Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wauw Henk! Showsteler! Hahahaha
Bij mij zijn 4 van de 5 zaden opgekomen. Alleszins netjes hoor.
Ze groeien goed. Maar ben idd meer in het stadium dat Mellie beschrijft :D

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

En vanmorgen de wedstrijdpepers gezaaid in een potje van 10cm hoog. Eerst 6 cm potgrond en daar bovenop 2cm potgrond/vermiculiet mengsel. Mochten ze door gebrek aan licht straks wat strekken kan ik in de potjes nog 2 cm potgrond toevoegen, gezien een paar andere peperplanten die eerder zijn gezaaid geen overbodige luxe.

Geplaatst:

de zaadjes zijn nu (pas) de grond in

lekker warm onder het Chinese hoogtezonnetje :cool:

IMG_20200314_135708.jpg.7bea28c799aa3e32db50553f5c66ccd9.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Hallo allen die mee doen aan de wedstrijd veel succes allemaal

Hier op 5 maart gezaaid 4 zijn er op gekomen staan nu te wachten op het 2 blad paar

Om verpot te worden in 9 cm potjes

Gedeelte van de kas waar pepers paprika's   is helemaal klaar

Ik kweek dit jaar in 18 liter potten in gegraven in de grond

De over gebleven plekken heb ik wortel doek strak geplaats

En zo hier en daar snij ik het open voor wat sla planten

Breedte van de strook waar het komt te staan is 150 cm bij 8 meter

Andere kant van de kas komen mijn tomaten planten

nogmaals ieder succes en we houden jullie op de hoogte

ver wacht met een week te kunnen verpotten zal ik een foto plaatsen

Ronnie24

Geplaatst: (aangepast)
13 uren geleden, henkg zei:

Mijn eerste (zeker niet de laatste) officiële inzending.

Zodat ik in ieder geval nu eerste sta, eventjes.

Plantje (gezaaid op 4 december) is nu 22 cm hoog, de peper is 5,6 cm lang.

20200314_074835_001.jpg

Hi Henk, wat is de reden dat je hem al oogstte? Gefeliciteerd met je eerste plaats ;) 

mijn peperPlant is de 22 cm voorbij en krijgt ook eerste bloemen 

C45F1A62-DA60-4F18-8116-7CBD690F3CCB.jpeg.5b8e2fb54adea0eda16b7ca41b209457.jpeg

aangepast door Beukwood
Geplaatst:
Op 13-3-2020 om 23:25, Ikbeginbijmezelf zei:

Ja zeker @HuubvG, al ga ik nog wel proberen mijn kansen/planten te vermeerderen door een paar diefjes te stekken.

Zo apart, heb dat eigenlijk nog nooit gezien bij een peper.

Leuk om een beetje mee te experimenteren: toppen, of niet, dieven, of niet?

Ik heb begrepen dat je nu niet meer kunt toppen, dat had voor maart gemoeten geloof ik. Correct me if im wrong.

Geplaatst:

Jee, mijn plantjes zijn net het kiembladstadium gepasseerd. Maar goe, het oud Hollandse gezegde luidt "Hardlopers zijn doodlopers", dus daar ga ik ook nu maar vanuit. ;-) 

Heb gisteren de pepers overgepot. Van de 3 pepers stonden er 2 in gewone aarde uit mijn tuin en eentje in potgrond. De peper in de potgrond groeit vele malen beter dan die in de aarde uit eigen tuin. Kortom, mooie test en voortaan niks meer voorzaaien in aarde uit eigen tuin.

Geplaatst:

@rorror: Bestuiven? Ja, maar alleen heel vluchtig, als ik toch al water geef. Met vingertopje, van bloem tot bloem. Afvallen van bloemen is in dit vroege stadium normaal: plantje is nog veel te klein om voor vruchtvorming te zorgen.

@Beukwood: Waarom nu al geplukt? Alleen om de allereerste melding te doen. Ook een beetje om de plant eerst maar eens te laten groeien, nog geen energie te laten steken in vruchten.

@Saalk86: Vanaf maart niet meer toppen? Die "regel" ken ik niet, lijkt mij flauwekul. Verder gaat het bij deze soort juist niet om toppen (geeft bossiger groei), maar om het deels verwijderen van de vele okselscheuten. Om te voorkomen dat de plant te bossig wordt, en te klein blijft. Een soort dieven dus, zoals bij tomaten.

Mijn genomen stekjes zijn aangeslagen:

20200315_135511.jpg

Dat gaat dus goed. De scheuten moet wel voldoende groot zijn, de eerste -te kleine- stekjes sloegen hier niet aan.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Van de drie (opgekomen uit vijf zaden) zaailingen is er een aan het wegkwijnen alhier. De andere twee hun toestand is vrij zorgelijk. Ik moet nog zien dat ze het gaan doen.

Geplaatst:

Op 4 maart 3 zaden gezaaid en vandaag komt de 3e ook boven piepen. 100% gekiemd dus! Dat warmtematje heb ik er maar 1 dag onder gehad, voor de rest gewoon voor het raam op het zuiden. Ze doen het vooralsnog uitstekend! Nog wel heel piep, maar dat komt vanzelf goed. 

Geplaatst:
4 uren geleden, HuubvG zei:

Van de drie (opgekomen uit vijf zaden) zaailingen is er een aan het wegkwijnen alhier. De andere twee hun toestand is vrij zorgelijk. Ik moet nog zien dat ze het gaan doen.

Als het wegkwijnen komt doordat het steeltje onderaan er wat slecht aan toe is. Zou ik de pepper dieper in de grond zetten / zelfs de eerste blaadjes onder de aarde.
Plastic zakje erover om zo'n hoog mogenlijke vochtigheidsgraad te krijgen, zodat de bladeren ook vocht op kunnen nemen. Wellicht worteld deze de komende weken dan wat hoger, zodat het plantje steker wordt.  Ook goed opletten of je niet die irritante vliegjes hebt, en dus larven in de grond hebt zitten.

Geplaatst:

Ik heb begin maart 3 zaden gebruikt. Vandaag heb ik 1 plantje. Ik ben bang dat ik hier de strijd mee moet aangaan. Geen warmtematje gebruikt en wat later boven een niet al te warme radiator. Valt mij eigenlijk wel tegen.

Geplaatst:

@rorror, het zou maar zo kunnen dat ik de plantjes na het ontkiemen te snel uit de warmte heb gehaald naar een plek met veel licht: de vensterbank op het zuiden. Wel met plastic ingepakt en met bescherming tegen de volle zon, maar waarschijnlijk te koude ondergrond omdat de vensterbank van steen is. Warmtematjes en groeilampen wil ik niet in huis halen alleen voor een peperwedstrijd. Verder is het hier wel warm genoeg. Maar de grond is denk ik teveel afgekoeld. Bedankt voor die tips, die heb ik inmiddels opgevolgd.

Geplaatst:

Ik zag gisteren het eerste kiemplantje boven de grond uit piepen, vandaag 4 uit 5. Ik heb ze uit de verwarmde bak gehaald en voor het raam gezet. Hopelijk komt nummer 5 ook nog een keer boven, maar ik ben al blij as deze 4 groot worden.

Geplaatst:

IMG_8036-500.jpg.d07aef3b51cf66a7af988327421815a5.jpg

Update: De oudste pepers zijn nu ruim 3 maanden oud en de jongste 2 maanden. De oudste niet getopte peper (helemaal links) heeft inmiddels bloemen. De andere planten hebben knoppen. Ze groeien voorspoedig tot nu. Het wachten is op de eerste peper. Maar dat duurt denk ik nog even.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

@henkg Jaloers op jouw pepers. Bij mij bleven de bloempjes afvallen, na jouw tip om even elk bloempje te kietelen, is de eerste peper zichtbaar.

Bij 4planten haal ik de bloempjes handmatig weg, bij één mogen de bloempjes blijven.

Ruik eens aan een peper plant welke in bloei staat. Komt een hele frisse lucht vanaf. Komkommer lucht

Geplaatst:

Mijn planten doen het goed. Ik heb een paar dieven gestekt, even wachten nog of die aanslaan.

Ik werk in een verpleeghuis dus ik heb momenteel niet veel tijd om de planten tlc te geven en hier mee te praten. Maar zolang ik het bewateren niet vergeet moet het goedkomen! 

15854815396232626924390344971133.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...