Tanja65 Geplaatst: 10 april 2024 Geplaatst: 10 april 2024 Bietjes gezaaid, aardappelen gepoot, aardbeien uitgestoken voor de MTFD, en omze foliekas opgelapt met ducttape. Zo doet hij het nog wel een seizoen voor we er een nieuwe hoes overheen moeten trekken. Ik moet alleen nog ergens horregaas zien te vinden, want dat is ook hier en daar kapot. Ik had stukjes van een klamboe gepland maar dat lijkt niet stevig genoeg Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Lia56 Geplaatst: 10 april 2024 Geplaatst: 10 april 2024 Heerlijk gespit, geschoffeld, zaailingen geplant en genoten van t mooie weer 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 april 2024 Geplaatst: 11 april 2024 Ik heb wat aardbeitjes in potten meegenomen uit Groesbeek en deze een Knarresteinse bosgronddressing gegeven. Ze knappen er zienderogen van op. Afgesneden postelein plantjes bewonderd, ze gaan al bloeien! De tuinboon verspeend. Met Lie samen een stuk of tien wilde bramen uitgetrokken/ geschept en op en achter de takkenwal gegooid het zou mooi zijn als er daar wat aanslaat. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
G. B. Geplaatst: 11 april 2024 Geplaatst: 11 april 2024 Sinds ik een volkstuintjes heb gehuurd dacht ik te zien dat er 4 grote frambozenstruiken groeien. Mijn eigen frambozenstruikje is nog niet zo groot. Dus vond dit wel leuk. Enfin, Afgelopen weken veel knoppen gezien en vandaag zag ik ineens trosjes hangen. Wat leuk! Dacht ik... maar van dichtbij bleken het geen frambozenstruiken te zijn, maar kruisbessen! Haha, en die had ik juist van de week bij de kweker ook gehaald. Nouja, dat wordt veeeel kruisbessen eten/verwerken van de zomer. Verder aardappels en uien in de grond gezet en vanmorgen de koolrabi die ik gezaaid had een groter potje gegeven. Hoeveel groente plantjes (van elke soort groente) zetten jullie meestal in de tuin? Heb nu 20 koolrabi planten, is dat genoeg, of beter nog een paar bij zaaien? Quote
acpronk Geplaatst: 11 april 2024 Geplaatst: 11 april 2024 Heb nu 20 koolrabi planten, is dat genoeg, of beter nog een paar bij zaaien?Of dat genoeg is, hangt helemaal van jezelf af. Houd je van koolrabi, of eet je het maar af en toe.En belangrijker, is alles tegelijk oogstrijp, of kun je ze nog enkele weken laten staan.Sla bijvoorbeeld, moet allemaal in relatief korte tijd gegeten worden, anders schiet het door (gaat bloeien) en dan is het niet meer lekker. Dus daar zaai je dan elke 2 weken een stuk of 10 plantjes van.Stambonen ook, die geven in een korte tijd (vergeleken met stokbonen) veel opbrengst. Maar dat kun je inmaken of invriezen, bij sla kan dat dan weer niet.Spruitjes daarentegen kun je de hele winter oogsten, in de winter groeit dat toch niet hard. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
G. B. Geplaatst: 11 april 2024 Geplaatst: 11 april 2024 Thnx! Nou, ik ben eigenlijk gek op koolrabi. Al eten we het niet heel vaak. Wel een leuk weetje trouwens, had er 24 gezaaid, en nu dus 20 goed opgekomen. En inmiddels naar p9 potjes verplaatst. Ik snap wat je zegt, dat verspreid je de oogst ook een beetje, anders is het veel werk om in 1x te verwerken (moet ook leuk blijven tenslotte). Goeie tip! Had er nog niet zover over nagedacht (ben af en toe wat impulsief geloof ik) haha Ander punt is dat we meermaals per week met 8 tot 10 personen aan tafel zitten. Over het algemeen heb je dan meer groente nodig dan dat je met 2 tot 4 personen eet. Hier moet ik (verwacht ik) ook rekening mee houden als ik ga zaaien. Gewoon experimenteren dan maar Morgen ga ik de kroten/bieten zaaien. Ben heel benieuwd of dat lukt. Heb zowel de 'gewone' rode als ook de gelige soort. Die kende ik nog niet, even uitproberen dan maar Quote
mdubbelm Geplaatst: 12 april 2024 Geplaatst: 12 april 2024 16 hours ago, G. B. said: Hoeveel groente plantjes (van elke soort groente) zetten jullie meestal in de tuin? Heb nu 20 koolrabi planten, is dat genoeg, of beter nog een paar bij zaaien? Velt heeft handige schema’s met hoeveel je waarvan nodig hebt per persoon. In ieder geval in hun boek, misschien ook online. Quote
Mellie Geplaatst: 12 april 2024 Geplaatst: 12 april 2024 Mijn bakken water gegeven waar ik oa sla heb uitgeplant. Ik heb nu 4 grote kroppen en dat ziet er zo mooi uit dat ik wel meer grote kroppen wil. Normaal doe ik dat niet, blijft het langer mals. Quote
G. B. Geplaatst: 12 april 2024 Geplaatst: 12 april 2024 9 uren geleden, mdubbelm zei: Velt heeft handige schema’s met hoeveel je waarvan nodig hebt per persoon. In ieder geval in hun boek, misschien ook online. Oh dat is een goeie tip! Gelijk even de site bekeken, echt super handig! Dankjewel! Vandaag kroten gezaaid, zowel de gewone rode, maar voor het eerst ook de golden eye. Ik kende deze soort niet, dus ben benieuwd hoe de opkomst en smaak is hiervan. En vanmiddag heel veel onkruid getrokken. Heb er gewoon blaren van gekregen (dat kan 2 dingen betekenen trouwens bedenk ik me nu... ofwel het was heel veel onkruid, of ik ben niets gewend) 😂😂 1 Quote
ricusg Geplaatst: 12 april 2024 Geplaatst: 12 april 2024 Deze week veel geschoffeld, spinazie uit de kas geoogst en daarna het bed klaargemaakt voor de tomaten met compost en tomatenspiralen. Omdat de tomaten niet allemaal even goed opkwamen heb ik nog wat zaden bijbesteld bij Tabernal. Ik had ze maandagavond besteld en woensdag in huis; ze zijn daar altijd supersnel met de levering en je kunt ook 1 zakje bestellen. Bovendien zijn de verzendkosten zeer klantvriendelijk, een aanrader dus. Quote
Ruderalis Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Pompoenen over gepot Zucca Queensland Blue ( Cucurbita Maxima ), Quote
woldistel Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Mijn schuurtje opgeruimd, beetje geschoffeld. Vastgesteld dat het met sommige erwten/ peulen niet meer goed gaat komen vanwege slakken enzo. Toen ontdekt dat er weer een inbraakgolfje in de schuurtjes van het complex is geweest. Mijn vroege Habanadas in de kas zijn opgegeten, maar dat waren slakken en geen dieven. Morgen weer een zonnige dag (hoop ik). Quote
Patrijs Geplaatst: 13 april 2024 Auteur Geplaatst: 13 april 2024 Flink geschoffeld, en twee kilo asperges geoogst. Ook wat gemengd vers groen er bij geplukt. Het primeuraardappeltunneltje open gezet en daar met de hand het al grote onkruid uitgetrokken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
jootje Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Twee kilo asperges, Patrijs! Wat een heerlijkheid! 😊😋👍🏻 Quote
ricusg Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Vandaag zijn de witte bietjes Albina de grond in gegaan. Ik heb het koolbed afgedekt met een net, stukjes gaas vastgemaakt bij de erwten en de capucijners, de bonenstokken nog even goed aangebonden met kabelbinders ( wat een ideale dingen zijn dat ) en nog wat gras en onkruid weg geschoffeld. Heerlijk om zoiets te doen als het zulk lekker weer is. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Restant troep opgeruimd. Keraliet platen en 1 steiger opgeruimd. Nog maar 1 steiger te gaan. Water gegeven aan paar bakken die erg dorstig waren. Nieuwe schommelbank geplaatst. Geschommeld. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 13 april 2024 Geplaatst: 13 april 2024 Eindelijk weer eens na 7 dagen een uurtje naar de tuin geweest.Allereerst naar de kas van DKB, de helft mag ik gebruiken. Geconstateerd dat de slakken nog steeds vraatzuchtig zijn, met meer gehavende druivenstokken als gevolg. Toch maar aan DKB vragen om slakken korrels te gebruiken, zijn planten worden ook flink aangevreten. En ik ben er maar eens per week, en hij heeft het ook druk (daarom mag ik de helft van de kas gebruiken). Alhoewel, hij is er vaker dan ik gezien het werk dat hij verzet.Even naar de vijgen gekeken, Tjonge zo veel breba vijgen zitten er aan, kan ik nooit allemaal opeten...Ook geconstateerd dat de (eerste) moerbei tjokvol met bloemen zit, dat wordt smullen! De cordon snoei bij moerbei is een zegen.Vervolgens de deels uitgelopen stukken wortelstok van de vorig jaar geoogste Chinese yam in kuipen geoogst.En de uitgelopen oca deels geplant in lage bakken tegen de muizen (zo veel tijd had ik niet om alles te planten).Hopelijk morgen verder.Net rond middernacht ook wat zaden van okra en rosella (hibiscus) op een nat wc papiertje gelegd, deze morgen zaaien. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
MSDG Geplaatst: 14 april 2024 Geplaatst: 14 april 2024 Heermoes verwijderd, genoten van het weer, nieuwe palen voor het hekje voor aan de tuin gezet, aan de zijkant van de tuin nog een stukje extra afwateringsgeul gemaakt. Hele ochtend bezig geweest maar zo lijkt het niet. 😅 Ach, als die afwateringsgeul af is, dan ben ik daar de rest van het jaar niet meer mee bezig behalve af en toe de schoffel er doorheen halen. Vandaag nieuwe koriander, peterselie en kropsla zaaien. En een tray basilicum. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Dahli Geplaatst: 14 april 2024 Geplaatst: 14 april 2024 Dit weekend brandnetelgier gemaakt, voor de tweede keer amarant gezaaid, kuri-zaailingen opgepot, vangplaten bij mijn plantjes in het kasje gezet, peperplantjes (met vangplaatje) toch maar weer naar binnen gehaald en onder de lamp gezet, grond bemest, vingerhoedskruid geplant, wat vaste planten gekocht en tenslotte heel veel onkruid gewied in de voortuin. En vooral genoten van het mooie weer en alles wat al zo mooi in bloei staat hier in de Betuwe 😍. En in de tuin: 2 Quote
marcelru Geplaatst: 14 april 2024 Geplaatst: 14 april 2024 Heermoes, kweek en akkerwinde gerooid. Verder eindelijk begonnen met spitten, de grond is nu (bijna) droog genoeg dat het geen modderscheppen meer is. Maar wel zwaar werk, het is nog steeds te nat. Quote
Tanja65 Geplaatst: 14 april 2024 Geplaatst: 14 april 2024 Kas verder opgelapt, tuinhuis opgeruimd, radijs gezaaid, bogen en vogelnet over de peulen. Verder de gekregen plantjes van gisteren (MTFD) vertroeteld, de 2e chayote opgepot, alle meegenomen potjes afgewassen en de stekken van een hang kamerplant (geen ide van de naam) opgepot. Zit nu de zaadjes uit te zoeken. Productief dagje zo. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Patrijs Geplaatst: 14 april 2024 Auteur Geplaatst: 14 april 2024 Het glas opengelegd en daar water gegeven. Een bos radijzen en raapstelen geoogst. Wat geschoffeld en aan het eind van de dag een tuintje gefreesd met hulp van de tuineigenaar en nog muntthee gedronken tot ik het te fris vond worden. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 15 april 2024 Geplaatst: 15 april 2024 Gisteren, gras gemaaid, met de kantenmaaier langs geweest, terras een flinke schoonmaak beurt gegeven,hout gezaagd voor de kachels ( niet nodig nu maar t kan maar gedaan zijn) even triest geweest bij t zien van de schade aan de vele buxussen maar daarna genoten van t mooie weer 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 15 april 2024 Auteur Geplaatst: 15 april 2024 Naar de tuin toen het eindelijk even droog werd voor een tas groen. De eerste rabarber, lente uien en verse knoflook geoogst. Ook nog lavas, snijbiet en kooltoppen. Ik wilde nog de tuinbonen planten, dat moet hoognodig nu maar na het schuilen voor de zoveelste hagelbui was ik even koud geworden als de wind dus maar naar huis voor een kop hete thee. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.