Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

Ik heb de zaadjes ook binnen, fijn dat de bubbeltjes-enveloppe makkelijk uit elkaar gehaald kan worden in plastic en papier :thumbup: Is een klein detail, maar toch fijn.

Zeer goed verpakt en verzorgd weer Huub, top! 

Hier is knolvenkel ook niet echt een groot succes. Onze zandgrond is te snel te droog en ik zit vaak met doorschietende planten. Ik vind ze wel lekker en ook mooi dus ik probeer het toch elk jaar. 

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Op 31-12-2020 om 19:48, Veldjesgraaf zei:

Qua uitslag verwacht ik dat de scores kort voor de sluitingsdatum binnen gaan druppelen. Iedere dag meer kan extra gewicht opleveren.

Er zijn deelnemers die een vroege zaai gaan doen, verwacht ik. De knolvenkel doet er een paar maanden over om zijn max gewicht te bereiken, daarna schiet hij door. Dus zeg zaaien in maart, dikste knollen in juni.* Late zaai in juni zal inderdaad tegen sluitingstijd de dikste opleveren.

Dus verwacht ik in juni ook al inzendingen.

* Bron: internet, alle info op verschillende sites komt overeen, dus geen specifieke site.

Heb er lang over nagedacht, maar ik wil toch graag meedoen. Heb ooit eens venkel gegeten toen ik een jaar of 10 oud was en dat beviel me toen niet. Intussen zijn we 20 jaar verder en is het tijd om nog eens te proberen (als de teelt lukt tenminste :D). Bij deze schrijf ik me dus in.

Ambetante is wel dat je de knollen beter niet groot laat komen want dan worden ze veel minder van smaak:  taai met vezels.
Zal dus de twee dikkere exemplaren apart moeten houden voor de wedstrijd en de rest al vroeger oogsten.

• Like 1

Op verzoek van HuubvG heb ik een kleine kiemtest gedaan (ik kreeg een paar zaadjes extra).

Gezaaid: 4 januari. Heel bewust heb ik ze het niet echt makkelijk gemaakt, om te gaan zien of ze veeleisend zijn (lastig voor beginners).

In gewone potgrond, niet "verdund" met scherp zand. Vrij diep gezaaid (0,5 cm), iets te vochtig gehouden, bij kamertemperatuur. 

Opkomst: na 6-7 dagen, Score was 4 uit 5.

Nu, 9 dagen na zaaien:

20210113_knolvenkel.jpg

Met de zaden is dus niks mis mee.

Deze? Die gaan vandaag nog in de kliko. Het is nu immers nog veel te vroeg in het seizoen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)