Jump to content

Teeltwedstrijd 2021: knolvenkel

HuubvG

Recommended Posts

Sinds 13 april heb ik mijn eerste vinkelplantjes niet meer laten spreken, maar ze staan sinds 8 mei te jubelen in de volle grond. Ik denk dat ze een koel en nat voorjaar wel waarderen. Voor groei is immer veel vocht nodig. Als het straks warmer wordt kan er door de zon en fotosynthese massa aan toegevoegd worden. Als het maar niet te warm wordt, want dan gaan ze doorschieten.

Na dit eerste zaaisel van 13 maart, waarover ik op 13 april berichtte, heb ik op 10 mei nog eens 2 x 2 plantjes gezaaid, die 18 mei opkwamen. Deze kiemelingen staan inmiddels te acclimatiseren in de platte bak. Ik heb telkens 2 zaadjes in een potje gezaaid en dom dom dom, ik heb telkens de minst mooie zaailing verwijderd. Ik had ze ook afzonderlijk kunnen uitplanten, en nu heb ik misschien winnaars weggegooid. Ik zie mijn kansen afnemen. Maar:

Ik heb niet de pech die @Flup heeft.

Op 23-5-2021 om 20:29, Flup zei:

De kiemkracht vind ik niet zo top

Hier zijn alle acht zaadjes ontkiemd en ik heb me de luxe gepermitteerd om de helft weg te doen. Maar misschien wint Flup wel op een enkel plantje. Sowieso nog steeds: succes iedereen! 👍

Hieronder een venkeltje voorgezaaid op 13 maart, in de volle grond sinds 8 mei, Je ziet meteen ook hoe armzalig zandig de grond hier is.  Zelfs op de armste grond kun iets moois opkweken. Want een aanzet tot knolvormig is er toch? Ja toch?

Vinkel 26 mei.JPG

Edited by Vinky
  • Like 7

On 5/23/2021 at 8:50 PM, redzebra said:

jij gaat dus volledig voor de voorjaarsteelt ?

De tweede (de rest van de zaden) lichting is vandaag deels gekiemd. Vier zaden, hopelijk volgt de rest. Ik heb geen geduld om langer te wachten, dat is mijn strategie erachter. 

• Like 3

20210527_183549.thumb.jpg.5343da0fd15557a4f00f3bccd6b22916.jpg

Dit is 1 van de twee plantjes met zaaidatum 7 april. De grond is nog goed nat, het valt me nog mee dat ze met de storm van vorige week niet omgewaaid zijn (gebeurde wel met de snijbiet die al langer uitgeplant En dieper geworteld was).

De nieuwe zaaironde is nog niet boven. 

• Like 2

Vol verwachting kijk ik elke ochtend even in de kweekbak of er al wat opgekomen is, het kan nu niet meer lang duren!
Afgelopen zondag gingen de eerste 2 zaadjes de grond in (V1+2), 4 dagen later de volgende 2 (V3+4). Elke 4 dagen dus 2 zaadjes, maandag zijn V5+6 aan de beurt. Alles is netjes gelabeld.

Niet alleen leuk voor de teeltwedstrijd maar ook een leuk experiment voor mijzelf. Kijken wat voor verschil er nu ontstaat tussen de zaailingen en of het zaaien rond de langste dag nou zoveel zin heeft.

De exemplaren met de meeste potentie zal ik lekker gaan vetmesten, de wat slankere modellen zullen snel op het bord belanden.

Edited by Annem@rie
  • Like 1

Laatste zaaironde kan ik overnieuw gaan doen.. had ik in de vensterbank in de keuken gezet (achter de kraan) zodat ik watergeven niet kon vergeten en ze lekker zonnig stonden. Zag net dat het bakje op zn kop in de gootsteen lag.. foutje van man, gezien hij hele huis (+kinderen) had schoongemaakt kon ik er weinig van zeggen..  echt handig stond het ook niet 😅

Edited by Vastone
  • Like 1

wou de eerste twee dit weekend zaaien, maar zaaigrond was op dus vrijdag langs tuinbedrijf gereden waar ik het altijd haal, niks meer komt pas  ten vroegste volgende week binnen. Ik denk het lot dat ik nog wat langer moet wachten tot langste dag  😃

De tweede lichting is veel beter gekiemd dan de eerste lichting. Alle zaden zijn daarvan gekiemd. Nu heb ik 13 kiemplantjes knolvenkel en 1 goed groeiende plant met knol. Kortom, veel ijzers in het vuur voor deze wedstrijd. 

• Like 1

Twee kiemlingen van de wedstrijdzaadjes en drie van de controlegroep. En ergens moet nog het zakje met de laatste zaadjes liggen, maar ik ben ze een beetje kwijt geloof ik. Dus deze twee moeten het gaan doen, ahum. Hup kleintjes!

20210608_202054.jpg

Edited by Arja
  • Like 2

Na het debacle van potje met zaadjes op zijn kop terugvinden in de gootsteen, een nieuwe zaaipoging vandaag. 8 zaadjes gezaaid, restant is voor omstreeks 21 juni. 

De twee planten die buiten uitgeplant zijn groeien goed en gaan redelijk gelijk op qua knolvorming. 

20210608_205004.thumb.jpg.ac3492c5f552f05eea63033a336d76b9.jpg

20210608_204959.thumb.jpg.b11758af94ed09e295e75ca83f694771.jpg

Edited by Vastone
  • Like 5