Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten



Voor vanavond wordt er een beetje regen verwacht.


@Patrijs het is weer bijgesteld, buien gaan net langs ons heen, we krijgen alleen een paar druppels. Woensdag komt er pas serieuze regen.
Vandaag toch langer water moeten geven dan die 5 minuutjes dat de pomp aan stond...
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vannacht 6mm en nu vallen er ook wat druppels.

Even warm als bij de Sardijnen maar ik schat dat daar de luchtvochtigheid flink lager is.

Voor mij was het te Tropisch.

 

Aan het eind van de dag aardappels gesorteerd en vier bananendozen opgeborgen.

De maaier was op de tuin geweest, sinds lange tijd en ik heb ook even de kantjes er van afgelopen met de motormaaier.

Sla geplant en kleinfruit en courgettes geoogst. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Sardijnen 8 druppels vandaag. Wel klam, soort zeedamp vandaag. De keuze in verse groenten in de winkels/groentenschuren valt tegen hier. Zou het zijn omdat iedereen zelf verbouwt?

 

wel vandaag weer een fijne groentetuin gezien waar een granaatappelboom in stond.

 

 

 

 

9821A962-46CF-4800-B266-ACAD19DB8458.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren in huis gewacht en genikst tot het wat af ging koelen.

Gisteravond buiten gezeten in de schemer en een vleermuis gefilmd met de foon.

Besloten dat ik geen kraanwater meer ga geven, tuinslang opgeborgen.

Op zoek gegaan naar meer warmte- en droogteminnende tuinplanten, enkele heb ik al.

Vanochtend opgestaan met knallende koppijn vanwege de tocht met alle ramen de hele nacht open.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan splinter......🙄

 

Rucola geoogst die erg hard en pittig was door de droogte.

De droogte is hier weer doorbroken met een goede bui vannacht.

De laatste kisten aardappels opgeborgen en voorzichtig begonnen de platte bak leeg te maken voor de late herfstteelt.

Zal nog wel even duren voor ik daar kan zaaien.  

Ook weer de composthoop aangevuld.

 

En  ja, ik heb daar ook mooie moestuinen gezien op Sardinië.

We hebben daar begin april een fraaie moestuin gehuurd met een alleraardigst kamertje erbij.

De tomaten waren al vroeg aan de groei daar en de tuinbonen etc. al oogstrijp.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hihi alweer, nog letterlijk ook.

Verder nog kruidenplanten uit hun tijdelijke potten gehaald en op een strookje naast de kas klaargezet.

Het begon te druppelen terwijl het verderop donderde en bliksemde, straks of morgen verder.

 

Voor hoelang huur je een moestuin in Sardinië? En doe je dan iets in die moestuin of zo?

aangepast door HuubvG
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via Airbnb uitgezocht, als je er dan binnenloopt flink de tuin prijzen en daarna de foto's van je eigen tuin laten zien.

Voor je het weet ben je gezellig bezig met oogsten en zaaien nadat je de zakjes Nederlands zaad overhandigd hebt.

Niet gestoord door de vrouwen die de fregola maken.

 

Wij waren er rond Pasen en dan wordt er speenvarken bereidt.😋

 

Ik ben veel in Italië geweest en Sardinië hoort wel bij mijn favoriete plekken.

Ik vind het veel relaxter als het vaste land of Sicilië.  

 

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mis ik wel, het opschonen van de bonen, maar hier vallen gedroogde peulvruchten helaas niet bij iedereen even goed.

Tomaten geplukt en wat planten hoger aangebonden omdat de zware trossen de grond raakten.

 

Wat plantgoed met de handschoffel schoongemaakt en wat sla geplant.

En een mini rodeo gehouden met een ontsnapt buurschaap.

Het zijn niet alleen katten in het nauw die rare sprongen maken.

Uiteindelijk sprong het beest weer over het hek.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Conference boom hier gaat denk ik dood nadat er een trekker lading verse mest op gestort is.

De appels en vooral de stoofpeertjes doen het wel goed.

 

I.v.m. de buien een grote wok met tomatensaus gemaakt. En hoe langer het kookt hoe meer er in kan.

Uit de tuin alleen geoogst en wat fruit gesnoept.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik jan splinter heb de laatste houtjes, stokjes, takjes versplinterd. Met de hand uiteraard. Zo kom ik wel door de winter over de paadjes van houtsnippers in en uit eigen tuin.

 

Vanochtend een kleine snoeptomaat verplant, was in het perkje op het P hofje opgekomen van zaad dat ik in het late voorjaar uit een tomaatje had gehaald. Na een paar lusteloze uren op de nieuwe plek in de kas, stond die er eind van de middag fier bij. Even wat gediefd, onlangs opgevangen regenwater erbij, en kijken wat de bloemen en kleine vruchten nog gaan opleveren.

 

Nog weer enkele dikke San Marzano's geplukt. Denk erover na om die niet te drogen, maar te sausen.

 

Toppen van pronkbonen gesnoeid die over de stokken van de druiven wilden gaan groeien. Daaronder mogen ze blijven hangen tot aan drogen toe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grootste deel van de zonnebloemen geruimd. De hoogste kwamen in de buurt van de 5 meter. Ze waren top zwaar geworden en voor een deel geknakt. Dus vandaag alle stengels op een hoop gegooid in een van de bedden. Zo kunnen hopelijk de beestjes er nog lekker van genieten. (of hebben we volgend jaar een bed vol met nieuwe zonnebloemen) ;)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

De helft van de costata romanesco courgette opgeruimd en de crystal apple komkommerplanten (meeldauw). Veel gewied op de vrijgekomen plekken, in gezelschap van een jong roodborstje. Verbazend hoe brutaal roodborstjes zijn. Ik pluk en schoffel en op nog geen meter zie ik vanuit mijn ooghoek de hele tijd een klein, bruin dingetje heen en weer wippen. Borstje nog niet helemaal op kleur.

Verder vanalles geoogst en nog maar wat pakchoy gezaaid, witte en rode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vrijdag (of zaterdag?) ook paksoi gezaaid, maar dan de Shanghai paksoi, die blijft kleiner.

Vandaag wat druiven en frambozen geoogst, nieuwzeelandse spinazie en loof van zoete aardappels wat over het pad ging. Ook enkele takjes onsterfelijkheidskruid geknipt, blad voor thee en takjes om te stekken.
Meeste paarse frambozen zijn aangetast voor de Suzuki fruitvlieg, maar de gele haast niet.
Wilde nog meer doen, maar had ongemerkt toch zeker ruim 3 kwartier met een moestuin buurman gepraat.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een fijne dag in de tuin. Ik heb veel blad bij de tomaten verwijdert en ook de blad/mulch laag in de tomaten potten weggehaald. Twee tomaten planten hadden ieder nog maar twee tomaatjes hangen dus die moesten helemaal het veld ruimen en plaats maken. Ook de lage boontjes, die al sinds eind juni oogst gaven waren op en moesten plaats maken. Verder de pompoenen en courgette goed opgeschoond en de kolen nog wat compost gegeven. Veel geoogst: tomaat, paprika, boontjes, komkommer, worteltjes en veel verveine om te drogen. Ook veel gezaaid: veldsla, mosterd, sla, rucola, koriander, fenugreek en radijs. 

5C768E16-FD65-48B9-BAF9-391F425A7582.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...