Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Toevallig @Jorieke123! Ik had ook zo'n berg!
Maar dan bestaande uit prachtig (h)eerlijk rundsvlees, soepbotten, honing, avocado-chocospread, en een allerliefst potje zuiver uitgesmolten rundervet. 

54b5e7f786b1659e4622c06f4bfda2b5.jpg

Schattig he. Ik kreeg wel meteen zin in pudding. Dus ff deze gemaakt:

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Uit het oosten van Duitsland een bosje enthout van de Fruehe Franzoesische, een kers die in Nederland bekend stond als de Vroege van Bingelrade. Nergens meer te vinden in NL.

• Like 2
Geplaatst:

Mijn liefste moesvriendin kwam vandaag op bezoek en dat was al reden tot feest. Maar ze kwam ook nog eens met heel veel pepers en andere leuke zaken! Een paar paarse pytho resistente aardappels die vorig jaar een of andere wedstrijd hebben gewonnen en volgens haar ook erg lekker zijn bijvoorbeeld. Maar ik zulke leuke pepers. Ze had gevraagd of ik wensen had en ik had nee gezegd, want ik heb al t veel. Maar! dat ik voor een peper met een gekke naam of anders dan groene kleur wel een uitzondering wilde maken. Blijkt mevrouw iets te veel pepers met leuke namen te hebben! Wat zeg je van butter cookie of peachadew, of de Ethiopian peppertree x sugar rush! Te leuk. En een pdp en buena mulatta omdat ik te weinig heb. Ik ben zo belachelijk verwend. Wat heerlijk om moesvrienden te hebben! 

EACCBAFA-2C8E-4EDA-898B-AACBD1D94F23.jpeg

• Like 12
Geplaatst: (aangepast)

Van de plantsoenendienst kreeg ik Deutzia. Nou ja, van de medewerkers van de plantsoenendienst. Ik keek geïnteresseerd naar hun kruiwagen vol planten en voor ik het wist had ik vier planten in mijn fietstassen zitten. Ze hadden er toch te veel, zeiden ze. Toen ik vertrok riepen ze: Zo! Vier geplant!

Grappenmakers.

Twee heb ik direct weggegeven en staan al in de grond. De andere twee houd ik zelf.

aangepast door fre3ke
  • Like 5
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Geholpen bij @appelvrouw in FR. en met een boel terug naar huis! Een stapel houten kratjes, flessen appelsap, een shirt omdat er 'duck' op staat, sokken met bloemen en koeien, kaasvormpjes die weer door gaan naar @jootje, kaaswax die ik morgen eens even ga smelten/zeven/tot handzame blokken maak, kersen op eau de vie, een fles notenwijn van hun buurman, metalen duimstok, anti-insectendoek, bogen voor dat doek, haringen om dat doek vast te zetten, en nog meer wat ik vast en zeker nu even vergeet.  

IMG_4083.jpg

IMG_4086.jpg

IMG_7969.JPG

IMG_7973.JPG

• Like 11
Geplaatst:

Ha dat shirt ook nog een foto met de drager erin graag! Wat waren wij blij met jullie hulp zonder die hulp was het nooit gelukt dat wij nu hier al in Nederland zitten. Super super super.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vergat ik nog de steel+extra's! We hebben er gisteren wat bomen mee gesnoeid die nogal op de grens staan. Gezaaid door vogels, en wij zorgen dat er geen takjes naar de buurman steken zodat hij er geen last van heeft met de trekker. Zou hij er wel last van hebben dan haalt ie ze vast helemaal weg, en dat vinden we dan ook weer zonde. Vanaf onze kant zien ze er 3/4 van het jaar best mooi uit. Nu in de winter zie je wel dat ze een beetje vreemd groeien ;)

Maar goed, het ging heel handig zo met die schaar-op-stok! 

IMG_4087.jpg

• Like 3
Geplaatst:
Op 10-3-2023 om 14:13, Flup zei:

rabarber kun je nooit te weinig in de tuin hebben.

Hùh?? Bedoel je niet 'teveel'? 😵 😄

En maken jullie je geen zorgen dat het oxaalzuur de kalk uit je botten trekt?

Voor mij (ouwe botten) is dat een reden om het maar een paar keer per jaar te eten. Zo jammer, want het is zo lekker.

Vroeger kon je nog krijt kopen om erdoor te doen, maar dat kan ik niet meer vinden. Tenmiste niet goedgekeurd voor consumptie.

Misschien maar wat stoepkrijt schaven?!

• Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
58 minuten geleden, speets zei:

Misschien maar wat stoepkrijt schaven?!

Krijt = calciumcarbonaat. E-nummer: E170. (stoepkrijt zal wat bindmiddel bevatten, en uiteraard kleurstoffen)

Calciumcarbonaat wordt o.a. door wijnmakers gebruikt, om te ontzuren. Zij noemen het neerslagkalk.

Kost hier een tientje per kilo: https://braumarkt.com/nl/Neerslagkalk-E170-1-kg

Daarbij: de huidige rabarberrassen bevatten minder oxaalzuur dan tientallen jaren geleden.

• Thanks 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik *denk* het ook altijd in mijn gewrichten te voelen als ik rabarber gegeten heb. Vooral sommige vingerkootjes en tenen. Ik eet het daarom ook niet te vaak, en zeker niet te laat in het seizoen.

Geplaatst:

Een hangbak aarbeien voor de verjaardag. Had gezworen dit jaar geen aarbeien te zetten (enige plant die hier standaard doodgaat) maar enfin. Leuk voor de kleine

Geplaatst:

@speets Ik maak me eigenlijk weinig zorgen over wat er in m'n eten zit en of ik ergens teveel of te weinig van krijg. Bovendien zit oxaalzuur in veel meer voeding

volgens dit lijstje. Ik eet vaak spinazie. Zit bijna twee keer zoveel in als rabarber.

• Like 3
  • Thanks 1
Geplaatst:
Op 30-3-2023 om 15:38, speets zei:

En maken jullie je geen zorgen dat het oxaalzuur de kalk uit je botten trekt?

Bij rabarber neemt de hoeveelheid oxaalzuur toe in de loop van het seizoen. Jonge scheuten bevatten het minste dus meer planten zetten en dan zo vroeg mogelijk oogsten is niet eens een gek idee. Met een bleekpot voortrekken ben je nog eerder. 

Verder niet te bang zijn voor oxaalzuur, het zit in veel meer dan alleen rabarber en een gezond lichaam kan dit gewoon verwerken. Je lichaam maakt zelf ook oxaalzuur aan en de meeste problemen met oxaalzuur worden veroorzaakt doordat het lichaam zelf teveel aanmaakt (primaire hyperoxalurie, een leveraandoening) of teveel opneemt&uitscheidt (secundaire hyperoxalurie bijv. door een verkorte darm) en niet doordat men een portie rabarber eet.
Nierproblemen (zoals nierstenen of ontstekingen) zijn vaak het eerste symptoom omdat de nieren het oxaalzuur via de urine moet afvoeren. Pas als dat afvoeren niet lukt gaat het oxaalzuur zich in andere lichaamsdelen stapelen en komt het verhaal van o.a. de botten. 
Veel drinken zodat de nieren de oxaalzuur snel kunnen afvoeren blijkt beter te werken dan kalk aan de maaltijd toevoegen, wellicht dat het krijt daarom niet meer te vinden is? 

• Like 4
Geplaatst: (aangepast)

Ik vond gisteren krijt bij een heel ouderwetse drogist in de Utrechtse binnenstad, in de Zadelstraat.

aangepast door Arja
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Bijna een kilo rabarber van de buurvrouw en 2 kleine stukken van één of meerdere pioenen uit de gefreesde tuin van de overburen. Heb ze maar opgepot in de hoop dat ze het overleven en wellicht ooit ook nog gaan bloeien. 🌺 Zal dan een grote verrassing zijn want geen idee wat voor bloemen er uit gaan komen. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vanochtend een vetplantje en enkele tomatenplantjes gekregen. Geen idee welke tomaten, maar dat wordt dan een verrassing later dit jaar.

342253400_561762319274439_4785314824890101751_n.jpg

Geplaatst:

Vandaag kwamen mijn verse aardbeiplantjes binnen. Met een vreemde naam ertussen. Bleek een verkeerde soort in de doos te zijn gesprongen. 

Gelukkig worden de mijne na weekend verzonden en mag ik de verkeerde houden! lief toch !! Goede service van aardbeienplantje.nl 

• Like 1

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:
10 minutes ago, woldistel said:

En welke heb je dan als bonus gekregen?

Het bonus foutje was de Elsanta, Heb zelf alleen doordragende soorten gekozen. Dus misschien toch maar aan de jam gaan ? 

• Like 1

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...