Geplaatst: 24 januari 201214 j Ik lees over mensen met meer dan 30 soorten pepers. Mensen met 9 soorten bonen, en er zijn er hier ook aardig wat (Rantje...... ) met meer tomaten dan er in hun tuin passen. Van welke soort groente heb je meerdere rassen, zelfs zo dat je zit te schipperen met ruimte? Welke rassen zijn dat dan? En plaats eens een paar foto's met de onderlinge verschillen komend seizoen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 januari 201214 j Kom er maar in Hansm, dit is jouw topic! Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 24 januari 201214 j Ik heb rode pronkbonen en paarse bonen omdat ik dit mooi vind. Het moet toch ook wel een beetje siertuin blijven al groeien er groenten. Erwten en peulen zodat we al vroeg kunnen snoepen van de jonge erwtjes. Peulen omdat ze zo lekker zoet zijn. 3 soorten komkommers om te zien welke het beste bevalt en niet ziek wordt. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 24 januari 201214 j Eehm.. ik heb uit de envelop van vorig jaar een paar zaden hier en daar van wat verschillende rassen tomaten gehaald. Om te proberen hier. Maar om nou te zeggen dat ik dan teveel heb om t kwijt te kunnen.. het is zowiezo de bedoeling dat ik meer bakken krijg om te zaaien dus dat komt wel goed Reminds me.. ik moet nog een eigen moestuintopic openen Good things come in small packages
Geplaatst: 24 januari 201214 j Van mij weten jullie het eigenlijk al hè, Pompoenen!We hebben net de hazelaars gesnoeid, en nu heb ik heel veel Hazelaartakken waar ik ook pompoenbedden mee ga bouwen..zodat ik er nog meer kwijt kan. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 januari 201214 j Kom er maar in Hansm, dit is jouw topic! Toen ik Joriekes text las dacht ik al, nu gaat Koert me naam noemen,en oke ik bezit wel verzamelwoede wat betreft planten, maar om je op de kast te jagen Koert nog plenty ruimteom het ergens neer te zetten dus nog lang niet voldaan. Om het makkelijk te maken, eigenlijk verzamel ik elke plant die eetbaar is maar wel in thema's De kas gaat goed dus tropisch kan er nu ook nog bij Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 24 januari 201214 j Moet her persee over groenten gaan Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 24 januari 201214 j Ja Frank verzameld namelijk paddenstoelen en als paddenstoelen mogen...naast die bonen heb ik ook te veel pepers en paprika's maar vooral een 70 soorten dahlia's
Geplaatst: 24 januari 201214 j Ik heb meer dan 60 soorten pepers liggen... En aardig wat tomaten, en flink wat bonen.
Geplaatst: 24 januari 201214 j Had dat vroeger ook, vele soorten, na enkele jaren er de beste uitgehaald en blijf dan bij dat 1 alround ras.Nu als test 4 soorten meloenen en 4 soorten watermeloen.Druiven ook 16 verschillende rassen als test.Aardbeien maar 8 soorten 1 maaldragers en 1 doordrager. Dus heb in feite niet zoveel meer als vroeger.
Geplaatst: 24 januari 201214 j Auteur Veel soorten munt, en verder alles wat maar meerjarig en eetbaar is. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 januari 201214 j Ik wil graag een paar soorten basilicum, gewoon om eens te proberen wat het verschil is en ik heb veel verschillende soorten kruiden (maar die zijn allemaal verschillend dat telt niet).
Geplaatst: 24 januari 201214 j Paprika's (ongeveer 25 verschillende dit jaar) en tomaten (15). Nadeel (of voordeel) van het moestuinforum is dat ik dankzij jullie steeds meer verschillende soorten wil proberen van allerlei groenten
Geplaatst: 24 januari 201214 j Helaas ben ik nog niet besmet met deze verzamel woede. maar wat niet is kan altijd nog komen. ik heb dit jaar voor het eerst mijn eigen tuin. dus wie weet.
Geplaatst: 24 januari 201214 j @ Jorieke Ik heb totaal geen last van verzamelwoede hoor Weet niet hoe je daar nou bij komt.... Maar van de 17 tomaten soorten kan ik (nog steeds) niet kiezen, ga van allemaal proberen 2 plantjes op te kweken...en ik zie wel waar ik ze zet Geloof dat ik de kleinste tuin heb en de langste lijst met zaadjes maar nee hoor, géén verzamelwoede
Geplaatst: 25 januari 201214 j Oeps! Voel me aangesproken... Ik heb 25 soorten tomaten voor dit jaar en een stuk of 10 pepersoorten. Ik hou niet eens van pepers, maar ik vind de plantjes erg mooi en divers, en mijn vriend lust ze (gelukkig) wel. Tomaten vind ik heerlijk! En ook hier lekker veel variatie. Ik denk dat ik van alles 2 plantjes ga zetten. De soorten die mij niet bevallen doe ik weer (net als de vorige keer) in de carrouseldoos (hoop dat ik er iemand dan nog een plezier mee doe), en die mij wel bevallen komen volgend jaar weer terug. Vast wel weer aangevuld met nieuwe soorten. blog/freggel/
Geplaatst: 25 januari 201214 j hier nog zo'n malloot. Wat verzamel ik ? ( de tuin in Fr tel ik nu eens mee dan ) Veel ! Vele soorten kleinfruit, met mijn lievelingen: de kruisbessen. Zat gisteren tot veels te laat opeens op een engelse site en heb weer eens toegegeven aan mijn verzamelwoede. Dat het ziekelijke rotstruiken zijn boeit mij niet; heeeerlijk. Ik wil meer, ik wil meer ! Zwarte bessen ( heb maar 9 soorten hoor ): ik eet verplicht dagelijkse boterhammen met zwarte bessenjam, het komt m'n neus uit, en verschil in smaak heb ik nooit kunnen ontdekken. Maar ik hou vol: heeeerlijk !Appels. Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van appels. Maar het moment van alle soorten naast elkaar op de tuintafel en de neus erlangs halen, is een hoogtepunt van het jaar, en ik haal er steevast de lekkerste ertussen uit ( die moet ik nog laten enten een x om hem ook hier in Nederland op de tuin te kunnen zetten )Dahlia's , nee , ik heb er geen 70 soorten van, maar zou zomaar ooit kunnen gaan gebeuren. Delphiniums; heb er nu 16 soorten van in bestelling. Gaan allemaal op kweekbedden op de tuin hier.Rozen ? 120 soorten staan er in Fr. Allemaal op geur uitgezocht. Lavendel ben ik nog niet mee begonnen, maar wil ik graag. Aardbeien ? ooooowwwww... aardbeien ! Daar kom ik verderop dit seizoen nog op terug. Jullie hebben me tomatenzaad doen aanschaffen. Jullie moeten opgesloten worden, van het internet geband. Jullie zijn schuldig !! Heb er een 8 tal in de planning, ik moet me inhouden. Ik ben trouwens licht allergisch voor solanum-verwanten, maar goed, een rijpe tomaat laat ik me niet ontzeggen met mozarella en lekkere olijfolie en basilicum. Basilicum.... doe ik ook nog es..Ow ja. Pruimen. De tuin ligt er in de zomer vol mee. Wat moet je ermee. Ik kan er niet maaien door de wespen of de vliegen hahaha
Geplaatst: 25 januari 201214 j Jullie hebben me tomatenzaad doen aanschaffen. Jullie moeten opgesloten worden, van het internet geband. Jullie zijn schuldig !! blog/freggel/
Geplaatst: 25 januari 201214 j De tuin ligt er in de zomer vol mee. Wat moet je ermee. Ik kan er niet maaien door de wespen of de vliegen hahahaGooi het in een ton, en kom van de winter je eigen eau de vie maken!Zwarte bessen ben ik ook dol op, ik heb maar een soort, staan ze in Fr? Dan kom ik eens proeven We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 januari 201214 j Jullie hebben me tomatenzaad doen aanschaffen. Jullie moeten opgesloten worden, van het internet geband. Jullie zijn schuldig !! Yep weet er alles van....zat net 2 weken op t forum en hopla...ik had ook ineens meer en andere en vooral speciale zaadjes nodig...en een droogmachine....en een oliepers....en....en....en voor de rechtbank slepen die lui!
Geplaatst: 25 januari 201214 j Ow ja. Pruimen. De tuin ligt er in de zomer vol mee. Wat moet je ermee. Ik kan er niet maaien door de wespen of de vliegen hahaha Misschien kan je dit proberen tegen de wespen??? WaspinatorNu slechts€ 11,95 Weg met wespen! Nu in prijs verlaagd!Door deze perfecte nabootsing van een wespennest blijven wespen uit de buurt van uw terras of picnickplek. De waspinator bootst namelijk een concurrerend wespennest na, waardoor wespen uit het territorium blijven van dit nest. Het is dus eigenlijk een soort `vogelverschrikker` voor wespen. Met de waspinator worden wepsen niet gedood, de leefwereld van insecten in uw tuin wordt niet verstoord, geen chemicalien of plakstrips en geen wespen! Waspinator is dus volkomen veilig voor kinderen en huisdieren! Bovendien is de waspinator eenvoudig in gebruik. Vouw de waspinator uit , trek het koordje strak en hang de waspinator op een plaats waar u niet door wespen lastig .gevallen wilt worden zoals op uw terras of balkon, op de camping of bij de picknick. De waspinator heeft een werkbaar bereik van ongeveer 30m2. Dus met één waspinator kunt u een fors terras 'beveiligen'. De waspinator is weersbestendig en duurzaam. Gevonden op de website:www.border.nlZelf geen ervaring mee, maar klinkt wel goed Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.
Geplaatst: 27 januari 201214 j ik ben peper junk het zijn gewoon fantastische planten!zoveel kleuren en vormen pepers, maar ook de groei en bladvormen kunnen verschillen.er zijn verschillende rassen in deze familie die vaak weer ondersoorten hebben.en ooohw, de wilde pepers!alsof ze vers uit het amazonegebied komen...een pracht! helemaal verslingerd aan een plant waarvan ik de meeste soorten niet eens verdraag... paprika's vind ik gek genoeg minder interessant. daar heb ik maar zo'n 15 soorten van. vorig jaar had ik meer, vooral aparte kleuren vond ik leuk.maar ik ben tot de conclusie gekomen dat ik paarse, blauwe of zwarte paprika's helemaal niet zo lekker vind....rode puntpaprika's, oranje snackpaprika's en rode blokpaprika's hebben mijn voorkeur. dus die komen in de 'productietunnel' op de moestuin. ondertussen heb ik ook een kleine tomaten tic.op dit moment beschik ik over zo'n 40 verschillende soorten.ik ben alleen niet van plan ze allemaal dit jaar te zaaien. munt en basilicum heeft mijn interesse ook maar ik heb daar nog aardig controle over... wat wel weer een hebbe hebbe hebben! reactie bij mij teweegbrengt zijn aparte eetbare knollen en bollen, vergeten groenten en groenten uit de andes. mijn soortenlijst is inmiddels zo groot dat ik het niet eens meer aandurf om hier een lijst te plaatsen... éen soort is van mijn 'tikken lijst' verdwenen..de bonensoorten. ik lust geen droogbonen dus ik ga er ook geen 4 soorten meer van telen!dit jaar wil ik alleen maar capucijners (blauwschokkers) peultjes, erwten, sugarsnaps, Stamspekbonen en klimsperciebonen.en overal maar 1 soort van!
Geplaatst: 27 januari 201214 j éen soort is van mijn 'tikken lijst' verdwenen..de bonensoorten. ik lust geen droogbonen dus ik ga er ook geen 4 soorten meer van telen! Eet je ook geen chili dan? (daarom ga ik zoveel bonensoorten zetten nl )
Geplaatst: 27 januari 201214 j ik hou wel van expirimenteren en van mooie variaties op planten... (never mind dat ik niet zo veel ervaring heb haha) en sambal maken is me goed bevallen, dus ik heb aardig wat pepersoorten, de zaadjes ook zo uit (super)markt producten gehaald of van gekochte planten gewonnen, maar ja geen idee of die afkomstig zijn van f1/hybryde en gaan lukken, dus dan koop je ook nog wat zaadjes erbij voor het geval dat... je kunt dan mooi uitproberen welke het beste bevalt en die overhouden... Verder vind ik aparte dingen of overblijvende dingen erg leuk en rode spruitplanten, ja die moet ik gewoon hebben, net als rode boerenkool... ben dol op rood... of een kruising tussen broccoli en russische bladkool, dat levert eetbare blaadjes en roze/paarse broccoli op.. sja daar kan ik geen nee tegen zeggen... en als je op 1 paard wedt, dan win je misschien niks... pronkbonen... niet gezien vorig jaar... tuinbonen, nou 1 kinderportie in totaal... en weggeven is ook leuk of in de vriezer knikkeren... oh ja en pompoenen heb ik ook diverse soorten van, de ene is heel lekker de andere weer onwijs mooi en ja een rozebanaanpompoen, die moet je toch hebben?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.