Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2024


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Alle trage / lastige kiemers zijn gezaaid. Tot 1 maart heb ik zaai-vrij. Tot die tijd alleen dagelijks even kijken of er weer wat gekiemd is (dan plastic eraf). Eventueel klein beetje water geven: op een warmtematje bij 26 graden gaat het verdampen snel.

 

De Madame Jeanette en de Carolina Reaper chocolate (beide eigen zaad oogst) zijn al opgekomen, na slechts 7 dagen!

De planning geeft mij rust:

20240129_Zaailijst.png  

 

Voor mij ideaal, zo'n lijstje. Steeds uitgaand van het lijstje van het vorige jaar (mét genoteerde ervaringen). En steeds rekening houdend met tijdelijke drukte ("files") op de warmtematjes, onder de LED's, plek in de vensterbanken, en uiteraard het moment waarop iets op eigen benen kan staan: buiten dus). Het lijkt allemaal extra gedoe, maar in de praktijk is het: lekker makkelijk, geen files, liever lui dan moe. 

 

Vanaf dit jaar vrijwel geen gewoon moestuinspul (aardappelen, wortels, uien, prei, kool, etc, etc). Wel steeds meer meerjarigen: grootfruit laagstam, en diverse bessenstruiken. Wel zo makkelijk, en toch ook leuk.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemen die kou nodig hebben:

- Delphinium Pacific Giant

- Kattesnor/cleome

- Lathyrus

- Rudbeckia Sahara

- Rudbeckia Cherry Brandy

 

Staan nu buiten in druivenbakjes in de zonnige achtertuin. Geduldig wachten en dan zullen ze vanzelf eerdaags kiemen.

 

Verder de beschimmelde stukken van de gember afgesneden en toch maar ‘geplant’. Half onder de grond en nu op de vloerverwarming totdat de paprika’s, pepers en aubergines van de week gezaaid gaan worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaa, het is begonnen! Met de denomethode en in samenwerking met de cv-ketel heb ik de onderstaande soorten een start gegeven.

 

Aubergine: Vera

 

Pepers:

Cherry bomb

Piccanta a mazetti

Tuinkabouter

Paper lantern

Pimenta Lisa

Five color

 

Paprika:

Gypsy baron

Mystic

Violet mist

White bullet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag rechts in de kas 3 rijen spinazie gezaaid en achteraan breedwerpig ongeveer 1 m2 kropsla. Van de sla worden later, ook in de kas, ongeveer 20 plantjes uitgezet om uit te groeien tot kroppen. De rest blijft staan om gedurende de groei te dunnen en gebruikt te worden als snijsla. Je staat er van te kijken hoeveel sla er op die manier van die ene m2 af kan komen. 

 

kas2024_1.thumb.JPG.346b78c60fcd86da0983c693095c859a.JPG


Na het dichttrekken van de geultjes met spinaziezaad, en het licht onderharken van het slazaad, het geheel afgedekt met plastic. Dit om te voorkomen dat de grond uitdroogt. Ik denk dat het plastic ook wel een beetje helpt om de ingestraalde warmte wat langer vast te houden. Het plastic gaat eraf zodra de plantjes boven de grond beginnen te komen.

 

kas2024_2.thumb.JPG.c9da94a523197362d39ea91fdc988a0c.JPG

 

 
 

 

 

  • Like 6

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net waterspinazie in een 77-vak traytje voorgezaaid, 2 zaden per vakje. Is redelijk oud zaad inmiddels, in 2019 van mijn moeder gekregen. THT iets van 2020 of 2021, maar kwam vorig jaar nog heel goed op.
Enfin, dit is een test. Beetje toppen als ze te groot worden (en opeten), en de vertakte planten dan hopelijk in mei buiten uitplanten.
Buiten groeien ze altijd zo giga traag in het begin, even kijken wat ze met kamertemperatuur doen.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-1-2024 om 17:44, henkg zei:

Alle trage / lastige kiemers zijn gezaaid. Tot 1 maart heb ik zaai-vrij. Tot die tijd alleen dagelijks even kijken of er weer wat gekiemd is (dan plastic eraf). Eventueel klein beetje water geven: op een warmtematje bij 26 graden gaat het verdampen snel.

 

De Madame Jeanette en de Carolina Reaper chocolate (beide eigen zaad oogst) zijn al opgekomen, na slechts 7 dagen!

De planning geeft mij rust:

20240129_Zaailijst.png  

 

Voor mij ideaal, zo'n lijstje. Steeds uitgaand van het lijstje van het vorige jaar (mét genoteerde ervaringen). En steeds rekening houdend met tijdelijke drukte ("files") op de warmtematjes, onder de LED's, plek in de vensterbanken, en uiteraard het moment waarop iets op eigen benen kan staan: buiten dus). Het lijkt allemaal extra gedoe, maar in de praktijk is het: lekker makkelijk, geen files, liever lui dan moe. 

 

Vanaf dit jaar vrijwel geen gewoon moestuinspul (aardappelen, wortels, uien, prei, kool, etc, etc). Wel steeds meer meerjarigen: grootfruit laagstam, en diverse bessenstruiken. Wel zo makkelijk, en toch ook leuk.

Ik ben erg benieuwd naar de rest van dit excel bestand, ik heb een vermoeden dat dit aangevuld kan worden tot een alles in één bestand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezaaid in het raamkozijn:

- voorgewerkte erwten voor scheuten

- basilicumkers met tht van 2022

- broccoli microgreens

 

Op het warmtematje:

- aubergine Nawal F1 (schijnbaar professioneel ras dus hopelijk eindelijk eens aubergines uit eigen tuin 🙏)

- paprika lunchbox orange

- paprika marconi golden 

- paprika popti

- peper Aji Lemon drop

- peper jalapeño Black magic

- peper turuncu spiral

- peper Sugar rush stripey

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vier sla varieteiten in een mooie zaaitray in de kas achter huis. Vanmorgen al de erwten in de week gezet, maar moet eerst plaats maken op het aanrecht omdat wederhelft nu tosties aan het maken is. Tja aanrecht is voor eten maken. Ja, maar Lief, dit is eten van de nabije toekomst 😄

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen zondag deze in de deno gezet op de router gezet. Voor mij de eerste keer, dus was zeer benieuwd of, en hoe snel het wat zou worden. Ik heb me de hele week ingehouden 😊. Dit is het resultaat na 1 week, heel blij mee!
De eerste twee deno-baby’s zijn geplant! Eigenlijk blijft alleen de Turkse paprika wat achter. Daar heb ik zelf zaad van gewonnen nadat ik van die heel licht groene langwerpige paprika’s bij de Turkse winkel had gekocht. 

IMG_5637.jpeg

IMG_5636.jpeg

IMG_5635.jpeg

IMG_5634.jpeg

IMG_5633.jpeg

IMG_5639.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...