Geplaatst: 17 oktober 20196 j eind april warm laten kiemen 25 graden en als ze 6 blaadjes hebben koel zetten 18 graden onder tl buisjes werkt hier prima
Geplaatst: 17 oktober 20196 j Ik weet niet hoe ik ze 25 graden moet krijgen, maar kiemen is tot nu toe geen probleem. Daarna kouder en onder daglicht tl kan nu voor het eerst. We gaan zien. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 17 oktober 20196 j Maar het was toch wel gezellig Grork? Jij met je vork en ik met mijn appeltje .Je hebt gelijk het is hier stilletjes..de moestuintijd is voorbij. Voor mij ook afronden van het seizoen, alhoewel ik al weer bezig ben met knoflook voor het volgende jaar Ik heb stiekem toch nog een keer spinazie buiten gezaaid. Ik kon het niet laten Zie ik toch dat ik een foto van de raapsteeltjes heb geplaatst... spinazie start als een sprietje. Maar geen nood: die spinazie heeft inmiddels twee blaadjes. De raapsteeltjes het dubbele. Wel blijven opletten tuinders! 11 november 20196 j aangepast door Gast https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 23 oktober 20196 j Grork, goed bezig. Gewoon proberen. Nee heb je, en op ja mag je hopen toch! Vandaag een stadswandeling door Valencia. Mega super coole boom gevonden. Ficus nogwattes. Even voor de schaal: Wat een ding he. Echt ontzagwekkend. En mooi ook nog! wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 24 oktober 20196 j Moooi! Staat die in het park daar? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 26 oktober 20196 j Ah. Dat park dat ze in die voormalige rivierbedding gemaakt hebben? Ja hoe cool is dat he, met zoveel plezier gewandeld daar!Maar nee, daar staat ie net voor, met nog 2 zus’jes’ - ook knoeperds! Aan t begin van de Carrer de Colón (niet het accent op de eerste o, zo leerde ik. Dan gaat t over een iets ander gangetje ) Ah en Angela, jazeker is t harige monstertje mee! Die heeft het over het algemeen uiterst naar de zin gelukkig. Al was ze vandaag niet zo gecharmeerd van ons onverwacht bezoek. (Foto hieronder is +/- 10 sec voor wederzijds ongenoegen. Gelukkig was de kat heel dapper en onze blaffer dus niet zo. Het liep allemaal goed af. En na een schoteltje tonijn voor allebei was het eigenlijk best knus ) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 10 november 20196 j Teler van diepvriesgroente. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 november 20196 j weer zo'n nepaccount ???(gezIen het onderschrift in een of ander Oost Europese taal )
Geplaatst: 24 november 20196 j bij het nalopen van mijn bato-bakken met aardbeien een verstekeling aangetroffen: zelfs nu in november: is de smaak nog steeds zeer goed (volgens de aardbeien-experts kleindochter en mijn vrouw) moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 30 november 20196 j Ik zit ook op een ander forum en daar hebben ze ook een topic voor de leuke momentjes. Het tegenovergestelde van de klaagbank dus.Die zocht ik hier ook. Maar goed.Ik ben dus helemaal blij. De zuurkool is gelukt. Na een keer geproefd te hebben had ik er een hard hoofd in. Ik vond het wat muffig en ik miste de zure frisse smaak. De pot weer weggezet en na nog een maand is het heerlijk geworden. Ruim 5 kilo. Daar ben ik al bijna de helft van kwijt want iedereen wil het wel eens proeven. Grijns, ze zijn nooit zo enthousiast als ik met de zoveelste courgette aankom.... Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 30 november 20196 j Mooi! Ik denk dus dat je naar zoiets als het jubeltopic op zoek was: https://www.moestuinforum.nl/het-grote-nieuwe-jubeltopic-t14229-1040.html.
Geplaatst: 17 december 20196 j Soms kan ik merken dat ik in Nederland nog altijd een halve buitenlander ben.Gisteren zag ik iemand die bij een woningbouwvereniging werkt nestkastjes ophangen. Toen ik een grapje maakte over dat de woningbouw blijkbaar ook al voor de huisvesting van vogeltjes zorg droeg, kreeg ik een ongelovige blik terug. Vervolgens werd me duidelijk gemaakt dat woningbouwverenigingen wettelijk verplicht zijn tot het ophangen van vogelkastjes, en ook voor het onderhoud te zorgen. En hij deed dat voor de regio; het ophangen, registreren, en het jaarlijkse schoonmaken. Ik had geen idee dat woningbouwverenigingen wettelijk verplicht waren voor de vogeltjes te zorgen. Het kwartje is me wel gevallen, hoor. Met het vullen van spouwmuren en andere eisen en moderniseringen aan huizen is natuurlijk veel nestgelegenheid verloren gegaan. De Nederlandse cultuur is sterk in het aandringen op compenserende maatregelen bij van alles en nog wat, en dan is 1 + 1 = 2. In elk geval herinnerde het me eraan dat ik hier ook nog altijd wat nestkastjes wilde neerhangen, wat er door besluiteloosheid nog nooit van is gekomen. Nu maar even echt doen!
Geplaatst: 18 december 20196 j Roeier, ik woon sinds 2 jaar in een splinternieuwe huurwoning. Hier zijn vleermuiskastjes opgehangen. In de zomer is het 's avonds een heel spektakel. Waarschijnlijk in de winter ook wel, maar dan zit ik 's avonds niet buiten dus ik weet het niet. Ze eten muggen zodat ik minder last van die beestjes heb. Nu woonden hier voordien hele zwermen huismussen. In mijn vorige woning had ik ze ook, ook in mijn tuin. Ik voerde ze dagelijks bij, het hele jaar door. Er waren soms meer dan 25 mussen op visite. Het gezellige getjilp en gefladder mis ik enorm. Er is hier geen vogel te bekennen. Wel meeuwen maar die vind ik hier niet thuishoren. Toen de vorige woningen hier gesloopt werden, werden eerst de buitenste dakpannen weggehaald. Je zag echt hele nesten uitvliegen, de verdwaasde mussen allemaal met twijgjes in hun snavels, op zoek naar nieuwe nestgelegenheid een straatje verderop. Sinds twee jaar probeer ik ze weer te lokken, maar ik zal meer moeten doen dan alleen voer klaarzetten. Ze moeten hier ook nestelen. Dus heb ik al een paal in de tuin staan waar een mussenflat op moet komen. Alleen dat laatste schiet nog niet zo op. Het staat voor komend voorjaar op de planning. De huistuin is doods zonder huismussen!
Geplaatst: 18 december 20196 j Goed voornemen Huub, het schijnt dat de mensen ook beter weer hun tafelkleedjes met de broodkruimels buiten moeten uitkloppen. Daar kwamen de mussen ook op af. Verder willen ze ook lekker zand om in te badderen en geschikte struiken (heggen) om in te schuilen. Sinds ik een wilde Roos in mijn voortuin heb laten uitgroeien tot een best wel groot wild ding komen er twee keer per dag een heleboel mussen en mezen voorbij om eens even flinkt te twitteren. Ook zit er elk jaar een merel met haar nest. En verderop vinden ze een grote bos bamboe ook erg fijn om in te zitten en kabaal te maken.
Geplaatst: 19 december 20196 j Ja, ze houden zeker van dat soort dichte begroeiing. Zijn er daar bij jou misschien nog geen mooie dichte heggen, Huub?Hier bij mij op de vlakte heb ik nog nooit ook maar één mus gezien, maar in het dorp zelf, wat niet groter is dan een kerk en daar een stuk of 7 huizen omheen gestrooid, daar hoor ik altijd gekwetter van mussen vanuit de heggen.Alle andere vogeltjes komen hier wel op de vlakte, dus kool- en pimpelmees, kwikstaart, roodborst, putter, winterkoninkje, zwaluw, spotvogel en ga zo maar door, maar geen huismus, die blijven in groepjes in downtown Iens zitten, en in andere dorpjes natuurlijk. In elk geval één kastje is nu opgehangen: Ik heb twee kastjes gekocht, ik had altijd het idee ze zelf te maken, want er ligt altijd wel hout, maar daar komt het dan weer niet van.Maar het tweede kastje gebruik ik nu als voorbeeld om toch zelf een paar te maken; het hebben van een tastbaar voorbeeld helpt om zelf aan de slag te gaan.Aan de andere kant van de vaart is nog wel plek voor een kastje, mogelijk wel twee (aan territorium wensen denkend). In het dorp zelf heb ik ook even gekeken, daar hangt hier en daar wel een kastje, maar die zien er niet onderhouden uit. Als ze niet jaarlijks worden schoongemaakt blijven de vogeltjes ook weg, want dan is het niet meer fris binnenin die kastjes.
Geplaatst: 19 december 20196 j En dan gaat het om een mezen nestkastje neem ik aan? Koolmeesjes komen altijd wel, maar die hoef ik niet, die gaan ook niet zo lekker met mussen samen, vooral als het om nestelen gaat. Struiken, hoge planten (druivenblad knabbelen de mussen graag aan), appelboompje heb ik wel in mijn tuin gezet. Maar verder is het hier nog wel een kale boel. Rijen huizen en jonge bomen, weinig groen verder op wat plantenbakken na. Geen dakpannen waar mussen onder kunnen nestelen, dus het wordt moeilijk vrees ik. Maar proberen wil ik het wel. Het wordt wel een zelfgemaakte mussenflat, die in mijn hoofd al klaar is maar in de praktijk kan het nog even duren.
Geplaatst: 20 december 20196 j Mussen in de tuinWat hier bij mij waarschijnlijk ideaal is: een enorm bramenbos (20 x 5 meter of zo) vlakbij.Dat is geen mussendorp, nee, eerder een mussenstad. Tellen is geen doen, het zijn er honderden. De populatie lijkt ook stabiel. Het bramenbos is veilig, geen kat of ander ongedierte kan erin. Misschien helpt het hier ook dat de eigenaar ze bijvoert. Wat zeker ook meespeelt: ik woon in een gehucht van 20 huizen, grote groene tuinen, rondom boerenland. Een veilige oase voor mussen. Genoeg te eten, ook 's zomers op het boerenland (voor dagtrips of zelfs een meerdaagse mussenvakantie),Misschien is er ergens vlak bij je in de buurt een stuk nutteloos snippergroen, waar je stiekem bramen kunt planten, uiteraard niet de doornloze soorten. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 20 december 20196 j Nestkasten moet ik hier ook nog ophangen. Al jarenlang, beken ik. Heb heel veel mezen in de tuin, maar mussen helaas niet zoveel. Moet daar maar specifiek nestkasten voor gaan kopen, want die wil ik ook. Is alvast mijn goede voornemen voor het komende jaar.
Geplaatst: 20 december 20196 j Mussen.. Mussen... Als ik dat hoor moet aan vroeger denken, toen ik nog een jochie van een jaar of 10 was (26 jaar geleden). Mussen overal, getjielp in de voortuin achter tuin, en zwermen te gelijk die opvlogen als de deur open ging. Toen zeker 20jaar geen mussen meer gezien in onze gemeente. Het is van de laatste paar jaar, dat ik af en toe weer een verdwaalde mus zie. Maar geen zwermen.Misschien ligt het eraan dat mijn straatnaam koolmeesstraat is. Want koolmeesjes genoeg hier. Zoveel dat er elk jaar er een aantal door mijn raam naar binnen willen vliegen. Maar door die dodenmans vlucht vallen ze dood neer....
Geplaatst: 22 december 20196 j Er komen een paar dagen aan dat er geen zand onder de nagels hoort te zitten ........of zwarte groeven in de huid van je handen. Dat wordt schrobben ........................................................................... Goede Kerstdagen toegewenst!.................................................... __________ Grork ............................. https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 24 december 20196 j @grork Met dit weer heb ik de nageltjes al geheel schoon. Geen zwart groefje te zien. Allen een prettige kerst gewenst.
Geplaatst: 25 december 20196 j Grappig, ik heb juist met dit weer hele smerige handen. Lekker kleien rond de beek. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 december 20196 j Waarschuwing!Als je gevraagd wordt om wat te maken voor een kerstdiner, maak het dan niet té lekker.Dit schreef ik precies een jaar geleden: Daarnaast lekker aan het koken: konijn/fazant/lever-wildterrine, voor 16 personen.Deze: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186541/wildterrine-van-konijn-en-fazant(35 minuten bereidingstijd -en 11 uur wachttijd- schrijven ze. Nou: in totaal ruim twee uur bereidingstijd lijkt er meer op, excl. boodschappen doen en alle afwas.)Morgen, 2e kerstdag: de drukte en de herrie in (familie, waaronder veel erg drukke kindertjes). Ik zie ernaar uit, én er tegenop.Nu: de terrine staat eindelijk in de oven, en de Matthäus passion staat op. Daarna misschien Velvet Underground, of Joy Division. Of de 5e van Mahler.En nou (morgen) willen ze het wéér. Liefst ook nog eens met mijn superzoete in wijn en port gestoofde peertjes. AlleJezus veel werk (geen vloek, maar een aardige verwijzing naar deze dagen). Voordeel is wel dat ik mij daar totaal vrijgesteld vind van oberen, tussentijdse afwasjes en wat dies meer zij. De kost gaat voor de baat uit. O ja: Even één ingrediënt vergeten: Matthäus passion (Ton Koopman). Staat nu op. Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.