Reifuan Geplaatst: 16 mei 2022 Geplaatst: 16 mei 2022 19 uren geleden, fre3ke zei: Maar het betekent dus, dat als deze kiwibes kapot vriest, zoals op 2 april gebeurde, hij na de vorst opnieuw blad en bloemen maakt. En dat is goed nieuws. Dat is alleen zo als in de eerste instantie niet alle knoppen met bloemknoppen erin zijn uitgelopen. Het is mij opgevallen dat als deze alsnog uitlopen als eerder uitgelopen knoppen wegvallen, maar dat de bloemknoppen zich op deze latere scheuten minder goed ontwikkelen 1 Quote
Maartendv Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Mijn kiwibes is redelijk uitgelopen na de vorst. Wat betreft blad althans. Maar geen bloemknop.te bespeuren Quote
Mai Pensato Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 30 minuten geleden, Maartendv zei: Mijn kiwibes is redelijk uitgelopen Welk ras is het? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Maartendv Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 39 minuten geleden, Mai Pensato zei: Welk ras is het Volgens het kaartje een Actinidia arguta, ik heb zowel een super Jumbo als een red Jumbo staan. En een Prince Jumbo als bevruchter. Ze zijn nu anderhalf jaar oud sinds aanplant, maar wel gekocht als planten van (meer dan) een meter hoog. Quote
Goldfish Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Als er geen ras naam genoemd is, is de kans groot dat het om een Issai gaat. Quote
Mai Pensato Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Ik zag aan de foto al dat het geen Issai is (die heb ik namelijk zelf en ziet er anders uit) Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Maartendv Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 (aangepast) 30 minuten geleden, Goldfish zei: is de kans groot dat het om een Issai gaat. Als ik het goed begrepen heb is de Issai zelfbevruchtend en hebben zelfbevruchtende planten als enige groene bladstelen. Die van mij hebben rode bladstelen. Overigens zijn die van mij wel benoemd, het zijn een 'super jumbo', 'red jumbo' en 'prince jumbo' (ras/cultivar). Daar was ik niet duidelijk in zie ik. De planten zijn gekocht bij de Batterijen, maar volgens mij zijn het Duitse 'merknamen'. 17 mei 2022 aangepast door Maartendv Spelfout hersteld Quote
Vlavlip Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Kan t zijn dat je een ken's red hebt? Hij lijkt heel veel op de vrouwelijke plant die ik heb gekocht in ern 'huwelijks' pot, en dat zou een ken's red moeten zijn. Quote
Maartendv Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 Dat zou heel goed dezelfde plant kunnen zijn, dat denk ik zelf eigenlijk wel. Maar dan met een andere merknaam erop geplakt. Eventueel kan een Hardy Red ook. En 'super jumbo' is misschien wel gewoon een 'jumbo'. Quote
Goldfish Geplaatst: 17 mei 2022 Geplaatst: 17 mei 2022 De Issai wijkt als hybride inderdaad qua uiterlijk wat af van de volbloed kiwibessen, volgens sommige waarnemingen (er blijken meerdere varianten Issai te zijn in omloop). Wat de Jumbo betreft. het klopt dat er in Kiwibessenland vaak creatief wordt omgegaan met benamingen. Zeker wanneer je ze koopt bij een partij als Lubera of Vreeken. Toch is het ras Ambrosia Grande mogelijk de "oer" Jumbo, en is de " Jumbo" later door ontwikkeld (bv een roodkleurige versie , nog groter etc). Ken's red is trouwens ook een hybride, zij het wel overwegend "arguta" , ik zou bij daglicht kunnen kijken of die veel afwijkt van de zuivere kiwibessen, maar dacht van niet. 1 Quote
Vlavlip Geplaatst: 11 juni 2022 Geplaatst: 11 juni 2022 Mijn Ken's red plant die in circa 6 wkn terug heb geplant groeit als een gek en nu moet ik iets verzinnen om de hoofdstam aan de schutting te binden. Ik las dat m laten winden geen goed idee is, dus de 2m hoge stok waar ie nu langs groeit moet er uit, maar hoe kan ik m wel goed opbinden? Ik heb recent van dat doorzichtige binddraad gekocht bij de Intratuin (lijkt op vislijn, alleen dikker) voor de druiven, is dat evt geschikt? Quote
Goldfish Geplaatst: 11 juni 2022 Geplaatst: 11 juni 2022 @Vlavlip Je kunt de stok nog steeds gebruiken, maar je moet dan de plant zachtjes ontdoen van de windingen, dus terug wikkelen en dan min-of-meer in rechte lijn vast maken aan de stok. Of die van Intra geschikt is, weet ik niet. Quote
Vlavlip Geplaatst: 11 juni 2022 Geplaatst: 11 juni 2022 49 minuten geleden, Goldfish zei: Je kunt de stok nog steeds gebruiken, maar je moet dan de plant zachtjes ontdoen van de windingen, dus terug wikkelen en dan min-of-meer in rechte lijn vast maken aan de stok. Of die van Intra geschikt is, weet ik niet. @Goldfish Dat is wat ik nu gedaan en ik heb de oorspronkelijke bamboestok vervangen door een dikkere van kunststof, zodat de plant hopelijk wat minder vlot gaat winden en de klemmen ook wat beter blijven zitten. De uiteindelijke zijtakken mogen wel winden kijkt me? Dus dan zou het draad prima moeten werken. Dank je! Quote
weknow Geplaatst: 11 juni 2022 Geplaatst: 11 juni 2022 Op 15-5-2022 om 17:58, Kiwibes zei: Rond welke tijd komen er normaal gesproken bloemen aan een kiwi hayward? Hij staat nu volop in de zon en volop in blad. Wij wonen er pas net dus ben benieuwd of/wanneer er bloemen aan komen! Je vraag gaat over kiwi. Dit topic gaat over kiwiBES. Andere planten...wel familie, maar toch...nogal anders in vele opzichten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
MSDG Geplaatst: 28 juli 2022 Geplaatst: 28 juli 2022 Heel benieuwd hoe de kiwibessen er bij staan bij jullie dit jaar, ik heb na zware slakkendruk de plantjes weten te redden en de ananasnaya groeit echt met de dag. Moet ‘m van ‘t weekend wel even ontvlechten zodat ie mooi recht omhoog groeit en ik er een stam van kan maken. Rondje foto’s doen? 😄 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Mai Pensato Geplaatst: 28 juli 2022 Geplaatst: 28 juli 2022 51 minuten geleden, MSDG zei: Rondje foto’s doen? 😄 Zal ik doen, maar begin eens met jouw foto's ? Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
MSDG Geplaatst: 10 augustus 2022 Geplaatst: 10 augustus 2022 Vooraan Ananasnaya, achter een mannetje. Ananasnaya heeft nu dus een uitloper van bijna 2 meter gevormd in één jaar. Hopelijk nu definitief goed aangeslagen en vanaf volgend jaar de uitloper promoveren tot hoofdstam. 😉👍 Is de vruchtzetting bij jullie een beetje gelukt? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Adrielle Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 Na wat late nachtvorst is hier helaas geen bes te bekennen. Jammer Quote
Inloggevens kwijt Geplaatst: 11 augustus 2022 Geplaatst: 11 augustus 2022 Van die kiwibessen heb ik al afscheid genomen. Na diverse opeen volgende jaren met late nachtvorst ben ik tot de conclusie gekomen dat ze niet geschikt zijn voor het klimaat in een groot deel van NL (in Zeeland zou het eventueel kunnen). Zelfs in een folietunnel worden de bloemknoppen geraakt dus geen bessen. Misschien dat het in een kas werkt maar daar is de kans groot dat ze in de zomer last krijgen van spint. Ben meer gecharmeerd van Cornus mas en Elaeagnus multiflora. Als klimplant op een beschutte plaats zou ik nu eerder kiezen voor zoiets als Stauntonia hexaphylla. 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 19 augustus 2022 Geplaatst: 19 augustus 2022 Voor wie professioneel teeltmateriaal zoekt (T balken met alles er op en er aan, dus ook de bogen). Ik heb in de categorie Vraag en Aanbod een link geplaatst naar een marktplaatsadvertentie die op 14 augustus neergezet is door een teler in Kerkdriel. Quote
Bertus Geplaatst: 4 november 2022 Geplaatst: 4 november 2022 De Issai kiwibessen willen dit jaar vreemd genoeg niet goed doorrijpen. Vorig jaar (koele zomer) had ik de laatste bessen op 26 oktober. Nu (4 nov) nog bessen die eerder neiging hebben iets te verschrompelen ipv zacht en zoet te worden. Al mijn overig fruit was dit jaar 1-2 weken vroeger dan vorig jaar. Zijn er meer ervaringen hiermee? Quote
weknow Geplaatst: 4 november 2022 Geplaatst: 4 november 2022 5 uren geleden, Bertus zei: Zijn er meer ervaringen hiermee? Hoewel de struiken overvol hingen, had ik weinig goede oogst. Binnen korte tijd, minder dan 1 week, gingen de issai´s van onrijp naar overrijp (d.w.z. leeg, afvallen, medicinale smaak en kon ik niets meer oogsten). Gelukkig hadden de andere rassen dit jaar enkele weken geleden wel een goede oogst. verklaring: 1. Ik had wat beter moeten opletten. 2. Het veel te warme najaar, met misschien ook ineens toename van vocht door regen na de extreem droge zomer? Waar de andere rassen gedurende een aantal weken niet allemaal tegelijk rijpen, doet Issai dat wel. Dit jaar was dat dus een nadeel. 1 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Maartendv Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 (aangepast) Het wordt weer een spannend jaar met de knoppen aan de kiwibes. Zal late nachtvorst opnieuw roet in het eten gooien? Mijn kiwibessen proberen in ieder geval weer uit te lopen. 20 februari 2023 aangepast door Maartendv Dubbele afbeelding verwijderd 1 Quote
Goldfish Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Een Weiki heeft hier in Gouda t eerste blad op de laagste tak al bijna laten zien. Een Siberische kiwibes loopt daar nog een week of twee op vooruit (zoals t hoort, scheelt 2 a 3 weken normaal gesproken). 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 20 februari 2023 Geplaatst: 20 februari 2023 Hier bij mijn Issai in de kas begin ik net de eerste groen wordende knopjes te zien. Ik vind het helemaal niet erg dat deze nog niet verder is. Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.