Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
1 hour ago, Fritsies Moestuin said:

Herfstaster ‘White Ladies

Veel astersoorten vormen ondergrondse uitlopers, ik wil je waarschuwen. Ik heb mijn asters weer uitgegraven en in een afgeschermd stuk gezet.

Ik heb vanmorgen van mijn tomaten het blad dat over de grond hangt verwijderd, en ook de uiteinden die tegen buurplanten stootten. Ik had nog niet ontbeten en ik kneep het steeds met blote handen af, maar dat doe ik niet meer, ik werd misselijk van het gif dat mijn huid binnenkwam. Ik heb ook wel veel planten staan. 

Voorgezaaide agastache uitgeplant. 

Vannacht weer slakken verwijderd. Alleen de drie die het pompoenblad opknabbelden, de rest laat ik zitten. 

Pompoenen aangebonden. Ik wil dat ze omhoog gaan.

Gisteren een stuk geschoffeld, en daar heb ik nog wat stamslabonen gezet.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

Ik heb 1,5 kruiwagen aan onkruid/snoeisel weggekruid. Wederom de braam weggeknipt. Die heeft zulke lelijke stekels dat ik die niet meer wil hebben in de tuin. Blijft uiteraard terugkomen.

De man heeft de regenpijpen gefixt. Met de hoosbuien van vorige week, hadden we 2 sinkholes. Ik stapte naar buiten en brak bijna mij enkel van een weggezakte betonwegen. Doodeng. 7 x 25 kg zand opgehoogd. Hij zag bij 1 tegel een muisje heel hard wegrennen. Dus toch woelmuizen ipv ratten. Ook geruststellend.

Aardbeien en sla geplukt. Mijn 1e framboos gegeten. Ik was vergeten hoe lekker dat ook al weer smaakt. Een grote bos lathyrus geplukt, 3 soorten. En ook nog lekker buiten gegeten in de tuin.

Geplaatst:

Zaailingen uitgeplant: coreopsis, bindsla, zomerasters, broccoli purple sprouting. Deels in een groter potje, deels in de volle grond. Nu hopen dat de onweersbui van net ze niet heeft weggespoeld. Verder bij het tuincentrum 2 bio komkommerplanten gekocht en in de grond gezet. Van de zelf gezaaide exemplaren komt er 1 op, mondjesmaat. Verder nog een stuk gras gemaaid en genoten van hoe alles erbij staat. Het kwam wat laat op gang maar mamma mia, het is wel genieten nu.

Geplaatst:

Pepers, frambozen en aardbeien geplukt. Frambozen gegeten totdat kinderen me spotten. Toen kinderen frambozen gegeven.
Ze hadden mazzel; vijgen weiger ik af te staan.

Ik de kas had ik gisteren? Ben het alweer vergeten, de gaten bijgevuld. Wat zomerbloeiers gestekt. Tegenwoordig doe ik als mijn moeder. Als je het in de grond kunt stoppen, dan probeer ik dat. Zo heb ik toch al een paar x planten weten te stekken. Geinig.

• Like 1
Geplaatst:

Wat knof eruit met te veel roest. Pastinaak geoogst. Kippenpraatjes. In de kas geweest. Deur maar weer dicht. Heeft gisteren in die hoos open gestaan… was het vergeten.

Kruiden en sla geoogst.

Hier doe ik weer even rustig aan, nu is het 15 graden en het blijft fris tot het weekend.

Al heeft het hier bijna heel de dag geregend met een bui die hierboven rondjes bleef draaien.....

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

Effe checkrondje gelopen over het oude complex.  Deels moeras. Houtsnippers van pad liggen op hopen bij elkaar gespoeld. 
Modder op de bestrating hier en  daar. 
Nieuwe tuin durf ik niet naar toe. Dat deel van de stad stond een paar uur geleden blank.

• Like 1

Van de vleestomaten de bloempjes verwijderd die onderaan de vruchten plakken. Ook een paar bloemhoofdjes verwijderd die botrytis leken te hebben. Het is meer opletten met vleestomaten, vind ik, dan met gewone of cherrytomaten. 

En ik had een vastzittende vogel door iets stoms! Een mus was achter een los raam gehipt, dat schuin tegen een muur stond. De mus wilde wegvliegen maar vloog steeds tegen het glas. Ze kon er zo weer uithippen, maar was zo in paniek dat ze alleen aan vliegen dacht. Ze bleef maar fladderen in de 20 cm tussen raam en muur. Gelukkig was ik in de tuin en kon het raam snel omklappen. Ik had echt nooooit voorzien dat een schuinstaand raam tegen een muur een vogelval zou zijn. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om een tuin diervriendelijk te houden. Ik heb het raam nu platter tegen een andere muur gezet, maar ik denk dat ik het moet afplakken om herhaling te voorkomen. Niet vergeten.

O ja, zakjes gehangen om de 8 kersen die in mijn boom zitten 🙂

aangepast door fre3ke
  • Like 2
Geplaatst:

imker gebeld

(dzz: uitgerekend op de dag dat ik de hele dag op reis moest belt een medetuinder dat er een zwerm op ons complex hangt, langs een veelgebruikt pad

we hebben 2 bijenkenners maar die waren niet bereikbaar

imker Pim adviseerde om niks te doen, zwerm hing in een wilg, lastig

"de dames gaan wel weer op pad morgen of je hangt er een kartonnen doos over heen, gaan ze daar in zitten"

nou dat was niks voor de RobO, dus politiek-oplossing niks gedaan, zwerm was later idd weer op pad)

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren weer eens overdag op de moestuin geweest in plaats van 's avonds. Het was niet zo warm, goed uit te houden.

Alle erwten geoogst. De later gezaaide erwten waren eerder klaar, die heb ik vorige week al geoogst.

Een paar gieters water over de sperziebonen die ik voor de tweede keer gelegd heb, de eerste waren niet opgekomen.

Idem bij de pas uitgeplante boerenkool, spruitjes en broccoli.

En ook wat over de pas gezaaide postelein, witlof en zeeschuim (voor modelbouwbomen - off topic, maar groeit wel in de moestuin).

Verwrongen spitkooltjes er uitgehaald, stoute slakken, jullie worden bedankt. Fijn dat er een paar voor mij mogen doorgroeien.

Buitentomaten gediefd.

Onkruid gewied.

Slangenkruid jonkies verplant naar de rand van het nieuwe stuk moestuin, daar mogen ze samen met de artisjokken/kardoenen gaan sieren.

• Like 1
Geplaatst:

Een noodoogst van alle resterende kapucijners en tuinbonen want van die beesten met priksnaveltjes lieten ons weten dat ze rijp genoeg waren om te eten. Gelukkig lieten ze ook nog wat voor ons hangen. 

8D7FFD19-B7F7-435C-AA47-5AC93848D851.jpeg

B1042C96-842F-47F4-9B04-52024AFFB3B0.jpeg

• Like 1
Geplaatst:
21 hours ago, fre3ke said:

En ik had een vastzittende vogel door iets stoms

Ik weet niet wat het is met de vogels deze week, maar toen we vandaag op de tuin kwamen, zat er een winterkoninkje IN ons tuinhuis. Hoe dan? Het enige wat ik kan bedenken is, dat ie via het badkamerraampje naar binnen is gekomen. Het was een jong en raakte in paniek en vloog tegen de ramen. Maar we konden snel de schuifpui open zetten en zoef weg was ie. Fijn dat jij ook de mus hebt kunnen redden, @fre3ke

• Like 1
Geplaatst:

In de keuketuin weer een pad naar bed veranderd, graszoden uitgestoken, morgen daar ook piepers poten en linzen zaaien. Dan zijn we op de helft, Denk anderen 4 maar wat groentjes zaaien en planten, de aardappeltjes in de moestuin poten. Dan kunnen we ze in een bed kwijt. Ga het niet op tijd redden die laatste 4 graszoden steken en dan poten en zaaien. Hoewel de gok wel spannend is, voor late aardappeltjes :classic_biggrin:

Geplaatst:

Dat is wel laat voor aardappelen Jane Doe, maar een gokje wagen, waarom niet.

Gisteravond geschoffeld, vooral aardperen probeer ik net zo lang te schoffelen tot ze het opgeven. Dit gaat gemakkelijk omdat daar planten uitgezet zijn met veel ruimte ertussen.

Geplaatst:

Oogsten, oogsten en nog meer oogsten. De kapucijners (zijn er nu eindelijk uit), de doperwten (deels eruit) en de tuinbonen (moet ik nog aan beginnen). Kortom druk!

De vrijgekomen bedden zullen opnieuw ingezaaid worden, maar eerst moet alles eruit.

Wel ontzettend jammer dat de kapucijners vol met wormen zitten. Dat heb ik nog niet eerder gehad, dus geen idee waar dit vandaan komt. Hoop dat het wel bij de kapucijners blijft (bij de peulen die er praktisch naast / tegenaan staan zit er vrijwel niks), want er staan ook nog genoeg bonen in de tuin.

Geplaatst:

Vandaag onkruid gewied.sla geoogst.komkommer, paprika,tomaten,opgebonden.

Toch maar weer een net over de aardbeien gelegd.de vogels waren mij iedere keer voor.vloeibare mest aan de tomaten,paprika en komkommer gegeven.paar kropjes sla verwijderd,viel geen eer meer aan te behalen.bijna opgegeten door slakken.

Het tuinbonenbed opgeruimd, tuinboonplanten afgeknipt en tussen de rijen even wat culterra gestrooid en water gegeven. Meteen 13 boerenkolen erin gezet. De peulen en de kapucijners ook opgeruimd en dat bed gegrelinetterd. Daarna de aarde met de Cro nog wat kleiner gemaakt. Ook wat culterra gestrooid. Er moet nog wel wat hemelwater overheen voordat we daar witlof kunnen zaaien.

Edit ik moest even wat spelfouten verbeteren en doe er meteen een foto bij van mijn uitzicht op dit moment, met een koppie koffie op t terras. Vlak voor het eten heb ik alle papavers eruit getrokken, die brengen een lelijke schimmel met zich mee dit jaar. Ik heb ze even verbrand, ik weet het mag niet maar de kampvuur plek moest toch leeg en opgedoekt ivm aankoop van vuur schaal..

zo n mooie zomeravond, geen wind, ik hoor alleen de merels en de beek.

18E63B14-3842-414B-AE6C-5736E5044E02.thumb.jpeg.d0651be056be043494cd5b6990a20dc7.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 5

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisterenmiddag begon rond 14 u het kwik op te lopen en de zon te schijnen. Weg kou, weg grauwe lucht! Hup, de tuin in.

1 bed onkruidvrij gemaakt. Het is eigenlijk schandalig hoe weinig tijd ik dit jaar heb voor de tuin. De kliko is propvol. De kippen eten zich ongans aan groenafval

Zijkant wat aan de buren grenst, ook onkruidvrij. Alle stenen -bijna alle- eruit gewipt. Gevuld met zand en hoger teruggeplaatst. Was erg verzakt en aarde spoelde steeds weg.
Aangevuld met tuinaarde. Water gegeven. Dakpan aan de voet van de klimroos gelegd zodat de aarde daar vochtiger blijft. Ik geef daar nagenoeg geen water. Hopelijk bevalt de roos beter. En anders gaat het weer weg.

Slakken geplukt.
Knoflook gerooid, niet zo veel hoor. Kwam ik niet aan toe. De rest ga ik vanmiddag allemaal eruit halen. Alle kaarten zijn onleesbaar. Dank je wel dure stift die moet blijven zitten. Baal er wel van. Ga je met je aparte soorten. Kan alleen pskem nog lezen

• Like 3
Geplaatst:

@Mellie dat probleem had ik vorig jaar ook met alle onleesbare namen bij de tomaten. Zo zonde! Dit jaar heb ik er wat blanke nagellak overheen gedaan en dat werkt fantastisch. Ook bij een goedkope Action pen. Kan natuurlijk ook met blanke lak uit een spuitbus of lak uit een pot maar ik heb overal flesjes blanke nagellak staan en zo komen die oude flesjes nog van pas!

• Like 1
Geplaatst:

Hier ook af en toe onleesbare bordjes. Als back-up probeer ik in mijn tuinschrift ook altijd een schetsje te maken met welke soort ik waar ongeveer heb geplant.

(En dan bij fanatiek oogsten er ook nog aan denken om ze uit elkaar te houden en er een briefje bij te doen 😅).

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...