Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Om maar gelijk af te trappen:

Naast de kool en slaplantjes die ik deze winter binnen met veel liefde voor gekweekt had en daarna op de tuin totaal vergeten ben zijn ook de voor gezaaide boontjes mislukt.

Toch te veel water gegeven en nu zijn ze gerot.....

20200420_202716.thumb.jpg.b3d76e5ec649094e419a1c39edc35d0b.jpg

Gelijk maar nieuwe boontjes gelegd.

Geplaatst:

Erwtjes gezaaid op een bed met daarop net gelegde vrij grove compost. En toen werd het knetterdroog. Driekwart is gewoon verdroogd. Niet tegenop te gieten, het kwam gewoon niet op. Nu dezelfde erwten in een kistje gezaaid en 100% opkomst, dus het kan wel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ohja, sla! Dat zaai ik altijd voor, want dan kan ik de grond vochtig houden. Mislukt altijd, ook nu. En de buurvrouw die op precies dezelfde manier voorzaait, heeft altijd schitterende slaplantjes. 

Knolselderij is ook niet uitgekomen. En koudekiemers moet je niet eers in vochtige aarde zaaien en dan in de koelkast zetten, dan rotten de zaden weg.

Geplaatst:

Er kwamen bijna geen uienzaden boven, te warm en droog al in de kas zo vroeg in het jaar? Ik weet het niet. Van de week toch maar de knoop doorgehakt en alsnog een zakje pootuitjes kunnen kopen bij de Welkoop (er stonden al zwembad-artikelen op die plek, maar er lag nog 1 zakje rode uitjes...) 

Ook kwamen er heel weinig doperwten boven de (volle)grond, terwijl de peultjes en capucijners daarnaast wel allemaal tevoorschijn kwamen. Dus daar heb ik er ook nog heel wat van bijgezaaid in een bak en daarna uitgeplant in de rij. 

Geplaatst:

gezaaid in de kokosblokken van de action, heul slechte opkomst

en wat er op kwam stond stil totodat ik het in potgrond zette of een beejte pokon gaf

Geplaatst:

Ik wilde nieuwe aardbeienplantjes kopen omdat de oude na 15 jaar stekken toch teruglopen in kwaliteit. Mislukt. De aanvoer van nieuwe planten stagneerde door Covid19. Dus is het dit jaar nog een keer behelpen met een paar oudjes en aardbeien ui de winkel. 

Verder zijn de afrikaantjes mislukt door de droogte. 

Veel moestuinieren doe ik niet vanwege loslopende kippen. Maar de aardappels en uien doen het redelijk (wel wat weggeschoffeld door kippies). De peultjes zitten onder konijnenhekjes. 

Geplaatst:

Leuk topic weer..

Hier werden de doperwten en spinazie zaad gewoon opgevreten ...weg..meermaals. Doperwten binnen voorgezaaid gaan goed nu in de tuin. Spinazie komt nu ook zeer onregelmatig op...kostte wel twee muisjes het leven....😱

Knolselderij.....elk jaar probeer ik het weer....vorig seizoen voor het eerst een mini knolletje...nu weer niks...

Niet voor mij weggelegd denk ik. 
verder had ik leuke bloemenzaadjes....wekenlang vertroeteld...nu buiten nog in bak....opgevreten...gelijk de eerste nacht....zucht. 

Geplaatst:

Spinazie... wel 4 x gezaaid en dan na de 2e x niet meer normaal gezaaid, maar de complete verpakking. Ik heb nu een aantal spinazieplantjes... mijn nz spinazie was ook traag, maar had ‘slechts’ 2 zaaipogingen nodig.

Geplaatst:

Zowel mijn bleek- als mijn knolselderij hebben het niet gehaald dit jaar. Of het kwam niet op, of de plantjes werden slap en slungelig. 

Geplaatst:

Slalalala.... hoe dan??? Ik koop maar weer plantjes straks denk ik, bij een tuinder die het wel kan;) 

Voor de rest ben ik met veel dingen weer rijkelijk aan de vroege kant, dus er zal ook nog wel het een en ander mislukken ivm te vroeg in de grond gezet.

Geplaatst:

Een van mijn pompoenen. Ik was wel erg enthousiast en heb de grootste, deels vanwege een te volle vensterbank, maar vast naar buiten gegaan. Compleet kaalgevreten door slakken in een paar nachten. Zojuist maar een knoflookaftreksel gemaakt voor als het spul allemaal naar buiten kan om ze een beetje minder aantrekkelijk te maken tot ze groter zijn.

Geplaatst:

De spinazie, eerst op juist gezaaid, daarna alles bijna dood door het weer. Nogmaals gezaaid, kleine kas gekocht en er overheen gezet. Groeide goed, maar toen beestjes in het blad, wegkeknipt. Vandaag deels doorgeschoten. Spinazie geruimd, een half pannetje vol mooi blad. Dat halve pannetje ga ik vanvond klaar maken met zalm. 

Met de herfst/voorjaar nieuwe poging. 

Geplaatst:

Stengelsla lukt overigens wel altijd bij mij. Heb jaren terug een pakje daarvan gekocht en elk jaar oogst ik ook zaden. Ideaal. Ik zaai het veel te dik uit en het kiemt allemaal goed. En het is ook lekker ook. Maar gewone sla, nee. Een fatsoenlijke kropsla telen is niet aan mij besteed blijkbaar.

Geplaatst:
Op 1-5-2020 om 21:15, Lsjr33 zei:

Zowel mijn bleek- als mijn knolselderij hebben het niet gehaald dit jaar. Of het kwam niet op, of de plantjes werden slap en slungelig. 

Hier hetzelfde verhaal zowel de knol en bleekselder geen tot weinig opkomst, 3x gezaaid. Er staat nu 1 traytje met een verzameling die wel opkwamen, maar daar zit ook nog steeds weinig groei in.

Geplaatst:

Tweede jaar op rij dat ik vergeten ben winterstekken te nemen van de druiven.

Veel te laks met zaaien van groenten en kruiden geweest. Een deel van wat al lang gezaaid had kunnen / moeten worden, zoals klimerwten,  worteltjes, basilicum, ligt nog op een plek waar ik iedere dag langs kom en denk o ja, dat moet vandaag eigenlijk nog. En dan de volgende dag weer.

Knolselderij staat er hier ook nog niet boven, maar die is langzaam dus het kan nog. Paar weken geleden gezaaid in de koude kas.

Geplaatst:

De snack komkommers..  een zakje met maar 5 zaden en 0 gekiemd (in huis) echt wel balen..  had me daar juist met de kinderen zo op verheugd. Nu twijfelen of ik nog nieuwe zaden ga kopen en de gok neem op later zaaien of dat ik ga zoeken naar een plantje (Wat een uitdaging is nu we amper in de winkels komen).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...