Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Samen met meneer een perenboom omgezaagd en afgevoerd. 2 andere fruitbomen een beetje in model gesnoeid.

De bedoeling is dat ik zonder mijn hoofd te stoten rond mijn fruitbomen kan lopen. Ook wil ik er geen steunen onder moeten zetten als er fruit aanhangt. Daarom heb ik lange overhangende takken verwijderd of ingekort. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle tomatenplanten opgeruimd, ook die waar nog halfrijpe tomaten aanhingen.

De klimbonen neergehaald en opgeruimd, peulen te drogen gelegd.

Compostvaten onderhanden gehad. Twee vaten aan het composteren met het tuinafval van afgelopen tijd en een half vat bijna rijpe compost erdoor. Derde vat in gebruik genomen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de weegschaal naar de moestuin om de pompoenen te wegen. Viel nog een beetje tegen. Nummer 1 oranje was tegen de 5 kilo, nummer 2 net begonnen naar oranje te gaan ziet er wat groter uit maar toch ook maar 5 kilo.
Wat geoogst: paar trosjes druiven, verschillende tomaten en de eerste sweet palermo en ook de eerste Corno giallo. En wat frambozen.
Ook nog wat opgeruimd en bijgesnoeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geoogst: pepers (kil Biber en sarit gat) mais, de beide Anna Spath pruimen, en kruiden (citroenverbena, honingverbena en stevia).
De pepers plus de schwarze pepperoni van 3 dagen geleden, en de kruiden in de voedseldroger gelegd, de zes lagen zitten echt propje vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren: de Lunterse pippeling is niet meer! :cry:

 

Niets dan ellende met de appelboom gehad, vooral de laatste jaren in mijn nieuwe tuin - sinds 5 jaar - wilde het niet lukken. Nu ditmaal alle appels aangetast waren en alle blad en stelen onder de groene luizen zitten, heb ik besloten de boom te vellen.

a2.jpg

 

Na het uitspitten van de stronk zag ik dat ik de boom na de verhuizing tot mijn schrik te diep had neergezet, de entplek was onder het maaiveld gekomen en daarboven zijn nieuwe wortels uit de stam gekomen. Goed te zien op volgende foto. Ook de bladluizen zijn goed zichtbaar. Er hangt ook een zwerm wespen omheen, niet op de foto te zien, evenals de mieren de al vertrokken zijn.

q.jpg

 

Op de plek is een makkelijker boompje geplant; de olijf die na aankoop dit jaar nog in een pot stond. De bieslook gekortwiekt er weer omheen. Hopelijk geeft deze wat meer vreugde in de tuin en minder gedoe. Beetje afdekken bij vorst en maar hopen dat het goed gaat.

o.jpg

 

Verder de kas bijna leeggehaald, begonnen met het middenpad breder te maken en dus de bedden smaller. Het pad wordt nu ook wat lager, de grond gaat iets omhoog, tot aan het onderste glas. Dan ga ik overal beter bij kunnen komen. Wel weer een heel gegraaf, tot 30 cm grond eruit en tegels er rechtop in. Daarnaast nog een strook van 30 cm niet verteerbare kunststof, zodat de grond niet te snel uitdroogt via de betontegels.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Lunterse pippeling heeft geen best leven gehad, als ik de minieme wortelstronk en en dikte (dunte?) van de stam zie.

En de pitjes van de appels zouden nu toch echt wel bruin moeten zijn. Water, grond, mest? (in die volgorde).

Daarnaast: misschien een makkelijker ras zetten? Een laagstam. Elstar of zoiets. Met weinig zorg zou je dan in ieder geval wel rijpe, eetbare appeltjes krijgen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al eens een topic geopend over welke appelboom geschikt zou zijn voor een kleine tuin. Wel een zure appel graag, a la goudrenet. Toen werd de pippeling aanbevolen en die heb ik genomen. Zou een sterke appel zijn.

De foto van de appels is van een paar maanden geleden al, ze waren allemaal aangevreten, dus vroege misoogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een deel van de bijna 300 kilo geplukte en geraapte appels weer opgeraapt nadat het bankje waar zo n 7 volle kratten op stonden  vannacht de grond in is gezakt met een van zijn poten..(door de overvloedige regen waar we natuurlijk wel blij mee zijn) en de kratten schoven er als kinderen op een zwembad glijbaan zo vanaf. 

  • Like 6

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie ruil.

Vandaag verder gegaan aan de lage kas.

Rode pepertjes geplukt, onkruid verwijderd en een ingezakte balk weggehaald.

De lading overgrote courgettes was net de druppel geweest.

De paprika's die er onder lagen weer rechtop gezet en de kas afgedekt met eenruiters tegen de kou.

Ook nog een stukje gespit maar door de buien schoot dat niet op.

Uiteindelijk gevlucht tijdens een vette hagelbui.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, u kan je lekker paddelen als het warm wordt.

Altijd lastig om waterpas te krijgen denk ik? 

 

Vandaag gepoot en een tunnel klaargemaakt om meer te planten en zaaien.

Het plastic moet er nog overheen maar dat is voor als er minder wind staat.

Wel alles goed vastgelegd i.v.m. de code geel vanwege windstoten hier aan de kust.

Ook weer de compost aangevuld met een kruiwagentje mest.

 

Ook nog een paar uur bezig geweest om de tomaten en kleine uitjes te verwerken tot potten saus.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...