Amrutten Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 @Flup Inderdaad, hier ook moeilijke kieming van de vruchtgroentes. Normaliter schieten die dingen uit de potjes. Nu meerdere malen opnieuw moeten doen. Vreemd. Quote
Vastone Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Ik had dat vorig jaar juist 0 opkomst komkommers en nihil pompoenen en zelfs courgettes moeizaam. Dit jaar dus extra veel gezaaid, zo'n beetje 100÷ gekiemd en nu uiteraard nog veel te veel plantjes staan. En waar het hem in zit weet ik echt niet, zelfde manier van zaaien. Quote
Swa Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Er wordt soms gezegd dat de Cucurbitacées maar een aantal jaar performant zijn. Na zoveel tijd is er 'nieuw bloed' nodig. Dus opnieuw zaadjes kopen of de eigen planten met nieuwe van andere afkomst (en dezelfde soort uiteraard) gaan kruisen. Quote
Arja Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Kan het ook niet gewoon aan het koele weer liggen? Hier kiemt en groeit al dat spul ook traag. Quote
Mellie Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Ik heb binnen nieuwe cucurbitea gezaaid maar ook die lukken niet... lijkt wel alsof ze allemaal geen zin in hebben. Ik koop overigens elk jaar nieuw zaad van cucurbitea omdat ik vanwege de slakken sowieso erg ruim zaai. Quote
jootje Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Hier kiemen de pompoenen en courgettes ook erg moeilijk...of niet... Quote
Ellen1 Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Ook hier wilde het niet zo lukken met de komkommers, courgettes en pompoenen. Uiteindelijk volgens de Makkelijke Moestuin methode de zaden eerst laten kiemen tussen vochtig keukenpapier en daarna pas in de grond gestopt. Dit werkte uitstekend, dus volgend jaar gelijk op deze manier! Quote
simonvb Geplaatst: 20 mei 2021 Geplaatst: 20 mei 2021 Hier in de veranda geen problemen. Had vervallen zaden van de pompoen en courgette en deze kwamen ook nog op. 1 Quote
geert h Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Vandaag zag ik dat de in vermiculiet gezaaide Kaukasische spinazie in de koelkast duidelijk was gaan kiemen. Van deze gekiemde zaadjes heb ik er 16 in potjes gedaan en in de kas gezet. Dun laagje vermiculiet er over, ik ben benieuwd wat het gaat worden. De eerste keer dat ik zaden heb gestratificeerd. Quote
Patrijs Geplaatst: 23 mei 2021 Auteur Geplaatst: 23 mei 2021 Twee gele en een groene courgette in de vollegrond gezet, wel met een cloche er overheen. Ook alle plantjes van de vensterbank naar de kas verhuisd. Er zat totaal geen groei in, maar ook mijn kas is open dus fris, het zal daar niet veel harder gaan. Quote De moestuin van Patrijs
Swa Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 (aangepast) 9 van de 10 gezaaide maïsplantjes zijn uitgekomen en die werden vandaag in volle grond gezet. Het is de eerste keer maïs voor mij. Er zit een opmerkelijk lange wortel aan die dingen die al helemaal rondgedraaid zat in het zaaipotje. 2 plantjes Smeerwortel Bocking 14 geplant. Vrouwlief heeft nog een 12-tal tomatenplantjes in volle grond geplaatst. De helft ziet er niet zo fantastisch uit omdat die de koude dagen van de aprilmaand hebben meegemaakt en dat slechte weer echt niet zo leuk vonden. Indien het morgen opnieuw lekker weer is gaan de laatste tomaatjes in volle grond gezet worden die op 11 april werden gezaaid als 'backup'. Die zien er wel allemaal goed uit, maar zijn wel nog wat klein. 23 mei 2021 aangepast door Swa Quote
Patrijs Geplaatst: 24 mei 2021 Auteur Geplaatst: 24 mei 2021 Gezien dat de eerste sperziebonen boven kwamen, daarom ook maar de eerste pronkbonen gelegd. Wel onder cloches gezien het noodweer wat hier straks over komt. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 25 mei 2021 Auteur Geplaatst: 25 mei 2021 Cavolo Nero plantjes gezet. Quote De moestuin van Patrijs
MSDG Geplaatst: 25 mei 2021 Geplaatst: 25 mei 2021 Vandaag gezaaid: m’n AH back-up plan nadat alle plantjes op de composthoop geknakt waren. ☹️ Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Vastone Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Eindelijk de zonnebloemen uitgeplant. Was ook wel hard nodig gezien ze nog in p9 potjes zaten. Quote
Frans Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Vandaag mijn buitentomaten en die van de buurman bij hem in de vollegrond gezet. Nog nooit gebeurde zoiets zo laat in mei als dit jaar. Dat mijn planten bij hem staan heeft alles te maken met de manier van water geven in mijn tuin. Sinds vorig jaar gebeurt dat via een grondwaterpomp en sectorsproeiers waardoor bladeren van tomatenplanten te vaak onnodig nat worden met als gevolg een extra risico op het vervroegd ontstaan van phytophthora. Bij de buurman kan indien nodig water aan de voet gegeven worden m.b.v. een gieter. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
appelvrouw Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Ik loop iedere dag nagels te bijten..nog ff wachten, nog ff wachten. Morgen gaan absoluut de pepers erin! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 @appelvrouw Ik heb ook geen nagels meer over, zelf aan me teennagels begonnen. 🤣 Zei toevallig van de week tegen mijn vriendin dat ze donderdag echt naar buiten gaan, als de wind is gaan liggen. Vorig jaar stonden ze al bijna twee maanden buiten, hingen al vol vruchten.. Nu nog niks, en plantjes zien er maar zielig uit. Heb de hoop voor goed peper seizoen al opgegeven. We zien wel waar de peper strand dit jaar. 😅 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Swa Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 - Iets overgepot dat volgens het etiket bloemkool is maar er totaal niet als een bloemkool uitziet. Ik denk zelfs dat het erwten zijn 🤣 - Ook een aantal zonnebloemen in de volle grond geplant langs de serre omdat het oog ook wat wilt - Ruzie gemaakt met een mierennest in de kas. - Gemerkt dat er veel te veel rode gekrulde sla gaat zijn en zo goed als geen groen pluksla. Dus morgen zaaaaaieeeennn - Een tweetal Kiwano's in de serre geplant. Eerste keer voor mij, hoeveel geeft zo'n plantje aan fruit? Heb er nog een aantal extra die aan het opkomen zijn, maar de serre is beperkt in ruimte natuurlijk.... Misschien geef ik die best weg Quote
redzebra Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 (aangepast) De tomaten in volle grond staan er hier ook buiten sinds zondag, weliswaar beschermd met afdak en ook een paar paprika's. Vier resistente plantjes van zaad van @FruitLent staan onbeschermd buiten ook op een spiraal, dinsdag waren er blijkbaar stevige hagelbuien ik hoop dat die niet teveel schade geleden hebben. Kleine pepertjes stonden al een paar weken buiten op de tuintafel in pot, zondag ze maar terug in de serre gezet zagen er redelijk verzopen uit. @appelvrouw die watermelon is ook een kruising tussen gedetermineerd en niet, je zou hem op beide manieren kunnen laten groeien met een hoogte tot 1,6m. 26 mei 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
acpronk Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 - Iets overgepot dat volgens het etiket bloemkool is maar er totaal niet als een bloemkool uitziet. Ik denk zelfs dat het erwten zijn Verschil tussen kool en erwt is toch wel duidelijk zichtbaar? Heb je een foto?Vandaag begin gemaakt met het planten van zoete aardappel in de buitenlucht in de volle grond. Hopelijk rest morgen, en die voor in pot volgende week als ik zin heb om grond te bestellen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Bij mij klaarde het tegen de avond op en brak zelfs de zon nog door. Voorbode van het mooie weer dat er eindelijk zit aan te komen? Een goede gelegenheid om nog even de knolselderij uit te planten. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Wat ziet dat er heerlijk ordentelijk uit@Frans!Hier heel snel nog 2 tomaten de grond ingezet, paar reuzezonnebloemen, 2 pompoen en 1 courgette. Pompoen en courgette zijn gekocht bij bio winkeltje in Grunning. Ik zag dat er bij mij 1 sweet dumpling heeft besloten op te komen. Die mag nog iets groter worden voor hij bij zijn neefjes en nichtjes in de volle grond mag. Categorie mislukt hoor mijn cucurbitea. Danwel opgegeten door slakken, danwel geen opkomst. Raar jaar. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 26 mei 2021 Geplaatst: 26 mei 2021 Vandaag eindelijk de knolvenkel gezaaid. De slaplantjes en kousenband in de volle grond gezet. Bloemkooltje afgedekt met de bladeren,ook geconstateerd dat er veel slakken zijn. Quote
Moonsparkle Geplaatst: 29 mei 2021 Geplaatst: 29 mei 2021 (aangepast) Nog wat sperziebonen gezaaid, paar bosuitjes geoogst, tomaten gedieft, courgette geplant 29 mei 2021 aangepast door Moonsparkle Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.