Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat klinkt eerder gewoon als natuurlijke afzetting door de verdamping. Dat zie je eigenlijk op alle onbewerkte terracotta binnen een jaar wel terug. Gek genoeg op donker gekleurde terracotta een stuk minder. Het hoort voor mij ook bij de terracotta look. 😉

Het zakje tomatenzaden is al van zolder gehaald, dit weekend gaat ‘t gebeuren!

Geplaatst:

Ik heb vandaag mijn tomaten gezaaid. Ik heb nog plek voor 1 tomaat. De moonlight mile om precies te zijn en laat ik die nou net niet kunnen vinden tussen mijn tig tomatenzaden….

Maar! Ik heb kennelijk red zebra zaden gekocht en die heb ik dan wel als verrassing voor mezelf gezaaid. Beetje ter ere van @redzebra hier
Ben zo nieuwsgierig!

Heel misschien maak ik nog 1 plekje vrij voor een andere geweldige tomaat. Als iemand nog een lekkere suggestie heeft? Liefst niet rood. Verder doe ik het heel goed op aparte namen. Lage instapeisen kortom.

• Like 2
Geplaatst:

Ik ga vandaag alles nog even door. Heb zo veel zaden dat het niet raar is om iets even over het hoofd te zien. Ik heb dus goede hoop! Maar toch dan een beetje nerveus

• Like 1
Geplaatst:

Vervolg lijstje tomaten hier voor dit jaar, misschien dat er nog een paar bijkomen.

12 Maxifort 03/03/24 Engrainetoi Onderstam
13 Maxifort 15/03/24 Engrainetoi Onderstam (zaai op verschillende momenten om dikte stam af te stemmen)
14 Matt’s Folly Bio 15/03/24 Engrainetoi kers pruim zebra rood geel
15 Supersweet F1 15/03/24 Quedlinburger klassieker rode cherry F1 HR: Va, Vd, Fol 1; IR: F,N, ToMV
16 Dolcetto F1 15/03/24 Kiepenkerl pruimvormige rode cherry F1 HR:ToMV:0-2/Fol:0,1/Va:0/Vd:0 Brix 10-11
17 Pandorino F1 15/03/24 Kiepenkerl pruimvormige rode cherry F1 HR Fol:0,1/Va/Vd/ToMV; IR Ma/Mi/Mj.
18 Sun gold F1 15/03/24 Nelson Garden oranje cherry F1 HR: ToMV, Fol 1
19 Pendolino f1 15/03/24 Vreeken 2022 pruimvormig eindigend op punt F1 HR : ToMV : 0-2 ; Vd : 0 ; Fol : 0,1.
20 Dolly F1 15/03/24 Buzzy Mini San Marzano geel/oranje F1 HR: Fol 0 (US1) HR: Fol 1 IR: Ma IR: Mi IR: Mj
21 Atomic sunset 15/03/24 Redzebra 2023 Pruimvormig oranje donkere strepen op de schouder (50gr)
22 Orange banana 15/03/24 Engrainetoi Romatype eindigend op punt/ oranje
23 Cuore Antico di Acqui Terme 15/03/24 Diana’s mooie moestuin Heirloom grote pasta saus tomaat
24 Tarasenko’s legend 15/03/24 Diana’s mooie moestuin Roma rood eindigend op punt 40/60gr
25 Pozzano F1 15/03/24 N.L.Chrestensen 2023 Type San Marzano rood F1, kan goed tegen blossom end rot HR : ToMV/Va/Vd/Fol:0-1
26 Cornabel F1 15/03/24 Vilmorin type Cornue des Andes rood F1 HR : Fol : 0,1, V : 0 :
27 San Marzano 15/03/24 Lybaert San Marzano tomaat (andere ?)
28 San Marzano 2 15/03/24 Franchi Sementi San Marzano tomaat
29 Lancelot F1 15/03/24 Vilmorin langwerpig rood HR :ToMV/ V:0 / Fol:0 IR : M / Ss (kurkwortel)
30 Cream sausage 15/03/24 Engrainetoi Roma langwerpig ivoorkleur
31 Cornue des Andes 15/03/24 Engrainetoi originele Cornue des Andes rood
32 Supersauce F1 15/03/24 Vreeken 2023 heel grote rode Roma tomaat.
33 Pyros F1 15/03/24 Horti Tops klassieker F1 rode tomaat HR: Va:0(US1) ; Vd:0(US1) | IR: Pi
34 Sweet Carneros pink 15/03/24 Redzebra 2022 roos geel gestreept 50-100gr
35 Bolzano F1 15/03/24 Gartner Potschke Oranje trostomaat HR: ToMV, Ff, Va, Vd, Fol, For
36 Phantasia F1 15/03/24 Durr Samen zeer uitgebreide resistentie o.a. ‘Ph3‘ phyth, Cladosporium fulvum, fysio 1-5 (bladvlekziekte)
37 Moneymaker 15/03/24 Gartner Potschke klasieker sinds 1913 rode middelgrote tomaat
38 Mortgage lifter 15/03/24 Diana’s mooie moestuin roos rood vleestomaat (1940)
39 Vojlusko red 15/03/24 Diana’s mooie moestuin hartvormig rood 250/500gr
40 Corazon F1 15/03/24 Vilmorin type Ligura rood
41 Coeur de Boeuf rood 15/03/24 Redzebra 2021 CDB rood selectie Appelvrouw
42 Coeur de Boeuf geel 15/03/24 Redzebra 2021 CDB geel selectie Appelvrouw
43 Coeur de Boeuf bicolor 15/03/24 Redzebra 2022 CDB geel/rood
44 Starfighter Prime 15/03/24 Redzebra 2023 Hartvormig rood/paars
45 Virgina Sweets 15/03/24 Vertiloom vleestomaat rood/geel 200/500gr
46 Granny Cantrell German red 15/03/24 Diana’s mooie moestuin vleestomaat rood
47 054- F3 (1) 15/03/24 Redzebra 2023 hartvormig rood
48 054- F3 (2) 15/03/24 Redzebra 2023 rond rood
49 Merveille De Wilrijk 15/03/24 Redzebra 2022 vleestomaat rood
  • Like 7
Geplaatst:

Ik heb dit jaar Gargamel, San Marzano 2 Brandywine pink en Sunrise Bumblebee en Bosque Bumblebee gezaaid.

Alleen de Gargamel komt tot nu toe nog niet op, jammer, want dat is een van mijn favorieten.

Dus ga ik voor de zekerheid nog 1 soort bij zaaien, maar welke?

Dan ga ik Pantano proberen, die heb ik vorig jaar gekocht, maar toen viel de moestuin af, vanwege een puppy.

Sunrise Bumblebee is echt een super mooie tomaar vooral.

Doet inderdaad denken aan een zonsopkomst.

De smaak rouw weet ik niet, want ik ben geen rouwe tomaten fan.

De Sungold heb ik 2 jaar geleden gekweekt, en die heb ik rouw geproefd, was zeker minder vies als normaal, maar nog steeds niet echt heel lekker.

• Like 2
Geplaatst:
Op 13-3-2024 om 16:14, redzebra zei:

Heb je een foto ?  Bij niet geglazuurde terracotta potjes is er ook verdamping door de wand, mineralen/kalk/zouten  etc kunnen dan achter blijven als een witte aanslag, op zich niet erg.

nee geen foto gemaakt, maar dat was volgens mij geen aanslag. Het was een laagje witte zachte haartjes. 😶 Inmiddels alles schoongemaakt. 

Geplaatst:

Ik heb rote murmel nog gezaaid vandaag, omdat ik zaterdag op een zakenvriend was en hoorde dat dat een van de allerlekkerste tomaten ter wereld was. Dusssss. Helemaal niet hoopvol gestemd nu
Ik zaai niks meer. Heb al mega veel.

Als jullie nog keuzestress hebben, ik heb nog wel wat dingen die ik wil zaaien maar geen plek voor heb kunnen we het extra moeilijk maken

Geplaatst:

Je zaait sowieso altijd reserve, dus als die het doen, heb je altijd te veel.

Maar ik heb vaak ook te veel soorten.

Dit jaar heb ik me ingehouden, en maar goed ook, want nu komen er weer wat soorten bij van Roland.

Geplaatst:

Nou, even uit het hoofd:

- Sungold F1

- Datterino rood

- Black Opal

- Bartelly F1

- Rebel Alliance

- Moneymaker

- Regina di Fasano

- Blush 

- Bolzano F1 

- Marmande

- Plan 9 from Outer Space

- Aretxabaleta 

- Berner Rose (vorig jaar had ik deze ook gezaaid uit gekregen zaad en daar kwam een heel raar, simpel, rood tomaatje uit dus ik hoop maar dat dit nu goed gaat anders wil ik volgend jaar toch nieuw zaad)

En een zwik Primabella, vooral om ook weg te geven aan mensen om een leuk succes te boeken met de tomaten als ze net beginnen en geen kas hebben. Het is zo teleurstellend als je net een moestuin hebt en dan gaan al je mooi opgekweekte tomaten eraan. 😄

Het is wel een lekker moment altijd als deze toppertjes de grond in gaan. 😊🍅

• Like 2
Geplaatst:

Zo, net de tomaten (1e deel) voorgezaaid met de DENO methode.

De eerste batch is:

- Acme

- Frühe Liebe

- Liguria

- Sart Roloise (vorig jaar een plant daarvan geruild, niet de originele soort, maar superlekker!)

- Berner Rose 

- Russian Noire

- Ananastomaat

- Witte Ochsenherz

- Balkonzauber

Niet allemaal voor mijzelf, maar ook voor anderen en om te ruilen. Behalve de Sart Roloise dan, die is veel te lekker om weg te geven. 

• Like 3
Geplaatst:

Van @redzebra de volgende planten gekregen waarvoor mijn grote dank:

Zalara

Black Patio

Vilma

Venus

Red explosion 

Twiggy orange.

Er waren nog twee anderen maar die zijn doorgegaan naar het zusje van Jorieke.

Het zijn prachtige planten trouwens ik vroeg me af hoe je ze zo mooi compact houdt RZ? Vast heel goede verlichting. Je had ze nog in 2023 gezaaid?

Mijn nw huis is meteen al méér thuis met de eerste moestuin planten in het raam😍

image.jpg

• Like 7

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Deze stonden gewoon onder LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020) van Henkg,  met wel een redelijk lage max temperatuur 19-20 graden voor tomaten, de bedoeling was ze traag te laten groeien.

En de jouwe stonden natuurlijk langer' in kleine potjes, nu je ze  groter verpot hebt zullen ze in volume toenemen, degene die hier eerder(4 tal weken) al verpot waren en voor het raam staan zijn zo'n derde groter, maar nog steeds compact genoeg  😃.

• Like 1
Geplaatst:

Ik heb al 2 planten in de kas uitgepoot die ik als klein plantje kreeg op de open dag van de HAS in Venlo in november vorig jaar. Ze zijn nu een meter hoog dus konden echt met goed fatsoen niet meer binnen. Ook zijn ze niet echt superstevig, maar met wat ondersteuning gewoon prima. Best een leuk experiment zonder kunstlicht. Ik hoop op geen vrieskou meer en extreem vroege tomaatjes!

• Like 2
Geplaatst:

@Liekie, als dit weer op zo'n manier blijft aanhouden zullen ze het best goed doen in de serre. Indien ze in pot staan kan je ze eventueel nog even binnen nemen indien enkele nachten echt te koud worden, wat ik wel nog verwacht, Er staan zeker  al tomaten op ?, heb je een foto? Welke zijn het ? '

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb geen idee welke soort het is. Er zat geen kaartje aan/bij en de meisjes die ze uitdeelden wisten het ook niet. De 2 planten hebben al die tijd met z'n 2en in een 14cm potje gestaan en NOG gingen ze niet dood, dus het experiment gaat gewoon door met het extreem vroeg uitplanten. Ik weet niet of ze echt veel vroeger gaan zijn met productie hoor (aangenomen dat er geen vorst komt, want anders zijn ze sowieso weg), er zitten nog niets eens bloemen in. De natuur laat zich niet haasten.

aangepast door Liekie
Geplaatst:

Tjonge jonge, ik heb afgelopen dinsdag tomaten gezaaid en van de helft is er al een klein schoudertje (dat boogje wat als eerste boven de grond verschijnt) zichtbaar. Purple Smaragd doet helemáál gek, staat al helemaal boven!

IMG_20240322_110925754.thumb.jpg.6198c7c39c7ac3f84747b3e5e1eabbd8.jpg

• Like 5
Geplaatst:

Twee soorten niet opgekomen: 1x sungold (bijna €0,50 per zaadje! 😭) en Rebel Alliance. Sungold nu maar vervangen voor Yellow Grape, cadeautje van Vertiloom dus die is waarschijnlijk wel goed. Rebel Alliance geen idee, maar ook daar waren de zaden weggerot. 🤷‍♂️ De rest staat allemaal boven, maar Berner Rose heeft moeite om de zaadhuls af te schudden, hopelijk gaat dat nog wel lukken want was zoals gezegd m’n laatste zaadje van die soort. 🙏

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Hier zijn een 300 stuks tomaten gezaaid. Voornamelijk eigen kruisingen of selecties uit het kweekproject. 

De zaadvaste rassen:

1             st            Lillian’s Yellow                 

1             st            Cherokee Purple                            

1             st            Teton de Venus               

1             st            Druzba                

1             st            Aretxabaleta                    

1             st            Iron Treasure TW                          

1             st            Skykomisch Deep Pink                        

1             st            Red Pearl OP                   

4             st            Defiant F7                        

En dan een kweekroject voor in de kas om een super lekkere zoete cherry tomaat te vinden:

30          st            Nebula F2                         

13          st            Nebula F3                         

4             st            Limetto F6         

Een Nebula F2 die ik vorig jaar tijdens een tomaten proefdag geproefd heb, was de aller lekkerste tomaat die ik tot nu toe op heb.

aangepast door Roland
  • Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...