Vinky Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 (edited) Sinds 13 april heb ik mijn eerste vinkelplantjes niet meer laten spreken, maar ze staan sinds 8 mei te jubelen in de volle grond. Ik denk dat ze een koel en nat voorjaar wel waarderen. Voor groei is immer veel vocht nodig. Als het straks warmer wordt kan er door de zon en fotosynthese massa aan toegevoegd worden. Als het maar niet te warm wordt, want dan gaan ze doorschieten. Na dit eerste zaaisel van 13 maart, waarover ik op 13 april berichtte, heb ik op 10 mei nog eens 2 x 2 plantjes gezaaid, die 18 mei opkwamen. Deze kiemelingen staan inmiddels te acclimatiseren in de platte bak. Ik heb telkens 2 zaadjes in een potje gezaaid en dom dom dom, ik heb telkens de minst mooie zaailing verwijderd. Ik had ze ook afzonderlijk kunnen uitplanten, en nu heb ik misschien winnaars weggegooid. Ik zie mijn kansen afnemen. Maar: Ik heb niet de pech die @Flup heeft. Op 23-5-2021 om 20:29, Flup zei: De kiemkracht vind ik niet zo top Hier zijn alle acht zaadjes ontkiemd en ik heb me de luxe gepermitteerd om de helft weg te doen. Maar misschien wint Flup wel op een enkel plantje. Sowieso nog steeds: succes iedereen! 👍 Hieronder een venkeltje voorgezaaid op 13 maart, in de volle grond sinds 8 mei, Je ziet meteen ook hoe armzalig zandig de grond hier is. Zelfs op de armste grond kun iets moois opkweken. Want een aanzet tot knolvormig is er toch? Ja toch? Edited May 26, 2021 by Vinky 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 On 5/23/2021 at 8:50 PM, redzebra said: jij gaat dus volledig voor de voorjaarsteelt ? De tweede (de rest van de zaden) lichting is vandaag deels gekiemd. Vier zaden, hopelijk volgt de rest. Ik heb geen geduld om langer te wachten, dat is mijn strategie erachter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 26, 2021 Share Posted May 26, 2021 Trappelend van ongeduld om kampioen te kunnen worden. De ene kampioen, de ander reserve kampioen. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Dit is 1 van de twee plantjes met zaaidatum 7 april. De grond is nog goed nat, het valt me nog mee dat ze met de storm van vorige week niet omgewaaid zijn (gebeurde wel met de snijbiet die al langer uitgeplant En dieper geworteld was). De nieuwe zaaironde is nog niet boven. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted May 27, 2021 Share Posted May 27, 2021 Vandaag opnieuw een paar wedstrijdzaadjes gezaaid, en ter vergelijking een paar gewone in een ander potje, netjes verschillend gelabeld. De eerdere kiemlingen zijn verongelukt tijdens het Grote Drama van vorige week. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annem@rie Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 (edited) Vol verwachting kijk ik elke ochtend even in de kweekbak of er al wat opgekomen is, het kan nu niet meer lang duren! Afgelopen zondag gingen de eerste 2 zaadjes de grond in (V1+2), 4 dagen later de volgende 2 (V3+4). Elke 4 dagen dus 2 zaadjes, maandag zijn V5+6 aan de beurt. Alles is netjes gelabeld. Niet alleen leuk voor de teeltwedstrijd maar ook een leuk experiment voor mijzelf. Kijken wat voor verschil er nu ontstaat tussen de zaailingen en of het zaaien rond de langste dag nou zoveel zin heeft. De exemplaren met de meeste potentie zal ik lekker gaan vetmesten, de wat slankere modellen zullen snel op het bord belanden. Edited May 29, 2021 by Annem@rie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Ik heb ook afgelopen maandag gezaaid, gisteren was er nog niks te zien. De kweekbak maar in de schaduw gezet wegens weekendje weg en maandag snel polshoogte nemen en de volgende serie zaaien (volle grond) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Ik had 6 dagen geleden gezaaid, en vandaag kwamen de eerste boven. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 (edited) Laatste zaaironde kan ik overnieuw gaan doen.. had ik in de vensterbank in de keuken gezet (achter de kraan) zodat ik watergeven niet kon vergeten en ze lekker zonnig stonden. Zag net dat het bakje op zn kop in de gootsteen lag.. foutje van man, gezien hij hele huis (+kinderen) had schoongemaakt kon ik er weinig van zeggen.. echt handig stond het ook niet 😅 Edited May 30, 2021 by Vastone 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 30, 2021 Share Posted May 30, 2021 wou de eerste twee dit weekend zaaien, maar zaaigrond was op dus vrijdag langs tuinbedrijf gereden waar ik het altijd haal, niks meer komt pas ten vroegste volgende week binnen. Ik denk het lot dat ik nog wat langer moet wachten tot langste dag 😃 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 Vandaag de eerste 3 zaadjes voorgezaaid. Mijn eerste keer venkel dus benieuwd wat het gaat geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hein Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 Vandaag met dit prachtige weer de voor gezaaide knolvenkeltjes in de volle grond geplant. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ktrijn Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 Ik heb gisteren 6 zaadjes gezaaid. The game is on! 😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annem@rie Posted June 1, 2021 Share Posted June 1, 2021 @hein ik ben jaloers! Hier helaas nog niets te zien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liekie Posted June 3, 2021 Share Posted June 3, 2021 Nog niet eens gezaaid hier... ga ik dan wederom de hekkensluiter worden...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Ik had 4 april de eerste twee zaadjes gezaaid. Daar is ergens iets mis gegaan. Eentje is er overleden de andere heeft een tijd lang stilgestaan in groei, maar is nu weer lekker op weg: tweede zaaironde was 23/5 van het weekeind de laatste zaaironde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annem@rie Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Vandaag venkel 7 + 8 gezaaid. V3+4 zijn gisteren en vandaag ontkiemd. V1+2 geef ik na het weekend maar op en gaan dan op de composthoop. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Ik heb er vandaag wat gezaaid, in de vollegrond waar een boel engerlingen wonen Dus ik ben benieuwd. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 4, 2021 Share Posted June 4, 2021 Gezaaid! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 Ook de eerste gezaaid in biologische zaaigrond met extra plantenextracten voor betere wortelgroei. Niet dat ik daarin geloof, maar je weet maar nooit 😄. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 7, 2021 Share Posted June 7, 2021 De tweede lichting is veel beter gekiemd dan de eerste lichting. Alle zaden zijn daarvan gekiemd. Nu heb ik 13 kiemplantjes knolvenkel en 1 goed groeiende plant met knol. Kortom, veel ijzers in het vuur voor deze wedstrijd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted June 8, 2021 Share Posted June 8, 2021 De eerste is opgekomen en de tweede komt ook al kijken. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 8, 2021 Share Posted June 8, 2021 (edited) Twee kiemlingen van de wedstrijdzaadjes en drie van de controlegroep. En ergens moet nog het zakje met de laatste zaadjes liggen, maar ik ben ze een beetje kwijt geloof ik. Dus deze twee moeten het gaan doen, ahum. Hup kleintjes! Edited June 8, 2021 by Arja 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted June 8, 2021 Share Posted June 8, 2021 De eerste 3 vd 4 zaailingen lieten vandaag hun kiemblaadjes zien 😊 we're on. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted June 8, 2021 Share Posted June 8, 2021 (edited) Na het debacle van potje met zaadjes op zijn kop terugvinden in de gootsteen, een nieuwe zaaipoging vandaag. 8 zaadjes gezaaid, restant is voor omstreeks 21 juni. De twee planten die buiten uitgeplant zijn groeien goed en gaan redelijk gelijk op qua knolvorming. Edited June 8, 2021 by Vastone 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts