Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Teeltwedstrijd 2023 : Bleekselderij

Featured Replies

Geplaatst:

We have liftoff! Een kleine twee weken na het zaaien zie ik ineens kleine groene dingetjes 😃

PXL_20230319_121051871.thumb.jpg.81dfde5a96371263a33c6c39c6b7ec21.jpg

Geplaatst:

Ik heb ze vandaag gezaaid, toch iets later dan gepland.

Geplaatst:

ERGENS de zaadjes neergelegd zodat de pup ze niet op zou eten!!

Nu mijn hersens raadplegen waar dat is... EN waarom niet gewoon op mijn moestuin plank in de kast 🤐

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

De eerste selectie heeft plaats gevonden.

bleekselderij3.thumb.JPG.5ee5a68dc1628c0109ae3e421402b810.JPG

bleekselderij4.thumb.JPG.8998421f1b2562897437f57e7e945323.JPG

Alles wat te dicht op elkaar stond is verwijderd. Over een paar dagen wordt nog een keer gedund met dan als doel de ongeveer 30 beste plantjes te laten staan. Uiteindelijk worden daarvan een stuk of 20 verspeend naar potjes om later in de vollegrond uitgezet te worden.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Eerste zaaisel verspeend. De helft gaat terug onder de lampen, de andere helft gaat de kas in.

Rest van de zaden gezaaid, just in case.

666D7FF0-71A1-4BDA-A05B-799212148F30.thumb.jpeg.3483d492b13bd7cf33198e936be8825d.jpegD9EF94F1-35A6-46FA-B64B-A0DB2AF42021.thumb.jpeg.ffee35c92abb76430bd30cbe7996a4f5.jpeg

Geplaatst:

Hier beginnen ze ook boven te komen .

Geplaatst:

Gisteren de helft gezaaid.

Geplaatst:

Hahaha mijn bleekselderijtjes hebben een vriendje 🍄

PXL_20230323_1704355452.thumb.jpg.38b48004b6a1255c7ea0089828ebbe6c.jpg

Geplaatst:

mmm,  een geheime manier van jou door middel van symbiose grotere bleekselder kweken ? 😁

Geplaatst:

De natuur regelt dit zelf, ik heb er niks aan gedaan. Maar wellicht is dit het geheim om als winnaar te eindigen! 

Geplaatst:

Afgelopen dinsdag de helft gezaaid.

Geplaatst:

Ik heb woensdag ook eea gezaaid 🤞🏽

Geplaatst:

Ik heb opkomst, binnen een week al. Ik ga ze wel meteen in potjes buiten zetten tegen strekken.

Edit: toch niet, ik vond ze erg op kool lijken in vergelijking met de rest van de deelnemers, en ik had ze met de bladmosterd verward. 😆 Handig, zo'n wedstrijd.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Lol @fre3ke, zoiets zou mij ook zo kunnen gebeuren, ware het niet dat ik sinds jaren alle zaaibakjes meteen markeer.

Hier is de bleekselderij ook gekiemd. Heb 2 bakjes gezaaid, eentje met potgrond en eentje met de zandgrond uit mijn tuin. Kiempercentage is in beide bakken gelijk.

Geplaatst:

Hier heb ik ook wat opkomst vandaag, 10 dagen sinds zaaien.

Geplaatst:

Eindelijk de zaadje gevonden.... !!! Man man man wat een chaos. Gelukkig dus niet opgegeten 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:
Ik heb ze gisteren gezaaid, ze staan bij kamertemperatuur dus niet extra verwarmd.
18 maart gezaaid zie ik, vanochtend na 9 dagen zie ik kiempjes (maar nog geen kiemblaadjes, die zitten nog in het zaad omhulsel).
Geplaatst:

De wedstrijdzaden zijn vandaag vermengd met bentonietmeel en uitgestrooid over hun liefdevol gespreide zaaibedje.

Geplaatst op de 1e verdieping op een vensterbank op het zuiden, waar nog meer licht valt dan beneden.

Daar komt het licht - én  aantrekkingskracht van de naderende volle maan nog bij.

Als dat geen winnaars worden... :angel:

zei de lunatic :smile:

Geplaatst:

Langzaam ... maar wel zeker  ;-) . Vandaag 4 weken geleden gezaaid.

bleekselderij5.thumb.JPG.1fb097fb33478a6c244821b602fcfe84.JPG

Nog één keer uitdunnen en dan nog wat laten groeien alvorens te verspenen. De 20 mooiste, kan ook zijn dat ik er wat minder zet, gaan door voor de wedstrijd. De plantjes die over blijven (wil nog lang niet zeggen dat die slechter zijn) zijn aan een buurvrouw beloofd.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Het eerste zaaisel van 1 maart is duidelijk geen knolsnelderij, misschien omdat het niet bio-dynamisch werd gezaaid – het was eerder bio-lethargisch.

Dus is volgens planning, maar ook in de voetsporen van @HuubvG, vandaag een tweede serie gezaaid.

Geplaatst:

20230329_bleek_en_knol.jpg

Rechts: de bleekselderij, 20-03 gezaaid.

Links: familieleden met een sterk vergelijkbare groei. Knolselderij, nu precies een maand geleden gezaaid.

Geplaatst:

Woensdag is hier ook een eerste ronde gezaaid. Volgens de instructies van de wedstrijdcommissaris " een snufje hier, en een snufje daar" 

Nog wat bewaard voor een tweede poging half april 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.