Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
3 uren geleden, Processorkoeler zei:

Hoe oogst ik 'm? Gewoon het groente 'takje' afknippen, of moet dat nog speciaal? Om 'm misschien langer te bewaren.

Heb je nog tips over het wateren/knippen terwijl de rest nog rijpt?

@Processorkoeler Ik zelf oogst de tomaten door met 1 hand het takje vast te houden met de andere hand trek ik de tomaat los bij het kroontje, ik laat zelf het kroontje eraan zitten maar dit hoeft volgensmij niet verplicht weet ook niet of het hierdoor langer houdbaar is maar volgensmij heb ik dat ooit eens gehoord van mijn opa en maar zijn manier overgenomen.

Bij water geven en knippen kan ik helaas niet veel over zeggen, ik zelf haal alle bloemetjes nu weg en heb de tomaten al zo week geleden getopt zodat alle energie gaat naar afrijpen. En water geven heeft iedereen zo zijn eigen methodes, sommige geven elke dag kleine beetjes, andere om de 3 dagen wat meer. Zelf geef ik de voorkeur aan zo weinig mogelijk water geven door dit meteen vanaf het begin al gedaan te hebben krijg je een heel mooi diep en breedt wortelsysteem wat overal water en voeding vandaan kan halen. Maar dat is niet een manier die voor iedereen werkt.

aangepast door Kevins Moestuin
Aanpassing

@Processorkoeler Helaas kan ik op dit gebied nog niet teveel advies gegeven vanwege ervaring gebrek @redzebrakan daar beter advies in geven. 

Wat ik zelf doe en dus ook vanuit gebrek aan ervaring is dat ik de indeterminate tomaten ongeveer tot 180 tot 200 cm hoog laat groeien dit omdat het een haalbare werkhoogte is voor mij. Met blad weg knippen en hoeveel blad nodig is om mooie kwaliteit en smakelijke tomaten te kweken is voor mij ook nog erg zoeken, en volgendjaar ga ik verder experimenteren, dit jaar heb ik ook veel blad aangehouden terwijl je volgensmij 3 takken onder je onderste tros moet aanhouden alles daaronder mag als het goed is weg gesnoeid worden. Ik kan mij voorstellen dat als de onderste trossen gaan rijpen de onderste 3 takken ook weg gesnoeid mogen worden. Maar weet niet zeker hoe dit zit maar gebasseerd op de fotos die ik van succesvolle kwekers zie lijkt dit goed te doen te zijn. Denk dat tomaten echt goed kweken best ingewikkeld is in het begin je hebt echt ervaring nodig, dieven weg nemen is een ding maar precies weten hoeveel blad je nodig hebt per tros of onder/boven de tros is echte kunst waar redzebra je veel over kan leren.

16606689583236456202391442624446.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Foto
Geplaatst:

@Kevins Moestuin en @Processorkoeler jullie hebben het allebei regelmatig over "takken" waarbij je soms een tros bedoelt en soms een blad.

Een tomatenplant heeft een of meerdere stengels (of stammen) en daaraan groeien ofwel bladeren ofwel trossen (eerst bloemen, later tomaten). Bij de meest geteelde stamtomaten (ofwel indeterminate) groeien er normaliter steeds 3 bladeren en dan een tros dan weer 3 bladeren.

In de oksels van de bladeren (=waar de bladsteel aan de stam zit) groeien ook weer scheutjes, dit zijn de zogenoemde dieven die je het beste zo snel mogelijk weg kunt halen zodat je alleen de hoofdstam overhoudt die door blijft groeien. Of je moet bewust 1 of 2 dieven wel door laten groeien (meerstammig telen) als je de ruimte hebt.

Door de juiste termen aan te houden wordt het ook voor de anderen op het forum veel makkelijker om te begrijpen wat je bedoelt en de juiste tips te kunnen geven.

• Like 2
  • Thanks 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Dankjewel @Mai Pensato indd mag het wat duidelijker in de meeste gevallen heb ik het over bladeren omdat deze aan een lange stengel zitten ben ik geneigd het takken te noemen maar inderdaad is het handiger de juiste term te gebruiken, bladeren als het gaat om stengels met bladeren en trossen voor stengels waaraan de tomaten zitten. Bedankt voor de verheldering.

Geplaatst:

Al meelezende leer ik ook weer wat en merk dat ik maar wat doe op gevoel ik knip en pluk maar wat raak. Proberen het vervolgens beter te doen.

Het blad uit de stam heeft dus een blad, geen takken. Mag je ook 'bladsteel' zeggen tegen de bladstengel (of -steel) waarmee het blad aan de stam/stengel vast zit?

De Roma's doen het hier goed, het valt mee met de verdachte vlekken. Ze beginnen nu pas te verkleuren, terwijl de een na de ander ze al ingemaakt heeft en wel. Maar het komt met deze ook wel goed, ik wil ze gaan drogen als ze rijp zijn.

ro.jpg

• Like 2
Geplaatst:
Op 28-7-2022 om 23:47, appelvrouw zei:

Iemand een idee over de naam van deze tomaat?

Nope, je zei doe maar wat🙈

green zebra stond niet in de lijst. Het waren iets van 25 soortjes.....Mocht je per se de naam willen weten, kan ik de lijst voor je opzoeken....maar ik heb geen idee..

ze zijn wel erg lekker..en al mijn tomaten zijn zo dit formaat, sommige zelfs iets groter. Moet een nieuw systeem voor de kas gaan bedenken. Mijn bamboe stokken bezwijken onder het gewicht...is een goed tomaten jaar. Sommigen hadden neusrot. Dus daar moet ik komend najaar en voorjaar iets mee.  Ondertussen ben ik de oogst aan tomaten aan het verwerken, mag absoluut niet klagen. De helft is gedaan, andere helft moet van de week aangezien door de regen ze op het punt te staan om te gaan barsten.

ik hoor het van je als je die lijst wilt hebben...

Geplaatst:

Ik heb vandaag meer geoogst dan gebruikelijk, dus ik kan zelfs wat inmaken. 2,2 kilo tomaat, vooral van Anna s multiflora en Mountain Magic. De hoge productie is dankzij de opmerking van Flup om volgend jaar meerstammig te gaan kweken, waardoor ik nog even snel die afslag nam.

Dit is de pluk (met pruimen linksonder, voor het geval iemand zich afvraagt welke tomaat dat is).

IMG_20220817_172010.thumb.jpg.7f764939bfbde219ab19904a2281e271.jpg

Over blad verwijderen: ik laat alles zitten dat er gezond uitziet. Alles met een vlekje, verkleuring enz gaat eraf. Soms is dat alleen het blad aan het einde van een tak (Mai Pensato, ik weet niet hoe ik het anders moet noemen), en soms de hele bladtak. Ik knijp of breek het af met mijn handen omdat ik geen zin heb om steeds de snoeischaar te ontsmetten.

Voordat er regen komt check ik idealiter nog eens,en haal sowieso het blad dicht bij de grond weg. Al is het maken van een wond vlak voor regen niet handig, dus ik probeer dat allemaal al eerder te doen. Ik kweek buiten. 

Na een regenbui schud ik de planten zo goed mogelijk droog. De bladeren aan het einde van een tak vormen een soort kommetje waar water in blijft liggen, en dat vind ik een risico. 

• Like 1
Geplaatst:

Ik snoei eigenlijk vanaf onder alles tot er nog een blad of 6-9 overblijft. Bevalt me heel goed en dan kan ik daar onder nog mooi de meloen leggen en basilicum kweken. 😉 daarmee ruim ik direct wat slechte bladeren op de beperk ik de energie die in de groei gaat zitten voor mijn gevoel. Buiten dat blijft het lekker overzichtelijk. Met 16 planten was een kwartier/twintig minuten per week genoeg om te snoeien, aan te binden en te dieven.

• Like 1
Geplaatst:

Tomaten hebben zogenaamde samengestelde bladeren. Plaatje van internet:

download.jpeg.jpg.4114fc1e3ad5de1c8488bc7d40d57be3.jpg

Het blad bestaat uit een bladsteel met daaraan een aantal bladschijven of deelblaadjes.

Het is dus geen tak met afzonderlijke bladeren eraan.

• Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Om heel eerlijk te zijn dit is best wel interresant om nu te mogen leren hoe het zit met het blad van de tomaat, had ik maar beter opgelet bij biologie vroeger, maar alsnog dankbaar voor de kennis die ik nu mag vergaren door onze leermeesters op dit forum waaronder mai pensato en redzebra om enkele te noemen.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:

@Kevins Moestuin thanks! Ik denk dat ik er binnenkort een paar oogst, langzaamaan wordt (ruim de helft) nu wel geel/oranje en een aantal al rood. Denk dat ik inderdaad ga doen wat jij aanraadt. Water geven doe ik nu op gevoel, met de regenbui van gister houd ik 't tot zondag sowieso wel ff droog. Toppen heb ik nu gedaan op basis van de 'hoogste' tros, en daar 2-3 bladeren boven houden. 

@Mai Pensato Dank! Dan heb ik dit goed in de gaten nu. Het ziet er alleen niet uit omdat ik op en af aan het knippen ben geweest. Nu zie ik pas de grote dieven, en enkele dieven zijn ook tomaten gaan geven. Begrijp nu een stuk beter hoe ik ze herken. Nu wat te laat, maargoed, ik vind wat er nu hangt niet verkeerd. Afgezien dat 1/4 misvormd is, omdat ze in elkaar hingen met geringe ruimte.

Qua terminologie veel te leren zie ik al haha. Ik zal proberen om trossen, bladeren en stelen goed te gaan benoemen. 

Binnenkort eens proeven hoe en wat. Ik gok dat het vleestomaten zijn, er hangten her en der wel héle grote. Onderstaand het "kunstwerk".

Opvallend is dus dat je bij vrijwel elke plant onderaan een dief zit die dusdanig is uitgegroeid dat 'ie een stam is geworden (zeg ik dat goed?)

20220818_154649.thumb.jpg.7faff5d2262e95184f3c19af5dcdb7b6.jpg

• Like 2
Geplaatst:
Op 17-8-2022 om 16:15, Ciska zei:

zijn wel erg lekker

Ze zijn superlekker! Ik ben erg blij met je tomaten. Trouwens met alle tomaten die ik heb gekregen op de mtfd. En het jaar werkt ook erg mee moet ik zeggen. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Even kort wat voorlopige conclusies over dit jaar.

Ik zaaide 7 zaadvaste rassen tomaat die weerbaar zijn tegen phytophtera-aardappelziekte en 7 rassen F1 die weerbaarheid beloven.

Het grote voordeel van zaadvaste rassen is dat bijna altijd uit zelfgewonnen zaden weer dezelfde tomaat terug kunt zaaien. Bij F1 soorten is dat zeker niet zo...daar kunnen en zullen de zaailingen (F2) behoorlijk verschillend zijn. Daarvoor moet je 8 generaties lang goed selecteren om nakomelingen te krijgen die zaadvast zijn en waarvan je dus weet wat er aan nieuwe plantjes uit de zaden komt.

De gezaaide zaadvaste rassen zijn:

Sunviva (Lekker geel kers-tomaatje, maar moet direct opgegeten want scheurt en bederft snel)

Resibella (Middelgrote rode tomaat met behoorlijke smaak)

Vivagrande (Gaat in de richting van een vleestomaat, maar smaak is niet echt van de beste heirlooms)

Mounteneer pride  en Mounteneer delight (Niet heel anders van elkaar. Smaak is behoorlijk goed. Maar bewaarbaarheid is erg matig. Wat grotere tomaat richting vleestomaat)

Rondobella (Stevig rood tomaatje van ca. 90 gram aan een gezonde plant. Niet de allervroegste, maar wat een heerlijke fruitige smaak en vrij stevige tomaten, zonder een echt storend vel. 

Primabella. Groeit lang door, hoge productie. Tomaten bewaren goed, maar de schil is storend hard en smaak springt er niet uit.

Al deze soorten hebben hun sterkere en mindere kanten, maar zijn voor liefhebbers zeker het proberen waard.

Met stip mijn favoriete zaadvaste robuste tomaat is Rondobella. In mijn ogen absoluut de moeite waard om in elke buitenteelt op te nemen.

De gezaaide F1's zijn:

Purple zebra F1 (Goede aparte smaak. Fraaie gestreepte donker-roze/rode vrucht. Goed bewaarbaar, maar zeer dikke storende schil. Erg laat en niet zo een hoge opbrengst)

Celano F1 (Kleine rode tomaatjes in trossen van ca. 15 stuks, die als trosje zijn te oogsten omdat de stevige tomaatjes zeer lang bewaren. Smaak is niet super, maar doet zeker niet onder voor de snoeptomaatjes die zomer en winter in de supermarkt worden verkocht. Hoge opbrengst en vrij vroeg.)

Rubylicious F1 (Kleine rode tomaatjes in trossen , maar niet geschikt als trostomaat vanwege te lange rijping in tros. Zeer lekker en zoet tomaatje met intes aroma van ca 15 gram/stuk dat redelijk goed bewaart. Rijpt vrij vroeg en hoge opbrengst)

Mountain merit F1 (Middelgrote stevige bewaarbare tomaat met redelijke smaak van klassieke standaardtomaat. Daarmee goed geschikt als vultomaat of voor opmaak van schotels e.d.)

Mountain magic F1. (Een stevige en zeer lang bewaarbare tomaat van ca. 100 gram met behoorlijke opbrengst. Smaak is echter duidelijk de minste van alle 14 hier beschreven soorten, Twaalf in een dozijn, als de onrijp geplukte netjes die voor bodemprijzen bij de supermarkt liggen te rijpen. Eigenlijk alleen interessant voor commerciele productie vanwege zeer lange "schapleven" Voor liefhebbers is dit een tegenvaller.) 

Crimson crush F1. (Lekkere vleestomaat die redelijk vroeg rijpt en mooie redelijk stevige en mooie rode vruchten levert.)

Damsel F1 (Ook een vleestomaat met grote vruchten...die steun vragen soms. Rozerood. Smaak is top, wat zoet en kruidig.  maar uiterlijk door wat grillige en soms harde groenkraag wat minder soms. )

6 van de 7 kan ik aanbevelen voor de liefhebber, hoewel sommige soorten (o.a. Damsel F1, Purple zebra F1)  niet meer verkrijgbaar zullen zijn in Nederland vrees ik . De grote verrassing is in mijn ogen Rubylicious F1, welke vermoedelijk (Brexit??) wel hier en daar verkrijgbaar zal zijn want van Europese afkomst. Hou er wel rekening mee dat nakomelingen van deze F1 bijna nooit dezelfde kwaliteit zullen hebben en dat F1 zaden voor tomaten gemakkelijk 0,50 tot 1,00 per stuk kosten. Daarom dat er initiatieven lopen om vanuit de beste F1's minstens gelijkwaardige zaadvaste soorten te ontwikkelen...waardoor iedereen in principe gratis of zeer goedkoop over toptomaten kan blijven beschikken en deze ook kan vermeerderen. (Reclaim the seeds!!! 👍)

aangepast door weknow
  • Like 5

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Het grote verschil tussen Mounteneer pride  en Mounteneer delight is dat Delight onvoldoende resistentie heeft in NL doordat in dit ras het resistentie gen ph3 ontbreekt. 

B00D3B5B-38E4-4A03-BC07-B303112661A3.thumb.jpeg.4d3055cba0a4e78027c96838e5ff68b7.jpeg

Zaden van tomaten schonen volgens de methode Frans. Niet zeker of het zand dat ik bij de dierenwinkel gekocht heb fijn genoeg is. En of ik een goede zeef heb… 

Waar koop jij het zilverzand en welke zeef gebruik jij, @Frans

aangepast door mdubbelm
  • Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, mdubbelm zei:

Waar koop jij het zilverzand

Wordt o.a. gebruikt om ruimte tussen tegels te vullen en met een bezem in te harken. Is zeer fijn zand. Bouwmarkt als Gamma verkoopt het niet. Ik denk dat je bij een (tuin-)aannemer of stratenmaker o.i.d moet zijn. Ook Praxis en Hornbach hebben het in grote zakken in assortiment. Keramische winkels verkopen het in kleinere hoeveelheden dan 20 of 25 kilo. https://www.google.com/search?q=zilverzand+kopen+praxis&oq=zilverzand+kopen&aqs=chrome.1.69i57j0i22i30l5j0i15i22i30.8001j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Haha yolo ik ben ook mijn tuin opnieuw aan het bestraten (gedeeltelijk dan hè) en bedacht me vanmiddag pas dat ik daar dus een enorme bult fijn zand voor heb liggen 🤦🏻‍♀️

• Like 2

@weknow mountain magic was inderdaad ook hier een tegenvaller vorig jaar, qua smaak dan, niet qua overleving, op die manier deed hij het bijzonder goed.

Nu het was toen ook een bijzonder slecht jaar toen, vochtig weinig, zon lage temperaturen. Zoals eerder gezegd je hebt zonlicht nodig voor fotosynthese, dat ontbind je co2 in koolstof en zuurstof, die koolstof gebruikt je plant dan weer om complexen aan te maken waaronder suikers. Je wilt dus veel zonlicht op je bladeren en niet te hoge temperaturen op je tomaten (dus soms beschaduwen) en een lage luchtvochtigheid. Ik heb hem maar 1 jaar geteeld in slechte omstandigheden, dus kan niet veel zeggen;

Langs de ander kant heb je dit jaar ook groenkraag vanwege te hoge temperaturen en dan smaakt je tomaat op die delen naar gras, ik spreek me niet direct uit over de smaak van een tomaat: dat is soms moeilijk, kan soms heel verschillend zijn naar omstandigheden waarin hij gegroeid is.

Ik zal een voorbeeldje geven, mijn broer zijn schoonbroer teelt ook tomaten in serre voor de eerste keer ,  quote : ho fantastisch veel tomaten en de smaak van de tomaten was heel goed op de onderste trossen, maar nu echt niet meer.  Hij had dan ook alle planten kaalgeplukt (want dat moet blijkbaar zo), ja die tomaten worden dan rood maar er worden geen suikers meer gevormd. Is dat een slechte soort ? nee. de omstandigheden zijn gewoon slecht.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

@mdubbelm, enten van tomaten, gewoon proberen.  Je kan nu al effe oefenen, paar willekeurige zaden zaaien , doorsnijden en zien of ze terug aaneen groeien:

Ik gebruik Maxifort als onderstam, heeft een redelijke resistentie tegen aaltjes en kurkwortel, heel krachtig maar voor sommige tomaten wil je soms een andere anders groeien ze soms te vegatief.

ik koop ze hier 

Porte-greffe Maxifort F1 (engrainetoi.com)

ze hebben ook andere, alsook clips wat je nodig hebt. Er bestaan ook echte  Bio onderstammen, maar geen idee of je daar als particulier aan geraakt.

• Like 1
Geplaatst:

Fascinerende fasciatie.

Spontaan  in de kas opgekomen tomaat, ik denk Marmande, overgezet in vollegrond zonder regenbescherming. Dat is in jaren niet het geval geweest, altijd phytophtera rond deze tijd. Niettemin haal ik alle tomaten met maar een beetje verkleuring al van de plant om ze na te laten rijpen op de vensterbank. Daar ligt nog een vleestomaat met hetzelfde van een andere plant, ik gok Black Krim. 

IMG_20220820_165017784.jpg

IMG_20220820_165024490.jpg

IMG_20220820_165146387_HDR.jpg

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...