Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren de spinazie en uien uitgeplant, veenmolpotjes ingegraven, frambozenuitlopers van de buren afgestoken, opgeruimd, aarde langs een losgekomen plank van de opgehoogde bak weggeschept zodat ik die kan herstellen. Geschoffeld tussen de aardbeien. 😅 Pfoe, ik vergeet nog een hoop maar het gaat al allemaal weer zo hard. 

Geplaatst:

Vandaag de aalbes die ik ooit van mijn opa en oma heb gekregen in de nieuwe tuin geplant. Volgens mij niet helemaal het ideale moment om te verplaatsen, maar hij moest weg van z'n plekje bij m'n ouders in de tuin. Daaromheen de overgebleven aardbeiplantjes geplant. Vervolgens ook nog "even" 20 meter uitjes gepoot😅. Gelukkig was het prima weer om me op handen en knieën door te tuin te bewegen😄

Geplaatst:

Stukje gewied. Kruidentuin ruikt erg lekker tijdens het wieden. 

Wat dingen voorgezaaid, met name alliums en kruiden. 

Geplaatst:

De dahlia van @Cupcakeje geplant in een pot om hem voor te trekken. Dat kan ook wel buiten toch, tegen het huis aan? En gegraven naar de tuinboon in het potje omdat er maar niks kwam. Hij zag er maar schimmelig uit maar er zat wel een wortel aan. Dus voorzichtig weer terug geduwd. 
Gisteren al de gekregen tomaatplanten verspeend. De duizendknoop bekeken, die is hier en daar al zo’n 10 cm groot, is dat al groot genoeg, @Flup? Niet dat ik al zal beginnen met afsnijden, ben helaas weer eens knetter door mijn rug gegaan. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zomerbollen geplant wat onkruid snijbiet uit pot in de volle grond gezet. Pot weer gevuld met bollen. Was een heerlijk zonnig dagje. Heel veel binnenshuis ook gezaaid.

Geplaatst:

Bieslook gezaaid, pepertjes verpot vanmorgen voreg. Vanmiddag lekker buiten bezig geweest, Kercher hogedruk reiniger eind vorigjaar gehad van kennis, vorige week wat opzetstukken gekocht, terrasreiniger, + twee borstels, één die wat harder is die automatisch de borstel laat draaien, en één zachte borstel om de auto mee te doen.  Terras is nu helemaal spik en span. Heb erna ook maar meteen het portiekpad tussen mij en de buren meegepakt. 

Als me vriendin zo thuiskomt weet ze niet wat ze ziet 😁

• Like 1
Geplaatst:

@appelvrouw Dat is nog te klein. Als je nu snoeit, dan stimuleer je de groei en verspreiding juist. Zorg eerst dat er flink wat energie in de stengels zit en snoei dan. Als de stengels zo'n meter hoog zijn. Of 2x per jaar (begin juni) en net na de bloei (begin september), voordat de kracht van de stengels weer terug in het wortelsysteem getransporteerd wordt.

Geplaatst: (aangepast)

Ok dank je wel. Lie was vandaag al met een paar begonnen maar houdt er onmiddellijk mee op.

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zie hier al een paar keer de cultivator genoemd. Kan iemand me uitleggen wat dat ding precies doet en hoe je deze gebruikt?

Vandaag opnieuw ff stukje in de tuin gewerkt, wel onhandig met 1 hand. Maar alle opgegeten doperwten vervangen door nieuwe zaailingen en overal stokjes bij geplaatst tegen de vogels. Ben benieuwd, bij de peulen werkt het. De extra stelling in het tuinhuisje samen met @cobro60opgebouwd en ingericht. Een stukje oerwoud ntdaan van graspollen maar gestopt omdat mijn hand begon te protesteren. Cor heeft de foliekas verder leeg getrokken, nu alleen nog de grelinette erdoor, gras er uit, en de folie repareren, dan kan hij weer een seizoen. Plan is een hydroponic systeem in te richten voor de snelle groei van bladgroenten, op twee stellingtafels. Aan de andere kant kunnen dan in de grond ook wat snelgroeiers geplant, of zaailingen, voor de kouseband er straks in gaat. 

Toch niet ontevreden voor de kneusjes die we momenteel zijn.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag het terrasje onkruidvrij gemaakt en wat onkruidjes uit de tuin weggehaald. Een zakje rode uitjes gepoot. Kropsla, knolraap, winterwortel, bietjes, spruitkool en rucola gezaaid. 

Stokken bij de kapucijners gezet. Doperwten uitgeplant en ook stokken erbij. Draad rondom, werkt prima. Elk jaar neem ik me voor iets met gaas te knutselen, maar elke keer vind ik dit ook weer prima werken. Als ze groeien komt er telkens een horizontaal gespannen draad rondom bij. 

PXL_20240321_170422949.thumb.jpg.83e3f28efcd535d3dc16e26b2b846e4c.jpg

Verder heb ik alle saffraanbolletjes uitgegraven, er moet binnenkort iemand met een groot apparaat dwars door de tuin ivm aanleg pomp. Dit weekend wil ik ook nog wat plantjes uitgraven die anders onder de voet gelopen gaan worden.

En toen gingen we kruiwagens vol takken halen bij buren verderop, zetten we de palen in de grond en deden we de takken er tussen, en zijn we heel tevreden over onze nieuwe schutting. Weg tochtgat/inkijk/uitzicht op de troep die iemand anders daar achter parkeert.

PXL_20240321_170354984.thumb.jpg.e78b3cc5f72531cba04406aa6dd1feb7.jpg

aangepast door Arja
  • Like 7
Geplaatst:
On 3/20/2024 at 10:08 PM, Tanja65 said:

Ik zie hier al een paar keer de cultivator genoemd. Kan iemand me uitleggen wat dat ding precies doet en hoe je deze gebruikt?

@Tanja65

Een cultivator is een 3-tand/ ‘klauwtje’.  handgereedschap of op stok waarmee je grond losmaakt. Ik vindt hem zelf fijn werken op lichtere grond, zand, zavel, veen. Voor klei vind ik (hand)schoffels fijner. En zo ziet ie er uit:

image.jpeg.ee6d6d66b03c19fc2a852d43d12c8d1c.jpeg

• Like 1

In de nieuwe tunnelkas de grond losgewipt met de spitvork. Sommige stukken zijn paden geweest tussen groentebedden en dat merk je ook gelijk. De grond die eerst tot die bedden behoorde is mooi los en vrijwel vrij van onkruid, terwijl de grond van de paden vast is en er nogal wat wortelonkruiden (kweek, kruipende boterbloem, munt) in zit. Gedeeltelijk bedekt met karton.

De lage tunnel van golfplaat ontdaan van algen. IMG_20240323_144713457_PORTRAIT2.thumb.jpg.bcebaaf52fd6aff1ce26ba8d137af545.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 1
Geplaatst:

Vandaag weer eens naar de tuin geweest, na 14 dagen (?) zie je toch wel wat vooruitgang.
Dit keer de 4 zakken potgrond die ik vorige week zaterdag bij Karwei voor 1+1 haalde, plus de 3 zakken gemeente compost, en ook een kratje in stukken gezaaide kerstboom naar de tuin gebracht. De stukken kerstboom moeten nog op een plek gelegd worden waar insecten en andere dieren (hopelijk geen slakken) lekker kunnen schuilen.

Verder vooral rondgekeken wat er allemaal groeit en bloeit.
Oh ja, was enkele dagen geleden nog 5 minuten wezen kijken toen ik met de baby ging wandelen.

En tenslotte vlak voordat ik weg moest nog 2 pollen smeerwortel bocking 14 uit de grond gehaald en in 7 stukken verdeeld, en die in kuipen geplant. Ze stonden langs de sloot, maar er zit een gat in de beschoeiing, dus er was veel grond weg gelekt.

Geplaatst:

Tuinfrees uit elkaar gehaald omdat dat ding t niet meer wilde doen... denk dat t tandwiel is gaan hemelen...wel schoon gemaakt en de bramen eraf gehaald.. Nadat t weer in elkaar was gezet niet meer kunnen proberen ivm de Hagel en regen.

Dus eigenlijk weinig kunnen doen 😏

Geplaatst:

Wat een heerlijke dag! Ik had nog hartstikke veel eten van gisteren, dus ik kon ongegeneerd tot ik mocht eten, in de tuin werken.
Planken gezaagd. In elkaar geschoven en 2 laags afscheidingen gemaakt. Ik ben altijd met scheppen of harken of welke bezigheid dan ook, aarde over de kennelijk te lage afrastering aan het scheppen. Dat kan nu niet meer.

Een klein stukje tuin ziet er uiteindelijk wel beter uit. Alles geharkt, gecultiveerd en onkruid verwijderd. De andijvie en wat knoflook verpoot. Stapstenen geplaatst. Alles opgeruimd en voila. Hoefde ik nog maar 4 min te wachten tot de iftar!

Ik zag wel dat ik deze met de groef boven heb geplaatst… daar blijft natuurlijk regenwater instaan. Altijd fijn. Of alles losschroeven of gewoon accepteren. Mijn man kon er in elk geval erg om lachen om mijn houtje touwtje geknutsel.

183256d6b781d81a675af042ae2c8c29.jpg

4257e537394049068afe7cae7520f153.jpg

Ik ga er van uit dat de komende hoosbuien de stenen nog wel schoon gaan spoelen. De aardbeienbakken heb ik nadat ik de balk had vast gezet, ook weer teruggeplaatst. Rechts waar ook tulpen uit de bakken groeien. Van de dochter, want alleen aardbeien vond ze saai.

Ik heb ook wat bloembollen geplant. Wat gladiolen langs de randen en een dahlia een stukje verplaatst omdat ik het iets te vol vond afgelopen zomer. Als het weer meezit ga ik morgen (en anders toch echt overmorgen!) eindelijk de bosbessen en rabarber verplaatsen. Op hun plek wil ik mijn nieuwe kas. Tis afwachten of we wel blauwe bessen kunnen eten uet dit jaar. Met ruim afscheppen hoop ik dat het lukt.

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...