balkontuinder Posted November 11, 2014 Posted November 11, 2014 Ik ben druk doende uit te zoeken wat ik komend jaar ga planten, zaaien en hopelijk ook oogsten. Nu zag ik bij het doorbladeren van dit forum dat er al een tijdje geen topic meer geweest is met de volgende vraag: "wat zijn jouw plannen voor het komende seizoen?" Dus bij deze! Quote
berijl Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 ik heb nog geen concreet moestuinplan gemaakt. We zullen iig onze kas in gebruik gaan nemen en tomaten, tomaten en tomaten gaan kweken. Verder wil ik meer kruiden gaan zetten in de moestuin. Quote http://www.fromapreciousplace.nl Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren. Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.
RobO Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 bijna hetzelfde als in 2014, we gaan ook prinsessenknol proberen, meer soorten dahlia's, minder soorten aardappeltjes, nieuwe aardbeien elyanni's, meer sappen en wecken, meer vaste planten en kruiden stekken...... en alles zelf zaaien want onze vaste plantjes leverancier moest er mee stoppen wegens uitnbreiding grootwinkelbedrijf Quote
Katja1604 Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Eerst maar afwachten of we de tuin mogen houden.... Quote
suus76 Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ander ras aardbeien, dit jaar hadden we Ostara, volgend jaar kiezen we voor Evie. En van alles wat we dit jaar hadden ietsje minder zetten als afgelopen jaar , we kwamen er in om! Wel hebben we veel meer knoflook gezet, vorig jaar ( ons eerste jaar ) hadden we drie bollen gekregen, dit jaar heb ik zelf knoflook geimporteerd vanuit Frankrijk, en deze uitgezet, 450 teentjes in totaal. Quote
Limoen Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ga je meer dan een bol knoflook eten per dag volgend jaar suus Lekker knoflooksoep! Ik ga in ieder geval minder tomaten zaaien, andere soort komkommer uitproberen en andere soort aarbei aanschaffen. Verder meer boontjes, meer snijbiet en meer knolvenkel en iets minder pepers (daar kunnen we de komende tien jaar nog van eten haha). En pompoenen, meer pompoen! Owja en de kruidentuin een beetje aanpassen. Alle munt eruit (alleen maar drama met alle luis), nieuwe thijm en poging 2 om rozemarijn te kweken. Quote
marijke Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ik denk nóg meer combinaties maken van groente/kruiden/bloemen. Dat is mij het afgelopen seizoen prima bevallen.Ik was bang dat het erg rommelig zou worden op de tuin, maar niets was minder waar.Het was een lust voor het oog + gezonde planten met goede oogst. Verder van alle doordragende aardbeienstekjes een nieuw bed maken, zodat we in de toekomst over een langere periode aardbeien kunnen eten. Deze winter mij verdiepen in de verschillende zaaipatronen: golvende lijnen, 'sleutelgat', zigzaggend. Meer voorzaaien in potten, maar niet te vroeg. O ja, en geen winterandijvie meer! Quote
Waaslander Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Volgend jaar 1ste jaar met een serre dus 1ste jaar tomaat paprika en pepers . En alles meer spreiden zoals bonen i.p.v. 1 maal de massa meerdere teelten met minder planten .Lentewortels om oogst ook te spreiden . Ook meer voor zaaien in kleinere hoeveelheden zo zelfde of meer oogst proberen te hebben (zonder de tomaten paprika's en pepers ) op minder grond oppervlakte . Dus meer rechtstreeks eten uit de tuin i.p.v. via de diepvriezer of andere bewaarmethode. Moet wel nog eens bekijken wat allemaal mogelijk is en volgend jaar uitproberen . Quote
Holland Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Volgend jaar niet te veel, omdat ik nog niet weet waar ik zelf eindig tijdens en na het afstuderen en opa en oma's echt ouder worden Gisteren toch nog wat zaden besteld Was de bedoeling alles beetje op te maken. Eén kas blijft (waarschijnlijk ) leeg op het voorzaaien na. Dat is de kas waar de meeste foto's uit mijn update gemaakt zijn. Dan komt aan de rechterkant een beetje groenten wat ik nog heb. Snijbiet, sla, mais(?) etc. Dan wil ik aan de andere kant een paar gaaspanelen tegen elkaar zetten en daar sierkalebassen tegen aan laten groeien met daar rondom heen zomerbloeiers die ik zelf wil zaaien. De andere kas ga ik wel gebruiken en hier ga ik mini paprika's inzetten en op de composthoop ga ik nog een keer het pompoen "Atlantic Giant" avontuur aan. Daarnaast wil ik nog dennenboompjes gaan proberen op te kweken om een stuk tuin van het huis wat in de verkoop staat te gebruiken. Stel het huis staat nog drie jaar in de verkoop en het wordt plotseling verkocht spit je de boompjes er elk moment uit en verhuis je ze Dat is het plan voor nu. Heb eigenlijk alleen nog beetje goede grond en een zakje organische mest nodig en dan zing ik 't volgend jaar wel uit denk ik. Niet te veel investeren (meer) in een voorlopig aflopende zaak Quote Vriendelijke groeten, Holland
Mr. Ecotuinweetjes Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Als er tijd is zou ik graag het plan uitvoeren om licht verhoogde bedden te maken en om het hele jaar door de moestuingrond bedekt te houden met mulch. Wat we zeker zullen doen is proberen om sojabonen te kweken. Quote Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook
angela († maart 2025) Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Beetje van het zelfde als dit jaar.Groente die ik lekker vind en dingen die ik eventueel aan de cavia's kan voeren. Quote
balkontuinder Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Eerst maar afwachten of we de tuin mogen houden.... Ai, dat klinkt erg spannend Katja. Ik zal duimen voor goed nieuws! Quote
Bearco86 Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Volgend jaar wordt m'n eerste echte jaar als moestuinierder met een eigen stukje op de volkstuin. Ik wil beginnen met een knap tegelpad aanleggen tussen de rijen en vooraan in de tuin zodat er wat meer structuur komt. Daarbij wil ik gaan werken met een mulch laag tegen het onkruid. Wat groenten betreft heb ik besloten om geen bruine bonen meer te doen en daarvoor in de plaats stoksnijbonen. Voor m'n chinese slangen komkommer heb ik ook een vervanger gevonden, en stop met pepers kweken. Belangrijkste is om volgend jaar meer te genieten van de volkstuin en alles eromheen, en nieuwe groenten te proberen en te bereiden in nieuwe gerechten. Quote
loes Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 volgend jaar sowieso beginnen met peperplantjes verder ligt het moestuinplan al grotendeels klaar. nog een paar vakjes over in het plan maar die worden vast gevuld als ik de blije doos mag doorzoeken. owja, nog iets bedenken om de aardbeienbakken water te geven. die hebben afgelopen jaar in het begin wat te weinig water gekregen waardoor de oogst tegenviel. Quote
balkontuinder Posted November 12, 2014 Author Posted November 12, 2014 Ik heb net je moestuinseizoen doorgelezen. Je hebt een leuke set-up met die opgehoogde bakken!Misschien ook leuk voor volgend jaar? http://www.tuinenbalkon.nl/vermiculture-van-gft-tot-compost-in-een-wormenbak Zelf heb ik nog geen antwoord gegeven op mijn eigen vraag zie ik. Ben ook nog druk bezig met plannen eigenlijk, maar de eerste zaden zijn vandaag besteld! Ik heb een balkon van 1,5 meter diep over de volledige lengte van mijn huis, waar vanaf 14:00 tot 20:00 uur de zon schijnt. Op de linkerhelft (ongeveer 2,5 bij 1,5) ga ik een halve-vierkante-meter bak bouwen van 1.20 bij 60. Hierin komen dingen als sla, wortelen, sjalotten en andere dingen die ik nog moet verzinnen. Naast de bak komen ook nog potten waarin ik paprika's (mini-paprika's en gele puntpaprika's van Diana), tomaat (Pipo trostomaatjes van Diana) en bonen (nog niet helemaal over uit welke) wil laten groeien. Verder ben ik van plan twee blauwe bessenstruiken te planten, waarschijnlijk de Bluecrop en de Duke. En ik heb nog een speciekuip over waar ik iets mee kan doen. Ik heb ook nog wat "gewone" bloembakken die ik aan de muur kan schroeven, daar komen lavendel en afrikaantjes (oid) in om de insecten te verblijden. Mijn sluipwespen- en vlinderfamilies zullen daar hopelijk erg blij mee zijn! Quote
loes Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Ik heb net je moestuinseizoen doorgelezen. Je hebt een leuke set-up met die opgehoogde bakken!Misschien ook leuk voor volgend jaar? http://www.tuinenbalkon.nl/vermiculture-van-gft-tot-compost-in-een-wormenbakdankje ik ben ook erg tevreden met de opgehoogde borders.ik heb naast de composthoop die in de blog staat, ook een wormenbak in de schuur staan. die heeft nog geen blogpost zie ik, hoogtijd om daar iets over te schrijven. Quote
Heleen1963 Posted November 12, 2014 Posted November 12, 2014 Heb net vanmiddag bij de Welkoop een zadengids mee genomen(ik kwam er eigenlijk omdat mijndweilstok de geest had gegeven,terwijl de put in de bijkeuken bij de wasmachine overstroomde)maar ik kon het niet laten alvast een mee te nemen , om eens te kijken.ik wil in elk geval kruiden tussen in mijn bloemenborder zetten .Verder andere (kleinere ) zonnebloemen , en pompoenen van een konijnbestendigras .Chrysanten en misschien dat ik mijn dahliasoorten uitbreid .Voor mijn verjaardag (eind december pas hoor ) wil ik graag een kleine koude bakom mee te experimenteren , plannen te over dus nu nog de praktijk Quote
dennislp Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 Sowieso wil ik meer doen met alle kruiden! Gok dat 80% van mijn kruiden niet geoogst wordt en weer als compost tussen de struiken beland. Opzich niks mis mee als je het kweken leuker vindt dan oogsten, maar toch is het ook wel weer zonde. Ik wil ook weer meer inzetten op speciale soorten zoals tomaten en eenjarige fruit soorten, en ik wil meer dhalia's, zodat ik minder hoef te zaaien. Met bloembollen gaat er bij mij tenminste veel minder mis. Ik ga denk ik voor minder aardbeien, en juist voor bijvoorbeeld meer marokaanse munt. Aardbeien zijn leuk.. Maar toch heb ik liever 3x per week verse munt thee dan 1x per 2 maanden een paar aardbeien. Met beperkte ruimte schieten aardbeien gewoon niet op eigenlijk. En ik wil meer TL-Buizen! Geen gesodemieter meer met zaailingen die te weinig licht hebben. Wil één plank (0,35m² ongeveer) voor eenjarige stekken (Struik margriet, Spaanse margriet, Geraniums, Stevia, Azteekszoetkruid, etc.) en één plank voor zaailingen (Tomaten, bepaalde bloemen, etc.). Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Stan Posted November 13, 2014 Posted November 13, 2014 In geen geval meer 120 soorten pepers . Op zeker wel een aantal pepers uit de scoville top 10. Opzeker de nr.1 de Carolina Reaper(zo lekker) en de rest ? ik ben er nog niet uit(wacht ook op een echte tuin nu). Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
simke Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Mij nog meer verdiepen in de werk metode van de kosmiesch werking op je tuin en dat in de praktijk ook toepassen. Quote
nick86 Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Ik ga het dit seizoen kleiner aanpakken. Vorige seizoen had ik gelijk 21 bakken van 1.80 bij 1.20 en nog 3 plastic kasjes er bij. Op het begin ging het allemaal prima, tot de onkruid kwam... Er was geen houden meer aan. Ik doe alles naast mijn baan en heb ook nog eens 2 uur reistijd. Dus eind van het seizoen was het een zootje.. Wel leuke oogst gehad, maar ook een waarschuwing eind van het seizoen dat me tuin verwaarloosd was. ( Dat klopte) Dus nu 3/4 de deel ingezaaid met gras en ik hou 9 bakken over en 2 kassen. Ik kan altijd nog uitbreiden als ik meer tijd zou hebben. Eerst maar even zorgen dat ik een jaar lang alles netjes hou! Mijn zaden voor 2015 zijn alweer besteld en heb er nog zat over van vorig jaar. Mijn planning is al helemaal rond. Quote
balkontuinder Posted November 14, 2014 Author Posted November 14, 2014 Klinkt als een bekende valkuil. Gelukkig geef je het niet helemaal op! Quote
nick86 Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Scheelde niet veel, maar vind het veel te leuk en lekker Quote
HuubvG Posted November 14, 2014 Posted November 14, 2014 Verdergaan met het ontginnen en bouwrijp maken van mijn nieuwe moestuin om weer aardappelen en stokbonen te kunnen gaan verbouwen, na een tijd zonder moestuin. Ik ga veel schorseneren zaaien, want dit jaar is van twee soorten zaaisel slechts een drietal planten opgekomen. Twee daarvan heb ik zelfs nog aangezien als onkruid, met wel heel lange wortel. Het was al te laat, je kunt ze niet meer herplanten. Jammer, het waren bijzondere soorten, waarschijnlijk overjarig zaad. Volgend voorjaar maar weer vers zaad kopen van gangbare soorten in de winkels alhier. In de voortuin wil ik eetbare bloemen telen en geen knoflook en prei meer. Hoewel de buren het wel grappig vinden dat ik groenten in de voortuin heb. De aardbeien gaan van achtertuin naar moestuin, evenals de zwarte bes. Meer licht en ruimte. De achtertuin blijft voor knoflook, Egyptische ui, oerprei, kruiden, plukgroenten voor dagelijks gebruik en wat bloemetjes. (ben wel mijn woning aan het renoveren tussendoor, dus maar kijken wat ervan komt) Quote
Recommended Posts