HuubvG Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 Het zijn toch ook gewoon vaste planten? Als je na de oogst de wortel laat zitten, groeit daaruit weer nieuwe. In mijn NME-moestuin heb ik ook zaadvenkel (ik noem dát altijd venkel, maar nu maar even duidelijk het verschil tussen knol- en zaadvenkel) en dat zijn ook al jaren vaste planten. Ik weet niet of dat wat wordt, dat ik knol- en zaadvenkel op één tuin ga verbouwen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Zaadjes zijn net aangekomen, dankjewel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 2 uren geleden, HuubvG zei: Ik weet niet of dat wat wordt, dat ik knol- en zaadvenkel op één tuin ga verbouwen. Ik neem aan dat je de knolvenkel oogst voor deze gaat "venkelen" zoals wij dat noemen. (In zaad schieten) Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 O ja, klopt. De ellende begint pas wanneer er gevenkeld wordt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefjes-Moestuin Posted January 14, 2021 Share Posted January 14, 2021 Zaden zijn binnen Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
eduro Posted January 16, 2021 Share Posted January 16, 2021 Ik doe mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
japie101 Posted January 19, 2021 Share Posted January 19, 2021 Ik doe ook graag mee! Quote als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
eveliene Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Leuk, kan ik nog mee doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 16, 2021 Author Share Posted February 16, 2021 @eveliene, natuurlijk kun je nog meedoen. Er komt een standaard PB jouw kant op, daaruit volgt de rest. @Saalk86, ben je het even vergeten? Geeft niks, als je mee wilt doen, laat het even weten. Zo niet, ook goed! @ALLEN, het is nog vroeg voor de venkel, maar je mag je gerust alvast opgeven om mee te dingen naar een heuse gegraveerde snoeischaar als prijs! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kim 32 Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Leuk, ik doe graag mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AartVV Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Ik doe ook mee! Nog zo groen als gras, maar ik ga dit project alle mogelijke liefde geven 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Vandaag zaden ontvangen! Zijn er al mensen begonnen? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 18, 2021 Author Share Posted February 18, 2021 Ik denk nog niet @Saalk86, misschien is het nog wat vroeg? Geen idee... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Nope wel erg vroeg nog. Ik ga wel voor een lente en zomerteelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Ik doe ook graag mee! Vorig jaar voor het eerst gezaaid, waren prima van smaak, maar begonnen door te schieten dus waren wel wat iel toen ze werden geoogst. Hopelijk dit jaar beter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xxxmirjamxxx Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Jaaa, leuk!! Ik doe ook graag mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 24, 2021 Author Share Posted February 24, 2021 Jaaa, dat maakt al 50 deelnemers! ✔️ Op naar de volgende 50! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Zaden in goede orde ontvangen. Dank! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 Het is niets dan ongeduld, maar ik heb de eerste wedstrijdzaadjes al in de grond gestopt, eergister op 13 maart. Twee per potje. Tegen beter weten in. Vorig jaar had ik dezelfde soort op dezelfde dag gezaaid en zo rond half juni waren ze sappig en mooi genoeg om te oogsten: klein, strak in hun vel. en bijzonder geurig. Maar klein. Omdat andere groenten stonden te trappelen om geoogst te worden, heb ik de venkels van 13 maart 2020 pas geoogst op 4 juli. En wat zegt mijn tuinschrift van die dag, 04-07-2020? “beide knollen van 13 maart geoogst. Ze zijn al te groot met enorm dikke bloeistengels. Er is nauwelijks iets fatsoenlijk uit te snijden”. Leer momentje: Vroeg zaaien leidt niet tot dikke knollen die kunnen meedoen in deze competitie. Ervaring: de dikste knollen oogst je in het najaar, na 30 september. Waarom @HuubvG en andere juryleden, hebben jullie gekozen voor een einddatum van 30 september? Voor die datum oogst je geen grote knolvenkels. De diksten krijg je in september-oktober. Oh, en kunnen nog meer mensen mee doen? Is er nog plaats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 24, 2021 Author Share Posted March 24, 2021 @Vinky, er is nog plaats voor nieuwe deelnemers. Maar volgens mij melden tegen zaaitijd de meeste deelnemers zich aan! Het is nu wel erg stil hier eigenlijk... Er is gekozen voor 30 september omdat we teeltwedstrijden graag binnen het hoogseizoen houden. De 30ste september is ruim voldoende om de dikste knolvenkel op te kweken. Gaat lukken als je ze lekker veel water geeft in de zomer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted March 24, 2021 Share Posted March 24, 2021 Tegen zaaitijd ? Dat kan nog wel effe duren, je hebt teveel de late zaai in Juni gepromoot . 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Je hebt altijd van die eigenwijze types..zoals ik. Ca y est, de eerste zaadjes zitten in de grond! 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirjam86 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Kan ik nog mee doen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted March 27, 2021 Author Share Posted March 27, 2021 Ja dat kan, PB is verstuurd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted April 4, 2021 Share Posted April 4, 2021 Ik heb ook de eerste twee zaadjes in een potje gedaan 😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts