Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Gefeliciteerd beide winnaars!  Het ontloopt elkaar blijkbaar niet zoveel. Zijn er nu meer mensen uitgevallen die buiten teelden of maakt het niet uit?

aangepast door annaelizabeth
toeveoeging
Geplaatst:

@HuubvG Dankjewel voor de organisatie van deze teeltwedstrijd! Goede begeleiding en een geslaagde keuze van wedstrijd groente! Dank!

We zijn nog op zoek naar iemand die de teeltwedstrijd van 2023 wil organiseren. Als er een lid is die dat leuk lijkt om te doen (is het ook ;) ), stuur mij daneen berichtje  :)

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Gefeliciteerd beide winnaars. En natuurlijk ook een grote dank aan de organisatie. Was weer een erg leuke wedstrijd. Ben benieuwd wat de teeltwedstrijd volgend jaar gaat worden. Nu al zin in!

Geplaatst:

Graag gedaan, het is/was zeker leuk om te doen. Voor mij is het tijd om nogal wat hooi van de vork te mogen en kunnen gooien. Ik ga die tijd nemen en ervan genieten. Opvolgers zijn hier op het forum in ruime mate aanwezig volgens mij. :-) Op de achtergrond wil ik nog wel wat meehelpen (zo zijn er nog wat verzendmaterialen aanwezig hier).

Overigens, er mag best nagebabbeld worden. Bijvoorbeeld

Op 30-9-2022 om 21:03, hoekman zei:

Gefeliciteerd aan de winnaars.  En maar weer bedankt voor de organisatie. En dan wil ik van de winnaars horen hoe ze die lange gekweekt hebben. Mijn snoeien van vrouwelijke bloemen heeft mij niet in de buurt gebracht van die joekels.

en

21 uren geleden, Liekie zei:

Van harte gefeliciteerd beide winnaars!! En... wat is nu het geheim?

en

6 uren geleden, annaelizabeth zei:

Gefeliciteerd beide winnaars!  Het ontloopt elkaar blijkbaar niet zoveel. Zijn er nu meer mensen uitgevallen die buiten teelden of maakt het niet uit?

Vertel het nog eens @Mai Pensato en @Frans, ook al heb je het tijdens de wedstrijd al eens uitgelegd.

• Like 2
  • Thanks 1
Geplaatst:
On 10/2/2022 at 11:39 AM, annaelizabeth said:

Bij mij was de plant in de serre wel mooier en gaf ook meer komkommers. Ik heb deze wel niet gekweekt voor de langste komkommer in tegenstelling tot mijn exemplaar buiten.
Ik denk dat de resultaten dit jaar redelijk gelijklopend zijn door het prachtige weer tot en met augustus. Met meer regen of/en koudere zomer, zouden veel meer buiten planten aantastingen hebben. Dit jaar merk ik bijvoorbeeld ook veel minder verschil tussen de tomaten buiten en binnen. In de serre waren ze vroeger rijp maar buiten gingen de planten ook goed.

Felicitaties voor de winnaars en veel dank voor de organisatie.

Ik heb enorm veel schik gehad in deze wedstrijd. 

De voorpret werd breed gedeeld en gedurende de wedstrijd werd er serieus competitie geleverd.

De winnaars vielen redelijk vroeg in het seizoen. 

Sonja piekt vroeg.

aangepast door Veldjesgraaf
  • Like 1
  • 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 2-10-2022 om 18:42, HuubvG zei:

Vertel het nog eens @Mai Pensato en @Frans, ook al heb je het tijdens de wedstrijd al eens uitgelegd.

Allereerst mijn excuses voor de late reactie, beetje druk gehad afgelopen weken...

Ik vond het een erg leuke en ook spannende wedstrijd !!  Voor het eerst meegedaan aan de MTF teeltwedstrijd en meteen de eindwinnaar.

De snoeischaar heb ik een paar weken geleden al ontvangen een paar dagen na de einddatum al.

@henkg bedankt voor de mooie snoeischaar en de zeer persoonlijke gravering.

Foto's

IMG_1449.thumb.JPG.3d2670f8e3c7ad3872330f3cbbadddd1.JPG

IMG_1451.thumb.JPG.60f03d01e107f494708716ea3ecb79d0.JPG

Het lijkt net een echte Felco 😊

Degene die mij al wat beter kennen (bijv via mijn Instagram) weten dat mijn siertuin een nog grotere hobby is dan het moestuinieren, ik heb echt regelmatig een snoeischaar in mijn handen. Ik gebruik de dure Felco's. Hoewel ik het wel een beetje zonde vind zal ik deze ook gaan gebruiken om te vergelijken met de Felco.

Dan hebben meerdere mensen gevraagd om iets te vertellen hoe ik de langste komkommer gekweekt heb en wat mijn "geheim" is.

Ik heb al best veel gedeeld hier op het forum (maar niet alles...).

Ik kweek dus al mijn vruchtgroenten (en diverse andere groentes en fruit) op steenwol. Dit is mijns inziens zeker geen voordeel om extra lange komkommers te kweken, ik denk zelfs in tegendeel: op steenwol groeien gewassen generatiever en sneller: je kunt dus wel veel meer komkommers kweken maar die zijn dan eerder korter.  Kunst is juist om zo vegetatief mogelijk te telen en de plant zo makkelijk mogelijk te laten groeien.

Wat ik wel gedaan heb is zo weinig mogelijk vruchten aan de plant laten, maar dat was niet zo moeilijk omdat Sonja zeker in het begin heel veel mannelijke bloemen geeft. Alle mannelijke bloemen heb ik er uit gehaald (met gedachte dat zaadvorming energie kost die ten koste gaat van de groei). Ook alle zijscheuten in het begin consequent er uit gehaald.

Ik heb wel extra veel water gegeven (zie gegevens in mijn eerdere posts) om de vochtigheid in het substraat zo hoog mogelijk te houden en de EC zo laag mogelijk. Dit geeft namelijk meer vegetatieve groei.

Iets wat ik ook gedaan heb, maar (bewust) niet gemeld,  heeft met het klimaat te maken. In mijn kasje heb ik aan 1 kant 2 automatische raamopeners en aan de andere kant (windkant) 2 dakramen die ik handmatig open en dicht moet zetten.  Die staan bij mij vanaf mei tot augustus eigenlijk altijd standaard open.  Dit jaar hadden we in mei en begin juni diverse dagen met veel zon overdag zonder hoge temperaturen en ook gematigde nachttemperaturen. Op veel van die dagen heb ik bewust de dakramen aan de windkant dicht gelaten. Op die manier loopt de temperatuur weliswaar hoger op maar blijft het ook veel vochtiger in de kas. Ook de nachttemperatuur blijft hierdoor hoger. Dit werkt ook vegetatieve groei in de hand. Ik kan het niet hard maken (want geen vergelijk) maar het zou goed kunnen dat ik daardoor die halve cm voorsprong behaald heb op nr 2 😊 Ik heb een paar weken later wel wat neusrot gekregen in een paar van mijn tomatenplanten en dat wijt ik wel aan deze "klimaat-maatregel" Maar zoals een beroemde voetballer ooit zei: "elk voordeel heb zijn nadeel'" 

Omdat ik connecties heb vanuit mijn werk met de professionele komkommerkwekers wist ik ook dat de komkommers van de ranken (ofwel zijscheuten) langer worden dan die van de hoofdstam. Dat is hier op het forum ook een keer gemeld geloof ik.  Ik heb op een gegeven moment (ergens in juni) dan ook mijn plant getopt en 2 ranken laten uitgroeien.  Toch is mijn winnaar de laatste vrucht van de hoofdstam geweest. De vruchten van de ranken bleven korter.  Dus dit kan ik niet bevestigen. Maar het zou goed kunnen dat die laatste knoeperd van de hoofdstam die ik ook extra lang heb laten hangen juist de uitgroei van de vruchten aan de ranken heeft belemmerd.

Zoals bij heel velen heeft op een gegeven moment ook bij mij de meeldauw toegeslagen bij de Sonja. Ook bij mijn 2e zaaiing had deze daar al heel snel last van.

Sonja is echt super gevoelig voor meeldauw. Ik heb ook een F1 slangkommer en snackkomkommer gekweekt die zijn allebei lang niet zo gevoelig voor meeldauw. Ze geven ook veel en veel meer komkommers die ook lekker "frisch und knackig" zijn.

Komkommers moet je zo wie zo op tijd oogsten, dus normaal gesproken ga je niet voor een zo lang mogelijke komkommer.

Het was voor mij dan ook een hele mooie en leerrijke ervaring met het kweken van de langste Sonja, maar ik ga deze niet meer kweken.

Tenslotte nogmaals grote dank aan @HuubvG voor het organiseren van de wedstrijd !

PS: zojuist een post hierover op mijn Instagram gezet. Nog een beetje reclame gemaakt voor moestuinforum.

• Like 10
  • Thanks 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Zojuist mijn snoeischaar ontvangen. Niet omdat PostNl zo traag is maar omdat ik geregeld had dat het pakketje bij mijn buurvrouw bezorgd zou worden toen ik 3 weken geleden op vakantie ging.

snoeischaar.thumb.JPG.891fced99897c780410dd07ec7f28f67.JPG

snoeischaar2.thumb.JPG.242e630ce43e8548dc24b9390d7f4f73.JPG

En het geheim van het succes ? Dat is er niet :). Gewoon er voor zorgen dat de plant zich zo prettig mogelijk voelt door optimale omstandigheden voor de groei aan te bieden. Bij mij zijn dat een beschutte tuin met een humusrijke zandgrond die al tientallen jaren als moestuin in gebruik is. Verder een regelmatige bemesting (absoluut geen kunstmest) met een organische mest bestaande uit een mix van korrels gedroogde kippen- en koeienmest die losjes door de bovenlaag werd gewerkt. Dan nog een voortdurend vochtige grond en niet alleen in de directe omgeving van de plek waar de plant in de grond staat want  komkommer wortelt veel verder dan je denkt. Indien water geven nodig was kregen de planten dat in een straal van ongeveer 1 meter rondom de stam.

Bij de buiten komkommers heb ik regelmatig een teveel aan jonge komkommers weggenomen zodat er steeds maar 2 of 3 tegelijk aan de plant zaten. Of dat echt geholpen heeft ? Bij de komkommers in de kas kreeg ik juist de meeste '30 plussers' nadat ik gestopt was met dunnen.

Ik vond deze wedstrijd een van de beste van de afgelopen jaren en niet omdat ik (en Mai Pensato natuurlijk ook) gewonnen heb. Een groot pluspunt was dat gedurende de wedstrijd de deelnemers regelmatig hun vorderingen konden laten zien en dat hield het spannend. Bij een wedstrijd waar het om gewicht draait, zoals bij de venkel van vorig jaar, is een tussentijdse vergelijking een stuk moeilijker. Ik hoop daarom dat voor de wedstrijd 2023 een plant of vrucht gekozen gaat worden waarbij een regelmatige en duidelijke tussentijdse vergelijking mogelijk is.

• Like 7
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Was een hele leuke spannende wedstrijd ook, 
Sonja was een komkommer die k nog nooit gekweekt had, maar lekker vond ik ze ook niet echt, dus het is hier zeker geen blijvertje.. 
het was mijn eerste wedstrijd dat ik mee doe & om het zelf te organiseren vind ik het wat te vroeg in mijn moestuin/forum ervaring.. Maar ik hoop dat de wedstrijden niet stoppen :-) 

Bedankt @HuubvG voor de organisatie! 

Proficiat @Mai Pensato & @Frans met jullie 1ste plaats!

• Like 3
  • Thanks 1

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

15 hours ago, Kruidenvrouwtje said:

Was er inmiddels al iemand opgestaan om deze superleuke wedstrijd over te nemen?

Over te nemen? Stopt @HuubvG met de organisatie?

aangepast door mdubbelm
Geplaatst:

Ja! :wink:

Op 2-10-2022 om 14:29, Jorg zei:

We zijn nog op zoek naar iemand die de teeltwedstrijd van 2023 wil organiseren. Als er een lid is die dat leuk lijkt om te doen (is het ook ;) ), stuur mij dan een berichtje  :)

• Like 3
Geplaatst:

Bedankt voor de organisatie van de wedstrijd en jammer dat je ermee stopt. Ik hou het bij de biozadendoos organisatie en hoop dat een ander de organisatie van de moestuinforumwedstrijd wil overnemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...