Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe tijm overhouden in het volgende jaar / jaren?

Featured Replies

Geplaatst:

Dat overhouden lukt me dus niet goed. In ieder geval niet goed voor keukengebruik.

 

2018070217043941511530549835.jpg

Het struikje rechts is van vorig jaar, minder slecht dan eerdere jaren, maar toch houtig.

Links de zaai van dit jaar (25 januari volgens mijn teeltlijst), al veel van geoogst. Perfect voor de keuken.

 

Ieder jaar opnieuw zaaien is een kleine moeite, maar ik ben toch benieuwd of er tips zijn om oude struikjes toch keukengeschikt te houden. Snoeien vind ik lastig, want het houtige gedeelte loopt niet meer uit. Wie?

@Willeke: jij hebt van mij zowel een stukje van vorig jaar als verse zaailingen. Jouw ervaring?


Edit Moderator, Gerelateerde topics:
https://www.moestuinforum.nl/topic/6198-kruiden-overwinteren-en-in-winter-gebruiken/
https://www.moestuinforum.nl/topic/10911-kruiden-in-potten-overwinteren/
https://www.moestuinforum.nl/topic/14808-balkonkruiden-in-de-winter/

Geplaatst:

ik doe niks bijzonders, beetje kalk erbij en een vliesdoekje als het lager dan -5 wordt

struikje ziet er niet uit maar geeft elk jaar weer een nieuw stukje om te plukken

Geplaatst:

Heeft dit niet te maken met de soort?

 

Als ik hier in het voorjaar de tijm snoei dan lopen de houtige stompjes gewoon terug uit.

Ik oogst de nieuwe 'stengels' om vers te gebruiken.

De snoei van het voorjaar hang ik onderste boven te drogen en als alles mooi droog is dan rits ik de kleine blaadjes van de stokjes, lukt heel goed.

  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Mijn thijm staat nu acht jaar of zo. Als ik thijm eruit knip voor de keuken, doe ik het nooit tot op het hout maar altijd tot net boven het groene deel. En meestal in het voorjaar haal ik de plant eruit en geef wat nieuwe aarde, en verwijder wat oude aarde en wortels. Ik kweek in net zo een klein bakje als jij, en de aarde en wortels worden uiteindelijk een harde klont die geen vocht opneemt.

  • 4 weken later...
Geplaatst:

Ik heb die van mij in de volle grond staan ze verhouten wel maar vind ik niet erg. Groeien gewoon door alleen niet in het houd knippen.

  • 8 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn tijm heeft dit jaar de winter niet overleefd. Dus dit jaar alleen zaailingen.

Geplaatst:

Ik houd net als TomP de tijm jaren goed door steeds de plant regelmatig te snoeien.

 

De nieuwe toppen plus zachte stengeldelen knip ik allemaal af, regelmatig zoals je een haag snoeit. De oogst is dan wel meer dan ik op dat moment kan gebruiken, maar ik leg het op een droge plek en dan kan ik er van nemen tot de volgende snoeibeurt. Dus niet de (verhoute) takjes er tussenuit knippen. Dit alles voorkomt ook dat de plant gaat bloeien.

 

De stengels van deze topjes zijn zacht dus die kun je gewoon mee-eten. Je hoeft dan niet te ritsen.

 

@Henkg, is jouw tijm citroentijm (ik zie het niet goed op de foto)? Deze is niet geheel winterhard.

  • 2 jaar later...
Geplaatst:

Dit is mijn tijm.... kale stukken... tot hoever zou ik t kunnen inkorten zonder dat de plant helemaal dood gaat? Of is t beter nieuw te zaaien?
 

tijm.jpg

Geplaatst:

Snoeien kan wel maar doordat de basis dor is gaat dat geen mooi bosje meer worden.
Ik zou de topjes snoeien en die stekken. Dat gaat net wat sneller dan zaaien. 

Geplaatst:

Dank je wel Loes. Ik ga dat proberen 👍

 

Geplaatst:

Wat @loes zegt zou ik ook doen. Dan zou ik @Lia56  jonge takjes snoeien net boven de onderste groene blaadjes. Boven die blaadjes gaat de bestaande plant weer uitlopen en dan hoef je die niet weg te doen. Grote kale stukken in je plant kun je helemaal wegsnoeien. 

aangepast door Vinky

Geplaatst:

Dank je wel!!

 

Geplaatst:

Bij mij zaait thijm zich elk jaar gewoon overal uit. En om de paar jaar spaar ik er een paar en plant die uit. De oude planten gaan bij mij ook maar een paar jaar mee.

Geplaatst:

Ik heb dat altijd met lavendel. Had ooit gelezen dat je die ook goed moest kortwieken om een mooie bol lavendel terug te krijgen. Dus dat heb ik gedaan, goed kort afgeknipt tot in het hout. Dat stond er. Plant dood. Dus nu heb ik alleen verhoutte lavendelstruiken. Niet mooi, maar ja, het is niet anders. Mijn tijm ziet er ook niet zo top uit, maar die groeit minder snel.

Geplaatst:

Op zich klopt het wel van die lavendel, alleen als hij van onder al flink verhout is gaat het niet meer. Ik snoei mijn lavendel nu elk jaar en soms zelfs 2x, vooral de jonge planten. In het voorjaar een vormsnoei en In het najaar helemaal kort, zo dat er nog enkele groene puntjes zichtbaar zijn op elk takje.

Geplaatst:

@Flup, verhoutte lavendel kan je wel gokken, maar dan alleen als ze op een perfecte plek staat, dus enorm beschut en warm en dan nog is het een gok. Als je jaarlijks tweemaal snoeit zijn lavendelstruiken heel wat jaren mooi te houden, maar zelfs dan raad ik aan om ieder jaar lekker te stekken. Wel wat werk, maar dan hou je je lavendelstruikjes mooi. Eigenlijk geldt hetzelfde voor de tijm en de rozemarijn, veelvuldig snoeien in het groeiseizoen dus lekker oogsten, dat doet wonderen! En niet vergeten af en toe wat voeding, ja, ze kunnen op schrale grond groeien, maar liever toch wat voeden omdat je oogst.

Geplaatst:

Ik gooi altijd aarde op de verhoute delen als deze dan wortels krijgen afsteken/knippen van de hoofdplant. 

meestal ook in 2 delen zodat ik steeds kan blijven snoeien. 

 

Om het te voorkomen geregeld goed terug snoeien.

Ook dit doe ik telkens in 2 delen zodat ik steeds verse tijm heb. 

Geplaatst:

Grappig om te lezen dat het bij veel van jullie zo makkelijk gaat...

De meeste planten kunnen wij hier prima houden, natuurlijk vaak met wat aanpassingen om voor optimale omstandigheden te zorgen... Maar tijm is een ander verhaal. Zowel in volle grond als in pot kunnen wij het hier niet goed houden.

 

We hebben al verschillende soorten geprobeerd, maar altijd blijft er na de winter niets van over. De volle grond is hier eigenlijk niet geschikt, dus daar verwachten we dit ook wel: kleigrond (maar wel met zandlaag met potgrond erover als verhoging). Maar ook in pot wil het maar niet lukken.

Geplaatst:

Hier gaat ons minimaal 20 jaar oude tijmstruikje al erg lang mee. Heb er doormiddel van klieven of afleggers uitgraven en elders herplanten inmiddels ook 4 stuks van op mijn moestuin staan. Knip ze elk jaar terug tot een kubusje van 30 * 30 * 10-15 cm en dan loopt hij in de lente weer mooi uit met frisse groene takjes tot aan de bloei halverwege het jaar.

Geplaatst:

Tijm heeft zo veel verschillende rassen en zo veel verschillende al dan niet moeilijkere manieren van overleven is mijn ervaring. Maar ben geen expert. Zie gewoon wat er gebeurt in mijn tuin.

Ik heb een stuk of 8 soorten staan. De oreganotijm die ik afgelopen jaar heb gekocht, die is zo goed als dood. Paar plukjes die het doen. Andere soorten blijven mooie bollen.
Ik heb ook een soort die exact dezelfde pol is als dat ik hem heb gekocht. Groeit een beetje de hoogte in. Blijft mooi in vorm. Citroentijm blijft altijd doorkruipen bij me. Misschien die eens proberen? Die heb ik notabene uit zaad opgekweekt.

Ligt volgens mij dus ook heel erg aan de soort of het ‘lukt’ of niet. Dus als je moeite hebt met tijm, kun je misschien een andere soort nemen. Kijken of dat goed gaat.

Geplaatst:

Hier blijft mijn tijm gewoon leven, en ik doe er niets speciaal mee behalve knippen wat ik nodig heb & af en toe eens snoeien... 
Mijn munt is iets anders.. haha die gaat steeds dood

Geplaatst:

Off topic: munt staat graag vochtig.

 

Ik denk dat Tijm voornamelijk afhangt van de grond dat je hebt. Zowel in mijn vorige als huidige tuin zandgrond. In mijn vorige tuin stond de tijm er steeds zeer triestig bij en overleefde amper of niet. In de huidige tuin slaan zelfs stekjes tijm goed aan. Beiden op een redelijk zonnige plaats. 

 

In een plantenbak hier, doen ze het oké maar groeien ze maar zeer traag.

  • 4 jaar later...
Geplaatst:

Ik doe niets met mijn tijm, alleen wat mos weghalen wat ik dus altijd heb. Nu na 2½ jaar heb ik wat voeding erdoor geschept, maar hij doet het altijd goed hier. Af en toe haal ik er wat takjes af wat mij uitkomt.

  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Hier is hoe u de functies van uw meter gebruikt voor uw kruiden:

1. Moisture (Bodemvochtigheid in %)

  • Tijm, rozemarijn en lavendel: Geef pas water als de meter onder de 20%zakt. Deze planten haten natte voeten.

  • Basilicum en citroenmelisse: Houd de vochtigheid stabiel tussen 40% en 60%. De grond moet altijd licht vochtig aanvoelen.

2. Fertility (Bodemvruchtbaarheid / Voedingsstoffen)

  • Dit wordt vaak weergegeven in EC of een algemene vruchtbaarheidsindex (8888us/cm).

  • Alle kruiden: Kruiden hebben zeer weinig voeding nodig. Te veel voeding zorgt voor minder smaak. Houd deze waarde laag. Basilicum mag een fractie meer hebben dan lavendel.

3. PH (Zuurtegraad van de grond)

  • Ideale waarde: Richt u op een pH-waarde tussen 6.0 en 7.0.

  • Tip: Lavendel en tijm houden van een kalkrijke grond (richting 7.0). Is de pH lager dan 6.0? Strooi dan een klein beetje kalk rond de lavendel.

4. Temp (Bodemtemperatuur)

  • Ideale waarde: Tussen 15°C en 25°C.

  • Tip: Meet dit in het voorjaar. Basilicum mag pas naar buiten als de bodemtemperatuur constant boven de 15°C blijft.

5. Light (Zonlicht/Lichtintensiteit in Lux)

  • Ideale waarde: Zo hoog mogelijk voor al uw kruiden.

  • Tip: Meet op de plek waar de kruiden staan. Ze hebben allemaal minstens 6 uur direct zonlicht per dag nodig om hun aromatische oliën te ontwikkelen.

6. Humidity (Luchtvochtigheid in %)

  • Dit meet de vochtigheid van de lucht boven de grond.

  • Tip: Basilicum houdt van een iets warmere, minder droge lucht. Let hier vooral op als u de basilicum in een pot of kasje heeft staan.

Belangrijke tips voor een juiste meting

  • Schoonmaken: Veeg de metalen pinnen voor en na elke meting schoon met een droge doek. Vuil verstoort de meting.

  • Diepte: Steek de pinnen minstens 8 tot 10 centimeter diep in de grond, vlakbij de wortels van de kruiden.

  • Niet forceren: Duw de meter nooit met geweld in harde grond om de pinnen niet te buigen. Wrik de grond eventueel eerst een beetje los.

Wilt u weten hoe u de pH-waarde van uw grond specifiek kunt aanpassen, of wilt u hulp bij het aflezen van een specifieke meting die u nu ziet?

U heeft een prachtige, overzichtelijke kruidentuin aangelegd met mooie, gezonde planten. De rozemarijn en lavendel staan er al flink vol bij.

Hier is het exacte snoeischema voor de kruiden in uw voortuin:

1. Rozemarijn en Lavendel (De grote struiken)

  • Wanneer: Twee keer per jaar snoeien.

  • Hoofdsnoei (maart/april): Snoei in het vroege voorjaar, zodra de strengste vorst voorbij is. Knip de planten met een heggenschaar of snoeischaar flink terug (ongeveer met een derde tot de helft).

  • Belangrijke regel: Knip nooit in het kale, oude hout onderaan de struik. Als u daar knipt, loopt de plant op die plek niet meer uit.

  • Zomersnoei (augustus/september): Knip direct na de bloei de uitgebloeide bloemstengels en een klein stukje van het groen weg. Dit houdt de struiken compact en voorkomt dat ze vanbinnen kaal worden.

2. Tijm (De lage, kruipende struikjes)

  • Wanneer: Direct na de bloei in de zomer (juli/augustus).

  • Hoe: Knip de plant met ongeveer de helft terug om een compacte vorm te behouden. Ook hier geldt: blijf boven het kale, verhoute deel. In het voorjaar hoeft u alleen eventuele ingevroren, dode takjes weg te halen.

3. Citroenmelisse en Basilicum (De bladplanten)

  • Wanneer: Doorlopend tijdens het groeiseizoen (mei tot september).

  • Hoe bij Citroenmelisse: Knip deze plant regelmatig diep terug als hij te groot wordt. U mag hem in de zomer gerust tot 10 centimeter boven de grond afknippen; hij loopt direct weer fris en groen uit.

  • Hoe bij Basilicum: Pluk nooit losse blaadjes. Knip in plaats daarvan altijd de topjes van de stengels weg, net boven een vertakking (waar twee nieuwe blaadjes groeien). Hierdoor vertakt de plant zich en krijgt u een volle bos in plaats van één lange, sprietige stengel. Haal bloemknopjes direct weg, anders verliest het blad zijn smaak.

Wilt u weten hoe u specifieke planten kunt beschermen tegen de winter, of heeft u hulp nodig bij het herkennen van een specifiek kruid op de foto?

Geplaatst:

Welkom op het forum Daniel, je zou je even voor kunnen stellen bij onze voordeur. Dat vinden we wel fijn.

Onze leden kunnen zelf ook heel goed van allerlei info opzoeken en/of het aan een A.I. vragen. Dus de antwoorden die je her en der hebt gegeven voegen te weinig toe. Liever lezen we je eigen ervaringen en kennis.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.