Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

Het zijn toch ook gewoon vaste planten? Als je na de oogst de wortel laat zitten, groeit daaruit weer nieuwe.

In mijn NME-moestuin heb ik ook zaadvenkel (ik noem dát altijd venkel, maar nu maar even duidelijk het verschil tussen knol- en zaadvenkel) en dat zijn ook al jaren vaste planten.

Ik weet niet of dat wat wordt, dat ik knol- en zaadvenkel op één tuin ga verbouwen.

• 4 weeks later...

@eveliene, natuurlijk kun je nog meedoen. Er komt een standaard PB jouw kant op, daaruit volgt de rest.

@Saalk86, ben je het even vergeten? Geeft niks, als je mee wilt doen, laat het even weten. Zo niet, ook goed!

@ALLEN, het is nog vroeg voor de venkel, maar je mag je gerust alvast opgeven om mee te dingen naar een heuse gegraveerde snoeischaar als prijs!

• Like 2

• 3 weeks later...

Het is niets dan ongeduld, maar ik heb de eerste wedstrijdzaadjes al in de grond gestopt, eergister op 13 maart. Twee per potje. Tegen beter weten in.

Vorig jaar had ik dezelfde soort  op dezelfde dag gezaaid en zo rond half juni waren ze sappig en mooi genoeg om te oogsten: klein, strak in hun vel. en bijzonder geurig. Maar klein.

Omdat andere groenten stonden te trappelen om geoogst te worden, heb ik de venkels van 13 maart 2020 pas geoogst op 4 juli. En wat zegt mijn tuinschrift van die dag,  04-07-2020?

“beide knollen van 13 maart geoogst. Ze zijn al te groot met enorm dikke bloeistengels. Er is nauwelijks iets fatsoenlijk uit te snijden”.

Leer momentje: Vroeg zaaien leidt niet tot dikke knollen die kunnen meedoen in deze competitie.

Ervaring: de dikste knollen oogst je in het najaar, na 30 september.

Waarom @HuubvG en andere juryleden, hebben jullie gekozen voor een einddatum van 30 september? Voor die datum oogst je geen grote knolvenkels. De diksten krijg je in september-oktober.

Oh, en kunnen nog meer mensen mee doen? Is er nog plaats?

• 2 weeks later...

@Vinky, er is nog plaats voor nieuwe deelnemers. Maar volgens mij melden tegen zaaitijd de meeste deelnemers zich aan! :) Het is nu wel erg stil hier eigenlijk... :eh:

Er is gekozen voor 30 september omdat we teeltwedstrijden graag binnen het hoogseizoen houden. De 30ste september is ruim voldoende om de dikste knolvenkel op te kweken. Gaat lukken als je ze lekker veel water geeft in de zomer! :thumbup:

• 2 weeks later...