Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Op de valreep: daslook!


jootje

Aanbevolen berichten

Ja Eva...het waren echt mooie, stevige en goed bewortelde plantjes! Hier ligt nog sneeuw en is de grond bevroren. Ik heb ze tijdelijk in potten gezet. Die 10 zijn een geweldig begin voor verwildering! Bedankt!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze zondag ook meteen in een potje gezet Maar hoe diep moet ik ze poten als ik ze buiten zet?? Alleen het groene blad boven de grond? of ook een stuk stengel? En de plantafstand? In een bosje planten? Of allemaal iets uit elkaar? Whaha.. wat een vragen...

Groetjes uit de Betuwe

Link naar reactie
Delen op andere sites

doe ze maar lekker diep in de grond, bijna tot het (diep)groene gedeelte.

niet uit elkaar planten. de staan graag bij elkaar

dit jaar niet van oogsten.

over een paar weken gaan ze bloeien en daarna sterven ze langzaam af.

volgend jaar zou je eens een stukkie kunnen proberen maar ik zou wachten totdat ze wat uitgebreid zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik bij de Lidl twee grote zakken met daslookpasta (tagliatella) gekocht..de pasta is lichtgroen met spikkeltjes.

Ga ik volgende week maken voor de familie die komt, met veel verse daslook erover gesnipperd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee wat leuk dit draadje over daslook. Ik had het ook gelezen in Landleven.

Was wel een heel aantrekkelijk artikel. Veelzijdig gewas.

Wat vinden jullie van de smaak? Is het erg scherp of zachter dan ui, sjalot of knoflook?

ik vind de smaak milder. en een beetje een combinatie van alle drie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

\Van het weekend weer veel daslook uit het bos gehaald, hier staan honderden m2 !!!!

Ik ben er daslookgeest van aan het maken zodat we er het hele jaar plezier van hebben.

Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens; daslook plukken is gewoon verboden bij wet he ? I know, in Z-Limburg staan hele bossen vol ermee, maar toch. Als iedereen het doet ( en waarom zouden ze niet als het wél zou mogen ) etc etc

 

Ik weet; vervelende toevoeging in een enthousiast topic. Maar het is niet voor niks beschermd denk ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik heb daslook in mijn tuin, ik zal proberen zaden te winnen dit jaar. Ik heb maar een klein tuintje en het staat onder 1 boom die ik in de tuin heb.

 

Daslook doet het goed onder bomen en in bos, maar het is hartstikke verboden te plukken. Dus je moet het hebben van mensen die het plantje in de tuin hebben staan.

 

Daarnaast, daslook is een looksoort, dus voor iedereen die het om de recepten uit landleven gaat, al deze recepten kunnen ook met andere looksoorten.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Duitsland is Daslook niet beschermd en mag je het dus gewoon plukken. Het schijnt vooral in het zuiden rijkelijk voor te komen; hier heb ik het helaas nog niet gezien...

Wel heb ik zaad gekocht, dat lag hier gewoon bij de supermarkt.

Mocht er nog iemand zijn die heel graag zaad wil hebben, dan wil ik wel een keertje kijken of ze het nog hebben. Het was wel vrij duur, ik meen 2 of 3 euro, en helaas niet biologisch... Het moet in september gezaaid worden dus dat kan dit jaar nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik zag dat de daslook nu zaden aan het maken is, ik heb een beetje kunnen winnen maar niet veel, ik was samen aan het wandelen dus kon niet de hele tijd de bosjes induiken

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Voor de liefhebbers zal ik de komende mtd wat zaad meenemen.

Mijn schoonvader was vroeger zo enthousiast toen hij zag dat deze look "zomaar" in het wild groeide dat we wat zaad hebben meegenomen.

Ze woekeren al enkele tientallen jaren tussen de bloemen.

2j0d0k6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Over zaaien, ik lees dit:

Het is aan te raden de daslook direct als plant te kopen, want de zaadjes van de daslook hebben 12-24 maanden nodig om te ontkiemen. Zelfs bij zaden die zijn voorbehandeld is erg veel geduld nodig voordat de eerste puntjes uit de grond komen. Het beste kan men de daslook direct in de tuin uitzaaien. Zo krijgt hij alle tijd die hij nodig heeft

Bron: http://www.baldur-nederland.nl/onion/content/plant--und-verzorgingstips/kamerplanten/groente-und-kruiden/daslook

 

Duurt dat ontkiemen echt zo lang? Iemand hier ervaring met zelf zaaien en de resultaten?

(De zeer tijdrovende manier van Erny ken ik al: "bloemen ergens neerleggen, laten liggen, en het volgend voorjaar kijken wat er opkomt")

 

Ik ga zaad winnen (uit een privé tuin, niet uit het wild). Iedere week kijk ik even of er al rijpende zaden zijn. De tijd tussen het begin van openspringen en het laten vallen van de zaden is echter erg kort, minder dan een week. Op de grond vind je ze niet meer terug ...

 

(Het zou een mooie opvolger van de Mammoth pot prei zijn, ware het niet dat lang niet iedereen de benodigde leefomgeving heeft / kan creëren)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...