Vik Posted June 28, 2021 Share Posted June 28, 2021 En een paar uur later is de eerste al gesneuveld door de slakken. Had nochtans gelezen dat slakken het niet zo op venkel hebben, valt hier al dik tegen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 (edited) Hier zijn van de helft van de zaadjes 4 opgekomen. Ze staan in een diepe kweekbak. Maar die staat half onder de overkapping, dus alle plantjes groeien scheef... Als ze wat groter zijn toch maar op de moestuin zetten. Of de kweekbak verplaatsen.maar daar heb ik geen plek voor... Edited June 30, 2021 by Plotiemoos Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 De eerste 4 piepen boven. De vierde is net niet te zien met deze fotohoek. Achter een klompje potgrond. Buiten gebeurt er nog niks..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 29, 2021 Author Share Posted June 29, 2021 43 minuten geleden, Plotiemoos zei: Of de kerkbank verplaatsen.maar daar heb ik geen plek voor... Naar de kerk misschien? Maar ja, da's een heel ander soort licht... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Ook nummer 2 is vannacht alsnog gesneuveld aan slakkenvraat, de eerste die s avonds al aangegeten was is zelfs compleet verdwenen 😦. Ik ga er nieuwe zaaien en hopen dat het daar wel mee goed komt, anders ga ik niet tot een inzending geraken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 (edited) Oh oh die slakken.. dit jaar ook heel wat plantjes aan verloren, het zijn er zo veel! Bij mij is nu 1 venkelplantje echt aan de groei geslagen, wellicht mijn winnaar straks 😆 de rest blijft een beetje achter, 1tje is zelfs kleiner geworden Edited June 29, 2021 by HuubvG autocorrectie gecorrigeerd = leesbaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 2 hours ago, marjoleinvdh said: 1tje is zelfs kleiner geworden HOE dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 Vertel mij maar 🤷🏼♀️ hij was omgevallen.. dun steeltje, dus heb ik hem iets dieper weer teruggezet en nu is het blad kleiner en een beetje geler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 De hele familie venkel. Meer zullen het er niet worden. De opkomst van de zaden was ongeveer 50%. De 2 grotere exemplaren , ergens in mei gezaaid, blijven in de bak staan en vertonen tot nu toe nog geen verschijnselen van doorschieten. De 9 kleinere, begin deze maand gezaaid, zet ik binnenkort in de vollegrond. 5 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted June 29, 2021 Share Posted June 29, 2021 (edited) Hier hebben de 2 grotere (Heel vroeg gezaaid) exemplaren ook nog geen tekenen van doorschieten (alhoewel... Ik zie nu op de foto zie dat dat niet helemaal waar is en dat de rechter wel erg slank word), maar heb niet de verwachting dat het hele flinkerds gaan worden. Edited June 29, 2021 by Vastone 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjoleinvdh Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Hoe weet je eigenlijk wanneer ze klaar zijn met groeien? Zodra ze gaan doorschieten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 30, 2021 Share Posted June 30, 2021 Ja. Kijk maar naar het verschil tussen de twee venkels van Vastone. De rechter komt nu duidelijk met het binnenwerk omhoog, de andere verdikt zich nog in de breedte, dat is natuurlijk wat je moet hebben. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanne heijmans Posted July 1, 2021 Share Posted July 1, 2021 Zie al hele mooie voorbij komen.ik heb ze vandaag in de volle grond gezet.ze zijn nog super klein.lees ik hier van slakkenvraat,nou die heb ik ook.we gaan het zien. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 2, 2021 Author Share Posted July 2, 2021 Op de strook waar aardappels stonden heb ik eerst 6, en later nog 6 zaadjes direct ter plekke gezaaid. Tussen de 2 stokken. Ik kon maar 1 plantje ontdekken dat opgekomen was, er kwam nogal wat onkruid op. En over slakken gesproken... Dit zie ik nu pas bij het vergroten van de foto. Let op de waterdruppels aan de blaadjes. Een heel klein slakje! De kleur van de voet, de toekomstige knol, staat me ook niet aan. Lijkt wel of de wortels al aan het rotten zijn. Ik heb nog 6 zaden over van de 20 waarmee ik meedoe, misschien toch maar beter voorzaaien in potjes. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 Ja, hier vreten de slakken ook de net gekiemde venkeltjes op. Tot nu toe zijn alle gezaaide venkelzaadjes hier goed ontkiemd. Geen wegblijvers (goed spul @HuubvG). De zaadjes heb ik steeds binnen laten kiemen in zaaipotjes vanwege sommige risico’s. Maar het meest recente zaaisel van 21 juni mocht vanwege warmere nachten soms buiten staan toen het net ontkiemde. En ja, toen hebben de bekende risico’s in de vorm van slakken toch de helft van de kiemplantjes opgevreten. Pech, maar er blijven gelukkig vier plantjes over die het wel goed doen. Het tweede zaaisel van 10 mei staat reeds in de volle grond als dikke duimen met pluimen. Het eerste zaaisel van 13 maart begint nu lekker op formaat gekomen (foto’s hieronder). Ik heb bewust twee plantjes overgehouden – niet meer – en ze stoelen lekker uit in de breedte. De laatste helft van de dag staan ze in de schaduw van de stokbonen. Mogelijk helpt dat tegen doorschieten. Toch – doorschieten zie je aankomen. En nu zit ik in dubio want deze vinkelknollen zien er al zeer smakelijk uit. Ga ik culinair genot opofferen voor een wedstrijd? Of: eentje voor de pan en de ander voor de competitie? Kweeniet – en ik wens iedereen veel succes. Ook dat die van @Vastone niet doorschieten. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 Dit zijn wel de dikste die ik hier tot noch toe heb gezien. Ik vind de opkomst nogal mwah, om eerlijk te zijn. Van de 2 zaaipogingen maar 4 van de 10-12 opgekomen. 1 is al gesneuveld. Ik moet nog een serie zaaien… volle grond? Potjes…. ? Ik kan niet beslissen en dus gebeurt er niks. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annem@rie Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 (edited) Ik zit hier ook erg in dubio. Opgeven of toch nog even wachten. Ik heb alles gezaaid, in meerdere porties. In totaal zijn er 3 opgekomen. Die gingen goed, tot ik ze in de volle grond had gezet. Toen zijn ze weggespoeld of opgegeten door slakken. Nu staan er nog kweekbakjes binnen maar daar gebeurt niets meer mee. De laatste 6 ‘zaadjes’ heb ik allemaal maar bij elkaar gedaan. Ik las hierboven ergens dat er veel verontreiniging tussen zat en na ze goed bestudeerd te hebben met de loep, tot de conclusie gekomen dat het allemaal losse flodders waren. Ik vermoed dat er tussen de rest ook weinig echt zaad zat want normaal heb ik geen problemen met het ontkiemen van zaad. V9 t/m V22 staan dus nog op de vensterbank maar of er nog wat gaat gebeuren? De laatste zaaisessie op 22/6. Elke ochtend kijk vol goede hoop in de bak, maar helaas. Edited July 2, 2021 by Annem@rie 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 2, 2021 Share Posted July 2, 2021 (edited) Als ik vroegere wedstrijden hier heb gezien moeten we nu @Arja heel slecht advies geven 😀, dat is een winnaar in wording. Dus bij deze, neeniet in de schaduw, maar in volle zon dan wordt hij nog dikker. Ik zou ze ook oogsten nu ze nog mals zijn 😃 edit foutje: was natuurlijk voor @Vinky bedoeld, maar wat niet is kan nog komen @Arja Edited July 3, 2021 by redzebra 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 (edited) Hihi weet je zeker dat je mij bedoelt? Op mijn vorige foto zijn ze nog heel klein. Inmiddels wat groter en voller, maar ik zie er nog geen winnaars in hoor. Edit: ahaaa je bedoelde iemand anders, ik dacht al, wat is er zo veelbelovend aan mijn gepruts en onwetendheid 🤣 Oja ik heb natuurlijk ook nog de kiemlingen van het zakje wat kwijt en teruggevonden was. Die zijn nog heel mini, hebben alleen nog maar kiembladeren. Edited July 3, 2021 by Arja 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 Hier 22 zaden op 30 mei gezaaid in P9 potjes. De meeste potjes 2 zaden gegeven. Van de 22 zaden zijn er ca 14 opgekomen. Ik heb hierdoor 12 potjes met 1 of 2 plantjes. Vorige week de mooiste 6 planten uitgeplant en de wortelkluit niet beschadigt. Daar waar 2 zaden zijn opgekomen ga ik er 1 afknippen omdat knolvenkel niet van verspenen zou houden. Door het regenachtige weer afgelopen week zijn de uitgeplante planten erg goed aangeslagen. Voor de overige 6 plantjes moet ik nog een plek vinden in de tuin. Had namelijk niet verwacht dat er zoveel zouden opkomen. Ik hoop natuurlijk op de grootste knolvenkel. Maar ik las dat de koninginnenpage deze planten als waardplant gebruiken. Eigenlijk hoop ik nog meer om zo`n prachtige rups te kunnen opkweken tot vlinder. 🙂 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 (edited) Volgens mij zit de Koninginnepage niet zo noordelijk als Amsterdam, dus dat is gelukkig weer een obstakel minder op weg naar de overwinning 😹 Edited July 3, 2021 by mdubbelm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted July 3, 2021 Share Posted July 3, 2021 11 uren geleden, Roland zei: Ik hoop natuurlijk op de grootste knolvenkel. Maar ik las dat de koninginnenpage deze planten als waardplant gebruiken. Eigenlijk hoop ik nog meer om zo`n prachtige rups te kunnen opkweken tot vlinder. 🙂 Dat is iets waar ik ook op hoop. Deze prachtige vlinder komt algemeen voor hier in het zuiden maar de afgelopen jaren heb ik er toch maar weinig in mijn tuin gezien. Waarschijnlijk komt dat omdat ik sinds 2017 geen venkel meer teelde en wortelloof minder aantrekkelijk voor ze is. Ze zijn in ieder geval zeer welkom en hun rupsen mogen wat mij betreft mijn venkel tot de laatste draad opvreten. https://www.moestuinforum.nl/topic/21750-rupsen-koninginnepage 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Ik heb bronzen venkel in de tuin. Als loofplant. Daar mogen ze zich tegoed aan doen, mochten ze afdwalen richting Amsterdam. -> ik checkte even op Waarneming.nl en ze zijn hier wel gespot. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 4, 2021 Share Posted July 4, 2021 Ik plant juist elk jaar extra veel wortel en venkel voor de koninginnepage. De rups, maar ook de vlinder is zo mooi! Dit jaar nog niet gezien, hopelijk komt dat nog, want ik heb nog nooit zoveel venkel en wortel in de tuin staan als dit jaar. En als ze mijn wedstrijdknolvenkels opeten, dan is dat pech, maar zulke grote eters vind ik ze niet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted July 4, 2021 Author Share Posted July 4, 2021 Leuk onderwerp erbij, ik heb in de moestuin ook veel bronzen venkel en ga er zeker op letten. Maar zullen we het hier weer bij de knolvenkel houden? Die heeft het al moeilijk genoeg - althans bij sommigen, waaronder ikzelf - en behoeft ook een beetje aandacht... Frans heeft voor de koninginnepage een link geplaatst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts