Jump to content

Teeltwedstrijd 2020: peper - wedstrijdtopic

HuubvG

Recommended Posts

Hier vorig jaar ervaring met een Leutschauer Paprika. Zou helemaal niet heet moeten zijn, maar m'n vriendin heeft een hele avond met d'r handen in het ijs gezeten na het snijden ervan. Dacht dat het een paprika was, gooide het gesnipperd door de salade en (gelukkig) voor het doorroeren proefde ze een stukje. HEET! Alles met blote handen eruitgevist, maar daarna begon het te branden. Alleen ijsblokjes hielpen tegen de pijn... Waarschijnlijk niet soortecht en een kruising gehad met een wel hete peper.

Beloofd om geen pepers meer te kweken, en alleen zoete paprika's. Maar deze zijn zo herkenbaar (als ik het goed doe) dat ik het wel aandurf...

Rob/Oudholland

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

HuubvG vroeg me om een proefzaai te doen, om de kiemkracht te testen. Daarom heb ik vier extra zaadjes gekregen.

Er is niks mis met de kiemkracht, want, negen dagen na zaaien:

20191213082335k79271576223068.jpg

Hier: 2 uit 2. [Edit: Ze stonden erg donker, daarom zijn ze gelig. Vanaf nu staan ze onder LED-verlichting, 18W]

Opkomst totaal: 4 uit 4: 100%. Prima dus.

Niks bijzonders gedaan. 2/3 gewone goedkope potgrond, 1/3 gewassen brekerzand. Op de router gezet (met een bakblik onder de P9 potjes): grondtemperatuur ’s nachts ca 22 graden, overdag 23 – 24 graden. Gemeten met een in de grond gestoken nauwkeurige thermometer.

Bij huiskamertemperatuur 20 – 21 graden zullen ze wat later, maar wellicht ook wel goed kiemen.

Niet dat het zo moet: Het zaaimoment, Deno-methode, hogere temperatuur, zeer speciale zaaigrond: Dat is allemaal aan jezelf, net zoals de verdere opkweek. Aan de zaden lijkt het in ieder geval niet te liggen.

Persoonlijk: ik laat deze proefzaai wel staan, maar de echte zaai doe ik pas eind februari / begin maart. Het is immers een annuum soort, geen lastige trage Chinense peper.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Goed dat je de kiemtest hebt gedaan, fijn dat ze allemaal ontkiemen. De jonge plantjes zien er wittig/gelig uit? Komt dat omdat je ze in het donker hebt gehouden, router in de meter kast ofzo? (voor ontkiemen heb je geen licht nodig dat weet ik)

Ik heb gisteren de zaden binnen gekregen, waarvoor hartelijk dank. Fijn dat het kiempercentage zo hoog lijkt te zijn. Ik heb vandaag 2 zaadjes gezaaid en doe half januari de rest. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat. Ik hoop dat het plaatje van Vreeken hier straks wat gaat kloppen. Dat ziet er in elk geval spannend uit.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Ik heb vandaag 2 zaadjes gezaaid en doe half januari de rest.

Leuk dat je ze al gezaaid heb, ik wou er een 2tal over enkele dagen zaaien. Had de kiemtijd op 7 dagen geschat. En wou ze op 22dec opgekomen hebben. 22ste is de langste nacht, vanaf die datum worden de nachten weer korten en de dagen weer langer . Duurt dan nog wel even voordat je het echt merkt, maar in de tussen tijd mogen ze in in de verwarmde vitrine onder de led's. (24-27c overdag, 20/21c nacht, 10watt, 50-60% luchtvochtigeid)

Edited by Guest

Ik doe ook graag mee, voor de buienteelt.

Vorig jaar niks geworden met de pepers, dus nieuwe uitdaging

ik heb even genoeg regen gehad hier in gelderland

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden