Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

Ik zit ook met een probleem, vind mijn zaden niet meer. Heb dit weekend zitten zoeken maar niet gevonden. Waarschijnlijk ergens bij het maken van de verhuisdozen op een toen logische (dichtsbijzijnde doos) plek weggestopt maar helaas. Bizar dat ik ze niet in mijn zadendoos heb gestoken, beetje dom van mezelf. 

Mijn bronzen en groene kruidvenkel dit jaar vol Koninginnepagerupsen. Dus hopelijk blijven ze weg bij de knolvenkel. De vlinder is koninninelijk, maar let eens op de prachtig gemanicuurde nageltjes van de rups

96F511A2-9A36-48B0-88A3-BBA3F8CD8425.thumb.jpeg.0f59527ff9591cb3ea76e4c161a43beb.jpeg

Edited by appelvrouw
  • Like 8

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Vergeten een foto te maken van de eerstgeborene, maar vandaag de resterende zaden op 2 verschillende plekken in de volle grond gezaaid, 2 per label. Onder stolpjes, want ik ben bang dat ze anders door een wiedgrage wederhelft worden verwijderd. Of door priksnaveltjes. 

Hup venkels, jullie kunnen het!

28C1F06F-34BC-47E6-9F2A-9E51D570E9BA.thumb.jpeg.4eb132e26a7c9c855ae2d80b211b560a.jpeg

Op 2-7-2021 om 20:06, mdubbelm zei:

Dit zijn wel de dikste die ik hier tot noch toe heb gezien.

Update van de Vinkeltjes

Als ik de foto’s hier zie langsrollen dan moet ik beamen wat mdubbelm al schreef onder mijn foto’s van 2 juli.

Het is nog gekker. Ik kreeg het niet over mijn hart om ze al te oogsten en die ene venkel is in een week tijd nog een stuk breder geworden (foto hieronder). Maar verkijk je er niet op. En face ziet de venkel er fors uit, maar en profiel stelt het niet veel voor. Het ding is hartstikke plat en waarschijnlijk niet erg zwaar.

Binnenkort staat venkel echter wel op het menu: plons – in de vissoep. Dus.

En dan wordt het tijd om me eens te verdiepen in de spelregels van deze wedstrijd.

Succes iedereen met kiemen en de strijd tegen slakken 👍

1745795257_venkel19juli.thumb.JPG.090d3208b13f1665ce5c420b592c1f87.JPG

Edited by Vinky
  • Like 5

Zo, we hebben een winnaar. :D

Mijn eerste knolvenkel heb ik geoogst. Deze heeft ook 2 jonge knolvenkels erbij geproduceerd. Heb helaas wel wat teveel loof afgesneden, maar ja, die fout zal ik bij de volgende knolvenkels niet maken.

Hier de foto's:

De knolvenkel met kleine knolvenkels. Alles uit 1 zaadje!

1.thumb.jpg.9a0399a28d8d7a9b7f4768108149fa88.jpg

Het gewicht van de grootste knolvenkel:

2.thumb.jpg.54aa166b845cf09ea46e5c21c0b95d03.jpg

En het gewicht van de grootste knolvenkel + de 2 kleine knolvenkels die er aangegroeid zaten:

3.thumb.jpg.3ef5ab8b3caae59b0b04f7b040e184b5.jpg

Had misschien later kunnen oogsten, maar de groei zat nu in de hoogte, dus dan is het doorschieten begonnen. Hopelijk worden de andere knolvenkels ook zo groot.

• Like 8

Gefeliciteerd @Flup

Wow, sterk dat je nu al je zwaargewichten naar voren gooit. Ik durf het nog niet. 

Die 600 gram die je hebt - goeie maatstaf 👍

Morgen misschien ga ik kijken wat ik omhoog haal 🤩

Edited by Vinky
  • Like 1

Je moet de lat meteen hoog leggen, dat is mijn strategie. En dan maar hopen dat dat helpt, hahaha.

Ik ben best competitief ingesteld, maar niet bij deze wedstrijd. Daar vind ik het meedoen alleen al veel belangrijker en leuker! 

• Like 3

Heel indrukwekkend Flup! Ik vraag me toch af wat ik verkeerd doe. Hier gaat het tergend langzaam. De twee grootste lijken pas net een beetje op weg. Naast die op de foto zit er nog een kleintje in een potje en heb ik de laatste vier zaadjes vandaag gezaaid. De rest is niet opgekomen of opgegeten door de slakken. 

5E6308FE-E4B0-4DB9-8F5D-0E5DD40AC192.jpeg

3DD0A795-CD1C-4630-ADFC-3FD574BDD5E0.jpeg

Ik denk niet dat je wat verkeerd doet. Mijn venkel heb ik heel vroeg gezaaid. De tweede lichting heb ik veel later gezaaid en ziet er net iets groter uit dan jouw knolvenkels. Maar ook niet veel groter. 

Mijn buiten gezaaide venkeltjes in potjes staan boven. 5 Van de 6 zaden zijn gekiemd dus ik ben prima tevreden. Ik las hier ergens dat ze niet van verspenen houden, maar dan kan ik er maar 2 houden omdat ik 3 zaden per potje heb gezaaid. Ze staan wel behoorlijk uit elkaar in het potje. Hmm.. keuzes keuzes...

@Flup, mooi! :thumbup:

Het grootste gewicht komt op de lijst te staan. Die twee die eraan groeiden horen er ook bij.

Afknippen hoeft niet zo kort op de knol hoor, vanaf bovenzijde knol mag je 10 cm laten zitten.

Zodra je een zwaardere toont, komt dat gewicht achter je naam te staan. :)

Van de 12 zaden die een paar weken terug aan de vollegrond toevertrouwd waren, is er maar 1 opgekomen en daarmee gaat het nog steeds niet zo goed.

20210710_115743.jpg

Drie stokken er omheen geplaatst en het veldje met de schoffel schoongemaakt. Onkruid was wel heel erg aanwezig en was van plan de knolvenkel eronder te krijgen (denk ik...).

Vandaag gaan de laatste 4 in een potje met zaaigrond. Deze vonden dat anderen gerust een grote voorsprong mochten hebben en hebben mij beloofd dat ze in één keer door sprinten tot kampioenen. ;)

• Like 1

Van de 9 plantjes die in de vollegrond zijn gezet werden er 2 door nieuwsgierige kauwtjes uit de grond getrokken. Eén plantje heeft het niet overleefd, de ander heeft moeite met weer op gang te komen.

venkel6.thumb.JPG.a7e75818ea392c0f731e8ca8787638ae.JPG

De 2 planten die in de bak blijven staan waarin ze werden gezaaid.

venkel7.thumb.JPG.9837a5c6521af67638314da340c1b875.JPG

De rechter plant is wat spitser.  Voortijdig doorschieten ?  

venkel8.thumb.JPG.4b9795515702d3bd0a5e9059a689fe9e.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --