Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag regent het weer, maar gisteren was een lekker dagje, weer flink gesnoeid:

het ligusterhaagje, de laurier, de klimhortensia en de druif: allemaal een kopje kleiner gemaakt.

Verder wat kalk gestrooid en 2 bedjes voor de groenten geschoffeld en geharkt, dat ziet er meteen weer aantrekkelijker uit. 
straks nog een traytje binnenshuis voorzaaien en dan opnieuw hopen op droger weer.

aangepast door mdubbelm
  • Like 3
Geplaatst:

Er zat gisteren ochtend veel condensatie op de ramen aan de binnenkant van de kas. Dan maar direct met de raamwisser alle ramen proper getrokken. Behalve het dak, daar kon ik niet aan zonder ladder, niet zo erg want die ramen zijn ook veel minder vuil. Niks zeep en geen extra water gebuikt en het is zo goed als helemaal in orde. Die ramen moeten nu wel nog een beetje aandacht krijgen langs de buitenkant en dan kunnen de plantjes ook weer genieten.

Ik ga nu m'n tuinkleren aantrekken en nog een uurtje snoeien en plantbedjes opschonen. Zou graag de erwten zaaien maar het is nog veel te nat daarvoor.

Daarna eten maken en dan.... plannen maken voor een buitenkeuken op wieltjes!

• Like 5
Geplaatst:

Wat peper zaailingen verpot die te groot waren voor hun mini bakje. Alles even verwend met wat vloeibare voeding. De kas binnen verplaatst naar een handigere plek waar ik er beter bij kan. De tuin zelf is zo kletsnat en modder dat ik er verder zo ver mogelijk van blijf.

• Like 4
Geplaatst:

Vandaag is natuurlijk hopeloos tuinweer, dus alleen de uien zaailingen even in de motregen gezet zodat ze al wat kunnen acclimatiseren. 

Gisteren daarentegen wat fijne meters kunnen maken. Alle frambozen staan nu in hun nieuwe speciekuipen met verse grond en een lekker mulchlaag. Alle kolen opgeruimd, laatste pastinaken en koolraap geoogst. Beetje her en der wat losse spullen opgeruimd. Langzaamaan begint de tuin weer een wat opgeruimd karakter te krijgen. 

• Like 2
Geplaatst:

Vijf boerenkoolplanten geoogst en het laatste stukje van dat bed wat nu vrij was gespit.

Ik wilde het bed verder voorbereiden voor de pootuien maar ook hier op het zand is het nog veel te nat.

Daarom nog maar een pot vol Chinese bieslook gemaakt om voor te trekken en twee balkonbakken gevuld met natte oude potgrond zodat dat onder glas kan drogen en ik er straks peulen in voor kan zaaien.

• Like 1

Wat tonkinstokken in Boskoop opgehaald, kreeg dat als tip van @donaldk. Was ik eerst niet van plan, maar leek me toch wel handig eigenlijk.
Deze toen naar de moestuin gebracht, wilde net grond naar de tuin kruien toen ik werd gebeld dat dochter hulp nodig had voor de taart.
Dus toen weer terug naar huis, even geholpen.
Later weer naar de moestuin, maar ging eerst de vijgen snoeien en heb nu wat stekhout. Daarna vroeg een buurman hulp om de pomp van de middensloot weer aan de praat te krijgen om het grondwater van de moestuinen wat te laten zakken. Toen naar huis taart eten. Grond kruien wordt dan pas rond het weekend hopelijk. Komende dagen worden erg nat.

Helaas geen foto van de taart, eigenlijk een slof.

Wel een foto van de vijgen stekken.

image.thumb.jpeg.95f218c3490d58bff41f2f209b723a43.jpeg

aangepast door acpronk
  • Like 4
Geplaatst:

Ik heb vandaag de hele dag binnen gewerkt, maar @cobro60 heeft zich uitgeleefd met de laatste boomwortels verwijderen en het verkassen van de delen van het tuinhuisje naar de definitieve plaats. Nu nog een dagje droog weer en dan samen eea opzetten. Wat een verademing zal dat zijn, gereedschap georganiseerd en de kas eindelijk weer leeg. Ik kan niet wachten. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Moestuindeel van de tuin onkruidvrij gemaakt. 

Kapucijners, doperwten en tuinbonen voorgezaaid/gelegd.

Tomaatjes (dwergen) verspeend. 

Wat ander spul opgepot en verpot. 

• Like 1
Geplaatst:

Er was een berg snippers gestort en daar een kruiwagentje van tussen de kruisbessen gemikt.

Het kweekkasje leeggemaakt, de laatste preitjes en sla er uit geoogst.

Het kasje verplaatst naar een al gespit stuk en de plek waar het stond ook gespit.

Alles vastgelegd i.v.m. komende harde windstoten en toen begon het weer te regenen.

Nu even kijken of de pootaardappels al bezorgd zijn.

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren wilde ik de kurkuma planten van vorig jaar opnieuw oppotten, maar toen ik de zak openmaakte kwam daar een redelijk aantal rouwmugjes uit. En de planten waren verrot (kan ook komen doordat ze te lang in de koude schuur hebben gelegen).
En een positief punt, ik heb eindelijk het zakje met mashua knolletjes gevonden, die zat in de zak met de kurkuma. Was ik een maand kwijt, en had de hoop al opgegeven.

Gisteren en vandaag 15 stukken gember opgepot, en de mashua knolletjes in 3 potten gestopt.

• Like 1
Geplaatst:

Cacao doppenprut van de action in de ren gestrooid. Wat takken geraapt en ander troep waar maar geen einde aan lijkt te komen. Moestuinbak boven het kippenhok bijna onkruidvrij. Alles naar de kippen. Die vonden die cacao prut ook wel geinig. Het groen was wel lekker. Voelt bijna als lente.

2 saffraankrokussen gespot die zijn opgekomen. Nog niet open, maar heb toch de meeldraden eruit gewurmd. Er waren er nl nog 2 die waren afgeknaagd door slakken en 1 die al prut was geworden wegens te laat. Technisch gezien waren de afgeknaagde ook wegens te laat. Maar dat is misschien een semantische discussie.

Wederom de boot gehoosd. Met 4 x hooswater kas begoten. 1 bato bak met aardbeien de kas in gelegd. Deurtje dicht en nu maar hopen dat alles dicht blijft. Die Louis is wel heel rap na Henk… ben er niet blij mee. Hoop dat er niks omgaat.

• Like 1
Geplaatst:

Koude harde westenwind toen het vandaag droog werd.

Weinig schade te zien van het stormpje van afgelopen nacht, maar op de tuin was het weer een baggerbende.

Van ellende maar in de kruipkas gekropen. Daar wat ramen van mos ontdaan en wat rijtjes gezaaid.

Ook in de luwte en af en toe wat zon de Anais pootaardappels netjes te spruiten gelegd in een draadmandje. 

Het mandje in een kweekkasje gezet en nog even op slakjesjacht geweest.

Wat verse kruiden mee voor de pompoensoep.

• Like 2
Geplaatst:

De koude grondspinazie komt op en in de kas komen er al wat slaplantjes op. Ik heb deze keer 3 soorten : meikoningin, wonder der 4 jaargetijden en gaardenier. Het heeft zo veel geregend dat zelfs de grond in de kas verzakt is. Als die zondvloed gestopt is kan ik het weer een beetje aanvullen met compost, waar dan weer de tomaten in kunnen. Ik kwam op you tube een tip tegen voor de tomaten. Doe bij het planten een fijngemaakte eierschaal in het plantgat. Ga ik proberen, onder het motto nooit geschoten is altijd mis.

• Like 1
Geplaatst:

Recent verhuisd en nu aan de "tuinwerken" begonnen. Vandaag de tuin laten maaien, compost in de serre gelegd en compost op de tuin beginnen leggen. 

IMG_20240224_170825673_HDR.jpg

IMG_20240224_150406314.jpg

IMG20240223174803.jpg

• Like 3

Pepers van wat extra aarde voorzien, staan in een diep bakje en hoop ze hierin te houden totdat ze de kas in kunnen, was dus een soort van aanaarden.

In de kas de 2e helft van de ramen schoongemaakt. Ook weer klaar voor dit jaar.

Daarna de andijvie plantjes uit de weeuwenteelt uit geplant in de kas.

aangepast door Wortel
  • Like 1

Geschoffeld op de volkstuin. Her en der korrelmest rondgestrooid. Twee ieniemini groene kooltjes geoogst voor het eten straks. Thuis een bakje met peperzaailingen verpot.

@Vik mooie kas!

aangepast door woldistel
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...